4 776 läst ·
14 svar
5k läst
14 svar
Överspänningsskydd
Någon som vet hur detta överspänningsskydd från clas ohlson fungerar, http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=21570512, har stt sånt kopplat till tv och internet, om det blir nått spänningsfel fungerar denna bara en gång och sen kan den kastas, det lyser en grön lampa om den skyddar, denna lampa har nu plötsligt slocknat efter ca 3 mån, kan den ha gått sönder eller kan vi ha haft nått spänningsfel, har en till överspänningsskydd men den lyser fortfarande grönt, får in tv, internet och ip tele via fiber och vi har inte haft nån åska.
Moderator
· Stockholm
· 57 865 inlägg
Står det verkligen i manualen för den att den bara skall fungera en gång?
Enl. beskrivningen från CO så skall den ju innehålla både gasurladdningsrör och varistorer, och säkringar.
Gasurladdningsrör skall kunna skydda mer än en gång, samma med varistorer. MEN om det kommer en riktigt rejäl smäll, då lär även dessa komponeneter skadas. Hur är det med säkringarna i den?
Enl. beskrivningen från CO så skall den ju innehålla både gasurladdningsrör och varistorer, och säkringar.
Gasurladdningsrör skall kunna skydda mer än en gång, samma med varistorer. MEN om det kommer en riktigt rejäl smäll, då lär även dessa komponeneter skadas. Hur är det med säkringarna i den?
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Hmm, står ej angivet om det är ett grov, mellan eller finskydd. Förmodligen är det endast ett finskydd eftersom det är avsett att sitta nära "utrustningen". M.a.o så skyddar ett dylikt skydd inget, eller mycket lite om det inte föregås av mellan och grovskydd.
Om det INTE föregås av mellan och grovskydd brukar finskydd inte fungera så länge...
Om det INTE föregås av mellan och grovskydd brukar finskydd inte fungera så länge...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det där är att betrakta som "leksaker", de skadar inte och de skyddar inte. Sätt grovskydd i mätarskåpet, mellanskydd i elcentralen och ett finskydd för känslig utrustning.
Telefon ska dras in via mätarskåpet med ett telelinje skydd där, sedan kan man komplettera med ett skydd vid elcentralen.
Sedan kan man ansluta CO:s åskskydd.
Dessa åtgärder räcker för 99% av åskskadorna, 1% kommer ändå att rensa rent.
Prototypen
Telefon ska dras in via mätarskåpet med ett telelinje skydd där, sedan kan man komplettera med ett skydd vid elcentralen.
Prototypen
Tack för svaren!
Någon som har förslag på skydd man ska köpa för att få ett bra skydd till all utrustning? Ska man sätta ett skydd i elskåpet ute på väggen som skyddar elen som kommer in i huset? sen har jag en fiberslang som kommer in på ett annat ställe, genom den får vi tv, internet och telefon, hur ska man sätta ett skydd som skyddar själva fiberdosan som sitter på väggen? Om man sätter ett skydd ute i elskåpet så skyddar väl det bara själva strömen som kommer in i huset? Vi har ingen tv antenn på taket så om man vill skydda tv måste man väl sätta skydd på fiberslangen på nått vis?
Någon som har förslag på skydd man ska köpa för att få ett bra skydd till all utrustning? Ska man sätta ett skydd i elskåpet ute på väggen som skyddar elen som kommer in i huset? sen har jag en fiberslang som kommer in på ett annat ställe, genom den får vi tv, internet och telefon, hur ska man sätta ett skydd som skyddar själva fiberdosan som sitter på väggen? Om man sätter ett skydd ute i elskåpet så skyddar väl det bara själva strömen som kommer in i huset? Vi har ingen tv antenn på taket så om man vill skydda tv måste man väl sätta skydd på fiberslangen på nått vis?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Du är lycklig, den fiber som drogs in hos mig innehåller ingen metall (typ armering) så du ska inte behöva oroa dig över fibern, du kan ju kolla med fiberkabelleverantören om den är metallfri.
Skydd i matarskåpet
Skydd i elcentralen
Ev finskydd för känslig utrustning
då klarar du 99%.
Prototypen, med erfarenhet från nedslag.
Skydd i matarskåpet
Skydd i elcentralen
Ev finskydd för känslig utrustning
då klarar du 99%.
Prototypen, med erfarenhet från nedslag.
Så det är altså ok att dra in tele i mätarskåpet? Hur funkar överspänningskydden för tele ihop med ADSL2?prototypen skrev:Det där är att betrakta som "leksaker", de skadar inte och de skyddar inte. Sätt grovskydd i mätarskåpet, mellanskydd i elcentralen och ett finskydd för känslig utrustning.
Prototypen
Jag har en bit till stationen så det är inga marginaler att tala om för IPTV.
/Jonas
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
För mig fungerade det bra, 8 Mbit gick att köra då jag har långt till telestationen.
I moderna mätarskåp finns en särskilld låda skilld från eldelen, det finns en gulgrön tamp hängandes också, om möjligt korta den det blir bättre så.
Protte
I moderna mätarskåp finns en särskilld låda skilld från eldelen, det finns en gulgrön tamp hängandes också, om möjligt korta den det blir bättre så.
Protte
Tack! Då skall jag kolla upp ett nytt skåp.prototypen skrev:
/Jonas
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Grannen fick visst 24 men jag bara 8 och det skiljer 100 m till grannens fördel, det är historia nu, fiber sedan 1 år.pefo skrev:
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Sedan MatsO så beror det hur många andra som kör samtidigt i kabeln och vilket århundrade kabeln är ifrån.
Protte.
Protte.
Hej, har nu tittat var närmaste jordtag finns (isolerade luftledningar). Det ligger 100 meter ifrån mig
vid transformatorstation, nästa jordtag är ytterligare 200 m meter bort från mig. Jag undrar då om det är
någon ide att installera ett grovskydd eftersom nedslag/inducerade spänningar på sekundärsidan av
transformatorn (sträckan mellan mig och transformatorstation eller längre ut på ledningen) troligen
påverkar jorden nästan mycket som faserna (kanske inte lika mycket efter som det finns jordtag längre
ut på ledningen) - kommer det att ge särskillt mycket effekt för nedslag eller inducerade spänninga på
sekundärsidan???
Eller skall jag fokucera på att skydda mig mot nedslag/inducerade spänningar på primärsidan, primärsidans
luftkablar går högt på en ås (50 m ovanför min fastighet) och kan jag isåfall nöja mig med ett mellanskydd på
ca 20 KA? Jag har ingen lust att gräva ner ett eget jordtag!
Har föresten transfomatorstatinerna gasurladdningsrör mot jord för överspänningar?
MVH/Jonas
vid transformatorstation, nästa jordtag är ytterligare 200 m meter bort från mig. Jag undrar då om det är
någon ide att installera ett grovskydd eftersom nedslag/inducerade spänningar på sekundärsidan av
transformatorn (sträckan mellan mig och transformatorstation eller längre ut på ledningen) troligen
påverkar jorden nästan mycket som faserna (kanske inte lika mycket efter som det finns jordtag längre
ut på ledningen) - kommer det att ge särskillt mycket effekt för nedslag eller inducerade spänninga på
sekundärsidan???
Eller skall jag fokucera på att skydda mig mot nedslag/inducerade spänningar på primärsidan, primärsidans
luftkablar går högt på en ås (50 m ovanför min fastighet) och kan jag isåfall nöja mig med ett mellanskydd på
ca 20 KA? Jag har ingen lust att gräva ner ett eget jordtag!
Har föresten transfomatorstatinerna gasurladdningsrör mot jord för överspänningar?
MVH/Jonas
Klicka här för att svara