7 384 läst ·
25 svar
7k läst
25 svar
Ingen el trots att ingen säkring gått
Har du två separata abonnemang med varsin mätare? Annars är väl de tre säkringarna både till huset och garaget.F Fredrik_1976 skrev:
på elmätarens display brukar man kunna se om det är spänning på alla faser.
Medlem
· Västmanland
· 261 inlägg
Prova med att sätta din penna mot botten av säkringshållaren, gör lika på en annan så har du full kontroll var det finns eller inte finns. Finns det inget så blir det nätägaren nästa.F Fredrik_1976 skrev:Men med de fel jag har och att spännings pennan inte lyser på ena huvudsäkringen men på de andra två, är det inte rätt klart att en fas inte fungerar? Kan väl inte vara så mycket annat? Det är sådana här gamla porslinsäkringar, pennan brukar funka rätt bra att testa med på dom tycker jag, men jag är ju ingen expert.
Medlem
· Västmanland
· 261 inlägg
Ok, ska testa det, finns ingen risk att jag får ström i mig då? Skruvar bara ur proppen och sätter pennan mot plattan när säkringen satt.J jonaserik skrev:
På displayen på elmätaren borde bokstavskombination finnas:
L1 L2 L3
Dessa kan vara skrivna med rätt små bokstäver högt upp eller långt ner i rutan.
Om det bara finns två av dessa så fattas en fas. Då är det nätägaren/elverket som har jobb att göra eftersom en säkring har gått ute i gatan/fördelarskåpet.
L1 L2 L3
Dessa kan vara skrivna med rätt små bokstäver högt upp eller långt ner i rutan.
Om det bara finns två av dessa så fattas en fas. Då är det nätägaren/elverket som har jobb att göra eftersom en säkring har gått ute i gatan/fördelarskåpet.
Medlem
· Västmanland
· 261 inlägg
Testade med pennan direkt i, ingen spänning i säkring nr 2. Dom andra lyser.
Lyser också bara L1 och L3 på displayen.
Lyser också bara L1 och L3 på displayen.
Medlem
· Västmanland
· 261 inlägg
Kom en tekniker inom timme ifrån felanmälan, riktigt bra service.
En säkring ute i gatan hade brunnit.
Tack för hjälpen alla.
En säkring ute i gatan hade brunnit.
Tack för hjälpen alla.
Elpennor reagerar på de elektriska fält som omger något spänningssatt. Så det är ett ganska bra sätt att kunna kolla på ställen där det kan vara svårt att komma åt att mäta.
Jag brukar göra kontroll av min Flukepenna genom att gnugga den lite mot min tröjärm. Den indikerar direkt på detta och man vet att den är redo för att användas 🙂
Värt att nämna att pennorna inte fungerar på skärmade kablar.
Också värt att nämna att jag varit med flera gånger om att de ibland inte vill indikera en spänning fast det är 230V. Så man får vara lite försiktig med dem.
Kul att det löste sig 🍺👍
Jag brukar göra kontroll av min Flukepenna genom att gnugga den lite mot min tröjärm. Den indikerar direkt på detta och man vet att den är redo för att användas 🙂
Värt att nämna att pennorna inte fungerar på skärmade kablar.
Också värt att nämna att jag varit med flera gånger om att de ibland inte vill indikera en spänning fast det är 230V. Så man får vara lite försiktig med dem.
Kul att det löste sig 🍺👍
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
