1 117 läst ·
10 svar
1k läst
10 svar
Solceller
Efter jag nyss fått insikten att energin färdas genom fälten utanför och inte i själva kablarna, så fick jag mig en fråga som gärna någon får svara på om de vet.
Det har ju varit en del problem med solceller som stör pga att man förlägger kablarna i loopar som skapar större störande fält och inte håller måttet för emc.
Men eftersom man då skapar större fält, skickar man även då mer energi?
Eller är detta begränsat av vad solpanelerna i sig själva kan leverera (alltså, såväl som ett litet som ett stort fält skickar lika mycket kraft pga det man kan få utav pv systemet)?
Skulle man eventuellt vilja skapa större fält för att skicka mer energi?
Det har ju varit en del problem med solceller som stör pga att man förlägger kablarna i loopar som skapar större störande fält och inte håller måttet för emc.
Men eftersom man då skapar större fält, skickar man även då mer energi?
Eller är detta begränsat av vad solpanelerna i sig själva kan leverera (alltså, såväl som ett litet som ett stort fält skickar lika mycket kraft pga det man kan få utav pv systemet)?
Skulle man eventuellt vilja skapa större fält för att skicka mer energi?
Jag tror du hoppat på tåget och skippat några viktiga mellanstationer på din eltekniska lärobana. Det du nämner är inte direkt samhörande och ganska långt från vad man behöver fundera över vid solceller eller elinstallationer i allmänhet.
Problem med EMC i de här fallen är mest förknippat med de typer som har optimerare satta uppe vid panelerna dvs en typ converter med switchteknik som levererar ut även om individuella paneler ligger i skilda driftpunkter tex pga skuggning osv. Sen är det givetvis bra att även med konventionell uppbyggt system undvika större slingor i onödan på DC-ledningarna, om inte annat kan de lättare ge överspänning vid närliggande åsknedslag.
Sen att man som mer eller mindre kuriositet tex kan använda Poyntingvektorn vid betraktelser av momentan effekt är en sak och det har sin plats men knappast i fallet du tänker dig här. Det har inget att göra med om du skulle kunna få ut mer av panelerna e.dyl. Snarare en tydlig manifestation av de obönhörliga konservationslagarna i detta fallet då energi. Det är tur de finns och begränsar den tvåbent upprättgående hårlösa apans alla nycker och fantasifulla försök att utvinna ex nihilo.
Problem med EMC i de här fallen är mest förknippat med de typer som har optimerare satta uppe vid panelerna dvs en typ converter med switchteknik som levererar ut även om individuella paneler ligger i skilda driftpunkter tex pga skuggning osv. Sen är det givetvis bra att även med konventionell uppbyggt system undvika större slingor i onödan på DC-ledningarna, om inte annat kan de lättare ge överspänning vid närliggande åsknedslag.
Sen att man som mer eller mindre kuriositet tex kan använda Poyntingvektorn vid betraktelser av momentan effekt är en sak och det har sin plats men knappast i fallet du tänker dig här. Det har inget att göra med om du skulle kunna få ut mer av panelerna e.dyl. Snarare en tydlig manifestation av de obönhörliga konservationslagarna i detta fallet då energi. Det är tur de finns och begränsar den tvåbent upprättgående hårlösa apans alla nycker och fantasifulla försök att utvinna ex nihilo.
Jag ville bara ha ett enkelt svar 🥲
1. Större/starkare fält kan *leverera* mer energi än mindre/svagare fält?
2. Om ja. Vill man då endast skapa starkare fält för att få snabbare trådlös energi överföring, eller krävs det något annat?
3. Jag har hoppat av tåget och är helt ute o cyklar 😂
1. Större/starkare fält kan *leverera* mer energi än mindre/svagare fält?
2. Om ja. Vill man då endast skapa starkare fält för att få snabbare trådlös energi överföring, eller krävs det något annat?
3. Jag har hoppat av tåget och är helt ute o cyklar 😂
Det är verkligen inte det jag säger återigen. Jag säger leverera/transportera.useless skrev:
Vart kan man utläsa att jag insinuerar att man ska skapa något från tomma intet?
Är det frasen "Skapa större magnetfält". Är det bättre om jag säger "styra till ett större magnetfält"? (∇⋅B=0)
Såsom i att man förlägger kablarna långt från varandra för att de inte ska "ta ut varandra".
Eller ska det vara "håller ihop varandra", istället för "ta ut varandra" som jag fått höra?
Grundtanken var i relation till youtube länkarna postade:
Kan man leverera något bättre genom att skapa starkare fält så det blir mindre förluster och alltså mer förtjänst...i en stor pv anläggning t.ex. (ta tillvara på mer).
(Rent teoretiskt. Inte om det är värt eller inte).
Både tekniskt praktiskt och teoretiskt sett ska du hålla ihop ledarna i detta fallet och reducera kvoten slingarea, ledarlängd. I hemmafallet är det som brukara kallas polseparering vettigt av säkerhetsskäl dvs håll avstånd i häradet cm-dm vid passager etc där det finns risk för mekanisk skada med gemensam grund. Då får du även eventuella fördelar i det mer teoretiska här helt försumbara fallet du verkar vara inne på. De mer handfasta förlusterna rår du bäst på genom ledare med mindre resistans.J JellyBelly skrev:Det är verkligen inte det jag säger återigen. Jag säger leverera/transportera.
Vart kan man utläsa att jag insinuerar att man ska skapa något från tomma intet?
Är det frasen "Skapa större magnetfält". Är det bättre om jag säger "styra till ett större magnetfält"? (∇⋅B=0)
Såsom i att man förlägger kablarna långt från varandra för att de inte ska "ta ut varandra".
Eller ska det vara "håller ihop varandra", istället för "ta ut varandra" som jag fått höra?
Grundtanken var i relation till youtube länkarna postade:
Kan man leverera något bättre genom att skapa starkare fält så det blir mindre förluster och alltså mer förtjänst...i en stor pv anläggning t.ex. (ta tillvara på mer).
(Rent teoretiskt. Inte om det är värt eller inte).
Tack för svaren ☺️
Jag är bara intresserad av hur det funkar för vidare förståelse. Ju mer man vet.
Sen tänkte jag vidare i form av trådlös laddning, effektivare laddning och allt vad det heter.
Men tusentack
Jag är bara intresserad av hur det funkar för vidare förståelse. Ju mer man vet.
Sen tänkte jag vidare i form av trådlös laddning, effektivare laddning och allt vad det heter.
Men tusentack
Klicka här för att svara
