Jag har en trappa med väggbrytare uppe och nere. Det finns tre lampor som styrs:
Vägglampan och trapphuset tänds och släcks tillsammans från vilken som helst en brytarna, men taklampan agerade i "motfas/omvänt" mot de två andra. Skumt, tyckte jag, eftersom jag gärna vill kunna få helt släckt och lät bli att koppla in något.
Nu tänkte jag att försöka förstå detta. Korrigera gärna felaktig terminologi.
Brytare övervåning, två vita tändtrådar och en brun fas.
Brytare nedervåning, två vita tändtrådar, en mörkblå (svart?) fas:
Taklampan övervåning (ingen jord ansluten, ser man på...)
Vägglampa övervåning:
Lampan i trapphuset sitter otillgängligt så där har jag ingen bild, men får försöka skaffa om det behövs för förståelsen. Det är en transformator och lampor på vajrar.
Eftersom jag den här gången inte hade någon lampa tillgänglig för att bekräfta att taklampan faktiskt styrs omvänt som jag minns det, så tog jag en spänningsprovare istället.
När vägg- och trapphuslamporna var släckta så kopplade jag in den och förväntade mig att mäta spänning. Det gjorde jag, men samtidigt tändes vägglampan fast svagare än vanligt. Oväntat... Detta minns jag inte hände förra gången, men det kan ha suttit en vanlig glödlampa där då som kanske betedde sig annorlunda.
Tänder jag trapphus och vägg så mäter jag ingen spänning i uttaget för taklampan.
Vad pågår...! Målet var att få normal styrning på alla tre lamporna, men det blev mer mystiskt än jag tänkt från början.
- En i trapphuset,
- en i taket på övervåningen och
- en på väggen på övervåningen.
Vägglampan och trapphuset tänds och släcks tillsammans från vilken som helst en brytarna, men taklampan agerade i "motfas/omvänt" mot de två andra. Skumt, tyckte jag, eftersom jag gärna vill kunna få helt släckt och lät bli att koppla in något.
Nu tänkte jag att försöka förstå detta. Korrigera gärna felaktig terminologi.
Brytare övervåning, två vita tändtrådar och en brun fas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brytare nedervåning, två vita tändtrådar, en mörkblå (svart?) fas:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Taklampan övervåning (ingen jord ansluten, ser man på...)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägglampa övervåning:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lampan i trapphuset sitter otillgängligt så där har jag ingen bild, men får försöka skaffa om det behövs för förståelsen. Det är en transformator och lampor på vajrar.
Eftersom jag den här gången inte hade någon lampa tillgänglig för att bekräfta att taklampan faktiskt styrs omvänt som jag minns det, så tog jag en spänningsprovare istället.
När vägg- och trapphuslamporna var släckta så kopplade jag in den och förväntade mig att mäta spänning. Det gjorde jag, men samtidigt tändes vägglampan fast svagare än vanligt. Oväntat... Detta minns jag inte hände förra gången, men det kan ha suttit en vanlig glödlampa där då som kanske betedde sig annorlunda.
Tänder jag trapphus och vägg så mäter jag ingen spänning i uttaget för taklampan.
Vad pågår...! Målet var att få normal styrning på alla tre lamporna, men det blev mer mystiskt än jag tänkt från början.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Först en pekpinne.
Eftersom taklampans lamputtag har jordstift så ska den obehörligen ha skyddsjord inkopplad till sig, om inte så ska lamputtaget bytas till ett ojordat.
Om der ska vara ojordat eller jordat hänger bla på hur resterande uttag mm i rummet är ojordade eller jordade.
Hur ser det ut bakom varje strömbrytare, lamputtag?
Vilka trådar finns det bakom?
Var två/tre stycken och dra försiktigt i de olika trådarna och se vad som rör sig och var. Bryt (gärna) spänningen på aktuella gruppen.
Skriv och rita hur allt är kopplat
Taklampan är troligen inkopplad mellan fas och tändtråd.
Det kan höra ihop med att det är blå tråd ifrån nedre strömbrytaren.
Någon har troligen blandat ihop den blåa tändtråden med nollan.
Pekpinne 2.
Blå FK-tråd för inte användas som någonting annat än nolla/neutralledare, bla pga förväxlingsrisken.
Eftersom taklampans lamputtag har jordstift så ska den obehörligen ha skyddsjord inkopplad till sig, om inte så ska lamputtaget bytas till ett ojordat.
Om der ska vara ojordat eller jordat hänger bla på hur resterande uttag mm i rummet är ojordade eller jordade.
Hur ser det ut bakom varje strömbrytare, lamputtag?
Vilka trådar finns det bakom?
Var två/tre stycken och dra försiktigt i de olika trådarna och se vad som rör sig och var. Bryt (gärna) spänningen på aktuella gruppen.
Skriv och rita hur allt är kopplat
Taklampan är troligen inkopplad mellan fas och tändtråd.
Det kan höra ihop med att det är blå tråd ifrån nedre strömbrytaren.
Någon har troligen blandat ihop den blåa tändtråden med nollan.
Pekpinne 2.
Blå FK-tråd för inte användas som någonting annat än nolla/neutralledare, bla pga förväxlingsrisken.
Som demmpa skriver låter det troligt att taklampans kablar förväxlats. Så felet bör ligga i någon kopplingsdosa. gissningsvis i kopplingsdosan som taklampan sitter under.
Blå kabel som inte är nolla (om så är fallet) är vanligt på äldre hus då det användes som tändtråd eller fas, ingen fel i det men gäller att ha tungan rätt i mun när man kopplar mot nya färgstandarder.
Blå kabel som inte är nolla (om så är fallet) är vanligt på äldre hus då det användes som tändtråd eller fas, ingen fel i det men gäller att ha tungan rätt i mun när man kopplar mot nya färgstandarder.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden