Hej alla glada!
Har nyligen köpt ett sommarhus och det finns telefonjack I alla rum samt i gäststugan. Dessa används inte längre och jag tror även Telia avvecklat telenätet här ute sedan länge.
Kan jag köpa snabb telefoner och använda internt via dom gamla jacket?
Har nyligen köpt ett sommarhus och det finns telefonjack I alla rum samt i gäststugan. Dessa används inte längre och jag tror även Telia avvecklat telenätet här ute sedan länge.
Kan jag köpa snabb telefoner och använda internt via dom gamla jacket?
Bästa svaret
Om du hittar några snabbtelefoner ja! (Jag har letat skaduveta…)
Du kan också välja vanliga telefoner, faktiskt. (Då får du leva med att inte ha någon ringsignal.) Det du behöver göra då är att koppla om inuti jacken, vilket är väldigt enkelt — trådarna som går till de båda övre skruvarna ska kopplas till de båda nedre (man kan flytta trådarna, de behöver inte sitta kvar i de övre). Är det kopplat så, så kan man prata flera samtidigt, fast om kopparnätet utanför är bortkopplat så krävs även strömförsörjning om ca +12VDC.
Du kan också välja vanliga telefoner, faktiskt. (Då får du leva med att inte ha någon ringsignal.) Det du behöver göra då är att koppla om inuti jacken, vilket är väldigt enkelt — trådarna som går till de båda övre skruvarna ska kopplas till de båda nedre (man kan flytta trådarna, de behöver inte sitta kvar i de övre). Är det kopplat så, så kan man prata flera samtidigt, fast om kopparnätet utanför är bortkopplat så krävs även strömförsörjning om ca +12VDC.
Det är absolut intressant med vanliga telefoner. Finns ju dom med både högtalare och mute funktion. Så då kan man egentligen bara ha igång högtalaren hela tiden och telen på mute. Sen när man söker någon i ett annat rum klickar man ur mute och pratar? Borde gå. Hur kopplar jag enklast in 12v? Har 2 solceller över som skulle komma väl till pass för det här projektet. Kopplas det in i huvudjacket?ricebridge skrev:
Om du hittar några snabbtelefoner ja! (Jag har letat skaduveta…)
Om jag förstår dig rätt så ska svart och gul kopplas till samma punkter som grön och röd på bilden? Grön och röd ska även dom sitta kvar?
12v dc kopplas in vart på bilden?
Precis. Annars kan man göra det enkelt för sig och istället bryta av plastpinnen på kontakterna. Det är nämligen den som bryter blecken. Utan pinnen blir det ändå parallellkopplat. 12 v kopplas mellan vänster och höger någonstans, men förslagsvis vid inkommande.
Förlåt men jag är inte jätte kunnig och börjar bli sömnig. Men om jag flyttar dom 2 översta till dom 2 nedre och sen kopplar in 12v mellan vänster och höger. Får inte alla 4 kablarna 12v då? Det känns ju fel? Vilken är inkommande?J Jocke Best skrev:
Läser grön och gul som jord båda två.
Svart för minus
Röd för plus (inkommande)
Tyder jag det rätt då?
Nej, signalen kommer in mellan de två undre och ut på de två övre. Lägger man ihop de två vänstra med varandra, och de högra med varandra och sedan 12 v mellan så får du 12 v mellan i hela slingan. Tänk dig ett långt järnvägsspår. Alla uttagen är parallellkopplade med varandra när detta är gjort.
Med inkommande menar jag det första uttaget där Telia en gång kom in med telefonin.
Med inkommande menar jag det första uttaget där Telia en gång kom in med telefonin.
Observera att man måste strömbegränsa strömförsörjningen, har för mig att detta har diskuterats i en annan tråd för ett tag sedan(?)
Eftersom strömförsörjningen är DC och samtalen AC, så separeras de enkelt i telefonerna.V VafanHendz skrev:
Kablarnas färger följer tyvärr ingen utanför Televerket känd logik.
Klicka här för att svara