Den här jordkabeln är i en dosa på en stolpe där det tidigare stått en lada med b.la ett 380v uttag så gissar att jord o nolla var tagen ur jordflätan runt kabeln då, nu är det bara ett 230volt uttag på stolpen o jord är på flätan o nolla verkar flyttad till en av dom svarta trådarna o bara fas på en av dom när jag mäter så det är nog omgjort i centralen när byggnaden revs gissar jag. Har jordfelsbrytare o den löser då inte ut o uttaget används ibland men undrar om det är ok ha det så? Slitet, skadat elektriskt kabel med exponerade koppartrådar på en textilbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ÄR OK, då det endast finns en fas där och jordfäta = jord , sen en annan har blivit en nolla. Bara använda som vanligt. Troligtvis omkopplat av en elektriker.
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
Den är okay att använda för enfas och tvåfas med nolla samt trefas utan nolla.
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
"Flätan" heter koncentrisk ledare och har i kablar upp till 16mm2 samma area som övriga ledare.
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.