Min gäststuga typ friggebod har ett el - element samt en häll med två elektriska kokplattor. Misstänker att 10-A -proppen lätt löser ut vid full belastning vintertid. Funderar på följande lösning. En omkopplare gör att endast en av de båda storförbrukarna kan vara i gång samtidigt. Vid matlagning stängs värmeelementet av. Man omkopplar helt enkelt mellan stugvärme och kokplattor. På en stadig plastbox monteras två enkla, skyddsjordade el-uttag. Ett för kokplattorna och ett för elementet. Omkopplaren skruvas fast på sidan av boxen. En sladd med stickpropp med skyddsjord ansluts. Lagligt att själv bygga en sådan anordning? Hittar inget liknande på nätet. Vad ska man i så fall söka efter?
 
H Hans Åke Lindquist skrev:
Min gäststuga typ friggebod har ett el - element samt en häll med två elektriska kokplattor. Misstänker att 10-A -proppen lätt löser ut vid full belastning vintertid. Funderar på följande lösning. En omkopplare gör att endast en av de båda storförbrukarna kan vara i gång samtidigt. Vid matlagning stängs värmeelementet av. Man omkopplar helt enkelt mellan stugvärme och kokplattor. På en stadig plastbox monteras två enkla, skyddsjordade el-uttag. Ett för kokplattorna och ett för elementet. Omkopplaren skruvas fast på sidan av boxen. En sladd med stickpropp med skyddsjord ansluts. Lagligt att själv bygga en sådan anordning? Hittar inget liknande på nätet. Vad ska man i så fall söka efter?
Så länge den inte är fast installation så är det en maskin eller en apparat du byggt och således OK.

Finns förresten en del kapslingar som fungerar ungefär så, gjorda för att montera olika saker i som uttag, brytare, indikatorlampor mm. Industrin är fullt av sådana enkla burkar. Se till att kabel är dragavlastad så den inte kan dras loss bara, att boxen inte kan öppnas utan verktyg och att det material som är gjort för el så det är rätt isoleringsförmåga. Sök lite på kapsling IP, byggcentral eller liknande så får du upp en del material att använda.

Du riskerar väl ändå att någon kopplar ut boxen och använder vägguttaget...
 
  • Gilla
Hans Åke Lindquist och 1 till
  • Laddar…
A
Är det en fas 10A som är indraget i gäststugan?
Annars kan du ju bara dela upp det över två grupper

Jo det skulle ju kunna fungera. En kontaktor styrning som endast släpper på fram till en förbrukare åt gången och förreglar den andra. Någon typ av omkopplare som styr kontaktorn.
En ganska vanlig typ av styrning som används mycket i industrin.

Finns många sätt att göra det på. Men kika under automationsdelen på någon elgrossist. Kan hända det finns färdiga lösningar för det.

Nä det faller nog inte under det du får göra. Det är ju ett elinstallation arbete. Men det bör ju inte vara så svårt att lösa för någon firma.

Edit: mobilen ansvarar för mina särskrivningar. Den gillar att separera alla ord 😎
 
Redigerat:
Om du ändå ska ha uttag, sätt ett enkeluttag och skifta mellan element och platta?

Jag hade nog gjort en annan variant, en timer som tillfälligt kopplar in plattan och ur elementet i säg två timmar när man trycker på en knapp och sedan släpper och låter elementet gå. Hindrar eventuella frysningar om man glömmer elementet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tomtom79 och 2 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Om du ändå ska ha uttag, sätt ett enkeluttag och skifta mellan element och platta?

Jag hade nog gjort en annan variant, en timer som tillfälligt kopplar in plattan och ur elementet i säg två timmar när man trycker på en knapp och sedan släpper och låter elementet gå. Hindrar eventuella frysningar om man glömmer elementet.
Låter vettigt det du skriver, om en timer, som temporärt stryper strömmen till elementet.
 
A avh67f skrev:
Är det en fas 10A som är indraget i gäststugan?
Annars kan du ju bara dela upp det över två grupper

Jo det skulle ju kunna fungera. En kontaktor styrning som endast släpper på fram till en förbrukare åt gången och förreglar den andra. Någon typ av omkopplare som styr kontaktorn.
En ganska vanlig typ av styrning som används mycket i industrin.

Finns många sätt att göra det på. Men kika under automationsdelen på någon elgrossist. Kan hända det finns färdiga lösningar för det.

Nä det faller nog inte under det du får göra. Det är ju ett elinstallation arbete. Men det bör ju inte vara så svårt att lösa för någon firma.

Edit: mobilen ansvarar för mina särskrivningar. Den gillar att separera alla ord 😎
Somliga mobiler börjar leva sina egna liv efter ett tag. Tack för bra tips.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.