B
b_hasse: [citat] Jag tolkar Elsäkerhetsverkets text som att den gäller nyinstallation av uttag för tvättmaskin, inte installationen av själva tvättmaskinen. För att "slippa" kravet på JFB måste en tidigare tvättmaskin varit installerad enligt då gällande regler, och den nya maskinen måste installeras på samma sätt. Troligen fast anslutning i badrum om JFB saknas.
25 svar · 9,7k läst
·
Axel Andersson
Axel Andersson: Hej Mikael, Tack för ett så omfattande svar! Axel är mitt mellannamn;) Hälsar Göran
6 svar · 1,8k läst
D
Daniel 109: Den blå tillvänster är huvudbrytaren.
14 svar · 2,0k läst
·
JLyck
JLyck: Japp. Be elektrikern lägga den nya llvp på annan fas än den befintliga.
3 svar · 1,3k läst
·
Sittställning
Sittställning: Detta är ganska enkelt, produkterna kommer med kopplingsschema. Vill du ha bästa hjälp får du lägga upp lite bilder på sladdarna och kanske även ålder på huset eftersom färgerna på kablarna har ändrats med åren.
4 svar · 2,2k läst
O
Olof79: Tack för svaren Då vet jag
3 svar · 1,4k läst
X
xLnT: @Atom den nya elektrikern kanske kommer vilja byta ut din nollskena till en beröringsskyddad sådan.
10 svar · 4,6k läst
·
M
-MH-: Den där Honeywell ser ju fin ut. Men hur förbereder man rördragning? Två vp-rör från vardera håll (230V resp. brytare) med rakt utlopp ur väggen med FK och lämplig kopplingskabel? Eller finns det något mer spännande trick?
8 svar · 2,1k läst
E
elmont: [citat] Nästan helt säkert en mätare som mäter husets energiförbrukning för uppvärmningen. Det kom en bestämmelse för 10-15 år sedan att man skulle ha en mätare som skulle mäta hur mycket energi som förbrukades för uppvärmningen
4 svar · 1,4k läst
·
F
FSvensson: [citat] Ah! Tack!
2 svar · 1,1k läst
·
H
hempularen: Är Hue lampan ny? Eller har den fungerat tidigare? Om du nyligen har bytt, vad satt det där tidigare? Inget med dimmer?
14 svar · 3,6k läst
·
GK100
GK100: Du behöver inte tro eller fundera hylsan är avsedd för det och då har du ju dessutom lämplig tång också.
4 svar · 1,1k läst
·
A
Alexn72: [citat] Nu missförstår du mig. Med mitt förslag kan man. Välja att pausa strömmen till ag i 15, 30,60 120min. Den som behöver göra något pausar i 15 min. När den är färdig är staketet igång efter 15 min. Kommer där någon efter 7min och trycker på 60min så är det igång igen efter 60min. Den första personen tror de är igång efter 15min och nästa person tror de är igång
25 svar · 2,4k läst
V
Vesh: [citat] Standarden i normala tjänsteföretag är att man sätter ett timarvode som är tillräckligt högt för att täcka upp den icke fakturerbara tiden som exempelvis administration, utbildning, etc. Frågan är ju inte om man har rätt till en skälig ersättning utan att det måste göras på ett transparant sätt. Som kund kan jag i första hand jämföra firmors timarvoden då det är
81 svar · 31,1k läst
·
G
GoGetLost: [citat] Nästa problem blir att du får inte montera ner den gamla eller den nya om man nu helt ska gå enligt reglerna (y)
3 svar · 1,4k läst
·
L
lillePer: [citat] imponerande att man kan få ett sånt svar. Trodde inte att det var SÅ dåligt…
5 svar · 1,8k läst
blackarrow
blackarrow: Hur många proppar är det till spisen i elcentralen?
5 svar · 1,4k läst
·
P
PatrikJo: [citat] Vad tycker sådana brytare om att bryta under last? En kompressor i ett garage kanske inte kommer bryta under last så ofta, men det kan hända. Du tycker inte man behöver någon kontaktor?
9 svar · 1,1k läst
L
Ljunkis: Tack för alla svar!!
15 svar · 4,0k läst
Vivant
Vivant: Hej, Jag söker en nyckel som passar vårt säkringsskåp från Eldon AB från 70 talet. Tack för hjälpen!
0 svar · 1,3k läst
·
N
nmbrg: [citat] jo det är väl nästa steg om jag inte hittar någon färdig. Ska hitta någon med 3d-skrivare bara. :)
14 svar · 1,5k läst
snaggletooth
snaggletooth: Energiåtgången för att värma vattnet kommer att vara densamma oavsett effektläge på beredaren. Och förutsättningen för att spara pengar genom att stänga av beredaren när spotpriset är högt är ju att du har timpris. Men här är iaf en enkel produkt för att styra om effekten (vilket kan ha sina fördelar av andra anledningar): KRAUS & NAIMER CH10A211-600E-V Omkopplare 1-0-2, 2-pol,
3 svar · 838 läst
Demmpa
Demmpa: Nej för då följer du inte tillverkarens anvisningar.
14 svar · 3,0k läst
·
Hannuse
Hannuse: [citat] Den tar tre modulers bredd.
7 svar · 1,8k läst
·
useless
useless: 25 eller 40 är den maximala strömmen jordfelsbrytaren tål. Om du inte har större huvudsäkringar än 25 A så behövs inte heller någon kraftigare JFB. Ska du dessutom sätta en 16 A säkring före så räcker 25 A gott och väl.
10 svar · 1,9k läst
ElFredde
ElFredde: [citat] Om någon här ska kunna hjälpa dig på ett meningsfullt sätt så skulle du behöva bifoga mer information. 1: Vad har dessa brytare för funktion när de fungerar normalt? Vad gör trappbrytarens knappar för någonting? Styr dom belysning? Finns det en till styrning till markisen någonstans? 2: Vad är det för fel på markisen? Hur beter den sig när du sänder olika styrsignaler?
8 svar · 2,2k läst
·
S
Stefan1972: Det går väl att dra direkt från centralen lite snyggt ner efter vägg och sockel? Är ju inget mer jobb än att dra fram alla tåtar till en dosa..
8 svar · 1,1k läst
·
M
MathiasFr: 2 mot 1 .... ok :-)
5 svar · 954 läst
D
Dr.Mugg: Klarar din dimmer den induktion lasten som motorn ger?
3 svar · 1,5k läst
·
E
elmont: Och den möjligheten blev allmän vid det stora elmätarbytet 2007-2009.
7 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.