Hej,

Jag skall förbereda för dragning av el för att låta ansluta en motor styrd markis.
Markisen skall styras med fjärrkontroll men vad jag misstänker så kan den även styras med strömställare då sladden till markisen har jord, nolla och två ledare enligt bild nedan. Tänker att motorn går ena hållet när ström läggs på en ledare och andra när den andra ledaren strömsätts.
Jag avser lägga en kabel till en strömbrytare till vilken markisen sedan skall anslutas.
Om nu markis skall styras med fjärrkontroll, hur skall kablarna då anslutas?

Mvh,
John

• Närbild på en markismotor med fyra elektriska ledare framme: jord, nolla och två styrlinjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för märke/modell det bör väl framgå av installationsmanualen?

T TypRätt skrev:
Vad är det för märke/modell det bör väl framgå av installationsmanualen?
Den är från SunOff. Finns ingen installationsmanual.

En bekant som är elektriker kommer ansluta den men han var inte helt säker på hur anslutningen skall ske på rak hand.

A
Återförsäljaren är skyldig att tillhandahålla installationsanvisning för allt elmateriel som säljs i Sverige. Hör av dig till återförsäljaren.

Det går så klart att göra kvalificerade gissningar. Men det är generellt en mycket dålig idé vad gäller el.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J jlsys skrev:
Hej,

Jag skall förbereda för dragning av el för att låta ansluta en motor styrd markis.
Markisen skall styras med fjärrkontroll men vad jag misstänker så kan den även styras med strömställare då sladden till markisen har jord, nolla och två ledare enligt bild nedan. Tänker att motorn går ena hållet när ström läggs på en ledare och andra när den andra ledaren strömsätts.
Jag avser lägga en kabel till en strömbrytare till vilken markisen sedan skall anslutas.
Om nu markis skall styras med fjärrkontroll, hur skall kablarna då anslutas?

Mvh,
John
Vad valde du för anslutning ? Strömbrytare? Vanlig dosa?

F Fredrik K80 skrev:
Vad valde du för anslutning ? Strömbrytare? Vanlig dosa?
Vi tog istället in en el firma som drog fram el och justerade in markisen.
Det är lag på att ha en strömbrytare på fastinstallation utomhus så markisen är ansluten till en strömbrytare och sedan satte vi vanliga uttag för att anluta infravärmen till

• Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
J jlsys skrev:
Vi tog istället in en el firma som drog fram el och justerade in markisen.
Det är lag på att ha en strömbrytare på fastinstallation utomhus så markisen är ansluten till en strömbrytare och sedan satte vi vanliga uttag för att anluta infravärmen till
En 2 polig vridströmbrytare antar jag ?

F Fredrik K80 skrev:
En 2 polig vridströmbrytare antar jag ?
Precis

• Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.