El
axelman: Utrymmet är en "GROVENTRÉ " med klinkers på golvet. Används också som tvättstuga och torkskåpsstuga. Huset byggt på 1950-ralet. Jag tror att vi gör som Tatja föreslog; Koppla in TM fast då i din mysiga gamla brytare. Då slipper du kravet på JFB. Även om det verkligen är något som borde installeras i din central. Vi klipper bort kontakten och skalar en kabelsnutt och skruvar kabeln
elmont: För att hitta stoppet, smörj fjädern med LITE silikonspray tryck/stöt så långt du kan komma från bägge håll. Har du lite tur så kan du sedan mäta fram vart stoppet sitter, det brukar även gå att lyssna sig fram om en stöter och en lyssnar. Är det tvärstopp i ett VP rör är det troligen ett veck på röret eller att det sitter en dosa som är inbyggd och att trådarna är kopplade
Uffe A: Ska inte vara några problem Kolla i DCL proppen var fas, nolla och jord ska kopplas Det som kan vara bökigt är att det är väldigt ont om plats i de här propparna
Mikael_L: [citat] 2,5 - Ta reda på förutsättningarna för rummet/platsen ifråga. Krävs JFB, IPklass och sånt.
Mikael_L: [citat] Nja ... Man ska megga vid minst 500V för att uppfylla kraven på provning. Visst kan man köra på 250 volt, men då är det en test som saknar regulatoriskt värde, men kanske något man vill göra för sin egen skull. Toppspänningen i sinusvågsperioden når ca 325 V. Däremot brukar jag själv ofta först göra ett testskott med 250V, för om jag fått hjärnsläpp och tänkt fel så
Mikael_L: [citat] * För RK finns endast valet skruvanslutning att göra, samma om ledarna ev har ändhylsor på sig som man inte vill klippa. * QC efterdrar sig självt (dvs kommer aldrig kunna börja glappa som skruv ev kan göra) * QC kan man aldrig glömma att dra åt. * QC sparar tid vid montaget (såpass lite att det knappast spelar roll för hempularen, och kanske inte så jätteviktigt för
Dan1891: Den är specad till 125V ac enbart, vi har ju 230V här i sverige, så, nej, inte bara med en "rese"adapter.
MathiasS: [citat] Rimligtvis hade du en av L1, L2 eller L3 i takdosan. Inte alla tre, eller hur? Flera kablar med fasspänning ja, men det låter osannolikt att det dragits tre olika faser till en takdosa....det hittar du nog bara bakom spisen...
etompau: Som andra har nämnt, ett tidrelä löser detta. Du får mecka ihop någon kapsling. Ett exempel på ett relä: https://www.elbutik.se/product.html/analogt-multifunktionstidrela-mfz12dx-uc Vill du bygga något eget så skulle ex. en liten Arduino nano lösa detta enkelt.
Hybro: [citat] Just så... Tänk inte ens på vad vi skriver, den gången det eventuellt händer en olycka eller del av huset eller hela blir skadat. Stolt även den gången säger Du då väl: Jag vet bäst! Och gör som övriga 80 % på forumet (Ditt eget påstående i inlägg 27, denna tråd). Kom bara ihåg att hålla huvet högt:p Det ser käckt ut.
GoC: [citat] [QUOTE Ja du kan ju snurra röret i det oändliga. Två knäpp brukar vara lagom. Dom skall ju vridas ett kvarts varv som du skriver.
snaggletooth: [citat] Du gjorde väl någon anteckning eller tog bilder på hur de satt i de gamla brytarna? Om inte så är du tyvärr rätt körd om du inte kan reda ut var trådarna går.
Demmpa: Nu skriver du inte vilken modell du har, men här är en snabbguid, https://livewell.honeywellhome.com/honeywell_wp/wp-content/uploads/2014/11/32309738-001_Rev_C.pdf
tommib: Poängen är att en vanlig FK/FQ (eller två då, om man räknar med nollan) är väldigt lätt att felsöka. Det handlar i stort sett om huruvida det lyser eller inte. Lyser det inte är det avbrott på ledaren. Om din fina RF-strömbrytare inte fungerar så vet du inte om det är pga sändare, mottagare, fast installation i övrigt eller någon extern faktor. Mycket jobbigare. RF-störningar
Anders243: Jag skulle säga att den största risken är att de nakna krimpkontakterna kommer emot varandra om du försöker koppla in de i motorn utan det vita kontakthuset. Om du inte redan har en CR/BL-Touch eller liknande kanske du kan passa på att montera en sådan om du ändå ska öppna upp in till kontrollerkortet och verifiera kabelns inkoppling. Och om du inte har ett molex-don kan man ju alltid
Bo.Siltberg: Nej, det kan finnas en teknisk anledning, att det helt enkelt inte finns en bra plats.
Workingclasshero: [citat] Tack för svar :-) Ja det blir nog en sådan.
ErikAdolfsson: Om hällen har en ”stor” platta så kan den på vissa (de flesta?) modeller ensamt maxa 16A. Inte helt ovanligt att den körs en stund på max när man ska koka upp en stor kastrull med vatten. Fasen som matar sidan med två mer lika plattor skulle möjligen vara att föredra.
kedjehus1973: [citat] Ja det gäller att ha respekt för dessa saker, och inte hålla på och fixa själv om man inte vet vad man gör. I mitt fall så tror jag att jag lyckades se röret till höger om hålet och det är isf förmodligen ingen fara. Dessutom har det ju varit såhär väldigt länge utan att ngt har hänt. Men en elektriker ska komma nu och ta bort allt så kan jag tänka på något roligare
HogeN: [citat] [bild] det går bara man hotar lite och ger 30sek städundervisning hur en sopsäck funkar OCH person är under 30
Kristian Erik Tigersjäl: Då har arbetet kommit till slutt slut. För den nyfikne kan jag berätta att det var agg'et till datorn som är på väg att ge sig. Det fungerar fortf men har alltså konstigheter för sig då och då som får brytaren att slå ifrån. Tack för alla svar, det var någon av er som fick in mig på den idéen. Minns ej vem, men credit till denne!
hempularen: Jaa, det där låter inte riktigt bra. Du skrev att säkringen löste ut så fort du kopplade in någon förbrukare överhuvudtaget i uttaget. Även en lampa? Var lampan på eller av när säkringen löste ut? Är det verkligen en vanlig dvärgbrytare det handlar om här? Inte en jordfelsbrytare eller personskyddsautomat (Kombinerad säkring och jordfelsbrytare)? OM det är en vanlig säkring som
hempularen: [citat] Men det beror ju på vem det är som får tag på kabeln. Väldigt många av oss har ingen aning om vad en nolla är. En kabel som har passande kontakt i båda ändar skall vara säker att använda för vem som helst.
Andreas9090: [citat] Gillar dock raka och korrekta svar. Kunde ju varit så att jag inte hade kollat upp det och hade då fått mig en rejäl tankeställare. Tack för svar!
Pingo: Tack, då kan jag vara lugn och skruva på plåten igen. Tyckte bara det såg konstigt ut att plasten var bränd. Tack för hjälpen
Batz: [citat] Har nog kommit fram till att det kanske är lika bra att gå från A direkt till nya garaget, Tog en bild som visar inkommande el till A sen den kabel som går vidare till C (nästa matar B inne i huset). Både inkommande och ut är ca 19mm i diameter så borde kanske? vara 5G10. Central C är full då den säkrar av matning till D och E med varsin grupp 3x16 A så om man ska gå
alfista: Hos Electrokit finns en som ser lovande ut. Det är lite oklart hur det är med indikatorlampa dock, de anger fel produktnummer från tillverkaren, men du kan nog ringa och kolla.