Jag har ett gammalt 4-vägsuttag som är fult och som vi vill byta till ett vitt (liknande färg som uttag från serien schneider exxact är vad vi är ute efter). Jag hittar dock inget som har samma yttermått som mitt befintliga (95x95 mm) varav min fråga är om det är standardmått på ”innanmätet” så att säga? Kan jag köpa ett uttag som har större mått än vad jag har idag och ändå tro på att det ska passa?
 
A
J JNN skrev:
Jag har ett gammalt 4-vägsuttag som är fult och som vi vill byta till ett vitt (liknande färg som uttag från serien schneider exxact är vad vi är ute efter). Jag hittar dock inget som har samma yttermått som mitt befintliga (95x95 mm) varav min fråga är om det är standardmått på ”innanmätet” så att säga? Kan jag köpa ett uttag som har större mått än vad jag har idag och ändå tro på att det ska passa?
Jadå. Alla är typ samma storlek idag. Bara byta ut det gamla mot ett nytt.

https://www.se.com/se/sv/product/WD...-utanpåliggande-16a-ip21-skruvanslutning-vit/

Verkar vara 116x98mm så lite större.
 
  • Gilla
JNN
  • Laddar…
J JNN skrev:
varav min fråga är om det är standardmått på ”innanmätet” så att säga? Kan jag köpa ett uttag som har större mått än vad jag har idag och ändå tro på att det ska passa?
Jag förstår inte riktigt frågan. Tänkte du byta bara "locket" eller hela uttaget?
Innanmätet är väl en del av vägguttaget, så köper du ett nytt följer allt med.
 
useless useless skrev:
Jag förstår inte riktigt frågan. Tänkte du byta bara "locket" eller hela uttaget?
Innanmätet är väl en del av vägguttaget, så köper du ett nytt följer allt med.
Insåg att jag kanske var otydlig. Jag ska byta hela uttaget, att det utanpåliggande växer något gör inget men det måste ju passa i själva hålet i väggen. Därav frågan om standardmått.
 
Ett utanpåliggande uttag har inget hål i väggen.
 
D Dilato skrev:
Ett utanpåliggande uttag har inget hål i väggen
D Dilato skrev:
Ett utanpåliggande uttag har inget hål i väggen.
D Dilato skrev:
Ett utanpåliggande uttag har inget hål i väggen.
med utanpåliggande menade
D Dilato skrev:
Ett utanpåliggande uttag har inget hål i väggen.
Med utanpåliggande menade jag nu locket eller vad man ska kalla det. Så här ser det ut:

Dubbel vägguttag, en kabel inkopplad, trägolv, vit list, grå vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Där finns som sagt ingen del av uttaget inne i väggen. Där finns ett utlopp för kabel. Eller möjligen finns där en dosa bakom som uttaget inte använder. Det kan ju ha suttit ett vanligt en eller tvåvägs uttag där tidigare.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Om du lossar lockets 4 skruvar så kommer du att se att det är ett helt vanligt ojordat utanpåliggande uttag
[länk]
Okej tack. Så här ser det ut bakom locket. Funkar det att byta till denna?

https://www.proffsmagasinet.se/el-b...l6gqld0cZYstBSys_apJl-v4NjvyKlOgaAt38EALw_wcB

Vill helst ha schneider exxakt.
Öppet vägguttag med synliga anslutningar och brunt innerskal, saknar frontplatta, omgiven av vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
john.h
  • Laddar…
Det där ser faktiskt ut att vara infällt.
Om du lossar dom två skruvarna så ser du om det sitter infällt i dosan eller inte.
Öppen eluttagskonsol med synliga anslutningar, trådar och skruvar. Gul markering indikerar potentiella problem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har ingen källa på var man kan köpa sådana.
 
A
J JNN skrev:
Okej tack. Så här ser det ut bakom locket. Funkar det att byta till denna?

[länk]

Vill helst ha schneider exxakt.
[bild]
Ja. Det fungerar bra.
 
D Dilato skrev:
Det där ser faktiskt ut att vara infällt.
Om du lossar dom två skruvarna så ser du om det sitter infällt i dosan eller inte.
[bild]
Jag har ingen källa på var man kan köpa sådana.
Uttaget är inte infällt men fastsatt med dosskruvarna som sitter i apparatdosan under uttaget.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
E elmont skrev:
Uttaget är inte infällt men fastsatt med dosskruvarna som sitter i apparatdosan under uttaget.
Jag tyckte bara att det var konstigt att det har nyckelhålsspår för dosskruvarna, men det kanske är vanligt.
 
D Dilato skrev:
Det där ser faktiskt ut att vara infällt.
Om du lossar dom två skruvarna så ser du om det sitter infällt i dosan eller inte.
[bild]
Jag har ingen källa på var man kan köpa sådana.
Så här ser det ut när man öppnat upp, dvs inte infällt i dosan. Dock är det ju fäst i dosan med de två skruvarna, antar att dessa sitter med standardmått på alla uttag så att det funkar även med de som säljs nu med lite annorlunda yttermått än vad jag har?

Eluttag under installation eller reparation, vägg öppen, kablar exponerade, konstruktionsdamm synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja det är ett standardmått.
 
  • Gilla
JNN
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.