767 läst ·
2 svar
767 läst
2 svar
Problem + trådfärger
En fyrtrådig jordkabel går från bostadshusets gruppcentral till en väggdosa i ett uthus. Kabeln innehåller tre ledningar i färgerna svart, brun och gråvit. Under plasthöljet finns även en "strumpa" av koppartråd. Misstänker att strumpan ska kopplas som skyddsjord. Ska den i så fall gröngulmarkeras med tape i båda ändar? Svart tråd används som fas. Men vilken tråd kan lagligt fungera som nolla - brun eller grå? En av dem får bli "biledare" med anslutning till strumpan i ena ändan. Ska den, som blir "nollan" markeras med blå tape, i dosan där jordkabeln lämnar bostadshuset samt förstås i dosan i uthusväggen?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Det låter som en EKKJ. Tre ledare plus "skärmen" innebär att den är avsedd för tre faser plus PE eller PEN. Det är också vad färgerna antyder.
Och nu vill du använda den som en enfaskabel? Det finns inget "lagligt" sätt att komma undan kravet på blå neutralledare, blå i hela sin längd.
Med detta sagt kan man titta lite närmare på dina förutsättningar. Du pratar om två dosor som får mig att rygga lite. Hur ser hela kedjan ut?
Och nu vill du använda den som en enfaskabel? Det finns inget "lagligt" sätt att komma undan kravet på blå neutralledare, blå i hela sin längd.
Med detta sagt kan man titta lite närmare på dina förutsättningar. Du pratar om två dosor som får mig att rygga lite. Hur ser hela kedjan ut?
Ett tidigare, jordat uttag med egen säkring i gruppcentralen har bytts mot en utanpåliggande kopplingsdosa. Kabel med trådar gulgrön, blå och svart. Från dosan fortsätter en likadan kabel till ytterligare en dosa vid yttervägg. Härifrån går jordkabeln till dosa i uthuset. Uttag i uthusen har fungerat bra i många år. Ville bara veta hur en färgkodmässigt någorlunda korrekt anslutning av jordkabeln ska se ut.Bo.Siltberg skrev:
Det låter som en EKKJ. Tre ledare plus "skärmen" innebär att den är avsedd för tre faser plus PE eller PEN. Det är också vad färgerna antyder.
Och nu vill du använda den som en enfaskabel? Det finns inget "lagligt" sätt att komma undan kravet på blå neutralledare, blå i hela sin längd.
Med detta sagt kan man titta lite närmare på dina förutsättningar. Du pratar om två dosor som får mig att rygga lite. Hur ser hela kedjan ut?
Klicka här för att svara
