Har sökt i många trådar betr jordfelsbrytare i undercentraler m m m m, men inte lyckats hitta svar. (Trådarna har en tendens att flumma iväg ...)
Vid badrumsrenovering kommer jag sätta in ett par jordade uttag i badrummet och vill då ha JFB till dessa. Kan man sätta en JFB vid en mindre central med 6 proppar, varav en är till badrummet? Vilken typ i så fall, en sådan här http://www.elbutik.se/product.html?product_id=224818&search_page= eller?

mozart skrev:
Har sökt i många trådar betr jordfelsbrytare i undercentraler m m m m, men inte lyckats hitta svar. (Trådarna har en tendens att flumma iväg ...)
Vid badrumsrenovering kommer jag sätta in ett par jordade uttag i badrummet och vill då ha JFB till dessa. Kan man sätta en JFB vid en mindre central med 6 proppar, varav en är till badrummet? Vilken typ i så fall, en sådan här [länk] eller?
Till "ett par uttag" borde det räcka med en enda 10A automatsäkring och en tvåpolig JFB.

Edit: Nu ser jag att du ju skulle ha bara en säkring till badrummet. Men som du skriver vill jag tro att man kan göra. Vet du vad du ska ha de andra säkringarna till? Du måste ha grövre kabel till undercentralen om den ska mata flera säkringar. Men om du kör med bara en tvåpolig JFB och en enda 10A så ska det räcka med 1,5 mm2.

Japp, räcker med en 2-polig då du säger att bara en säkring matar badrummet, JFB kopplas in endast på den gruppen,

De andra säkringarna är till belysning i övriga övervåningen. Vid närmare koll används visst endast 5 av dom 6 säkringarna. Centralen är en "gammal hederlig" med proppar.
En 2-polig JFB, typ vilken? Inte den jag hade som exempel? Den är visst 4-polig.

Aha, nu förstår jag. Det är en central som du redan har. Jag trodde att du tänkte sätta upp en undercentral vid badrummet. Men det här låter som en vanlig huvudcentral i en lägenhet.

Jag är inte behörig, men jag tror att du kan göra som du beskrev. Men om jag var du skulle jag byta ut det gamla proppskåpet när jag ändå var igång så att JFB och automatsäkringar hamnar i samma central.

Du kan sätta en JFB för hela centralen , ja , då ska det vara en fyrpolig. Men du kan också sätta en för bara den gruppen , då är det enklast att sätta den i en liten kappsling brevid centralen . Då ska den vara tvåpolig.

Det är mycket riktigt en befintlig central som sitter bredvid el-mätaren och huvudsäkringarna på övervåningen i en villa. Jag har en central på varje våning samt en i källaren. Ursäkta om jag uttryckte mig lite luddigt, klockan är visst mycket...
Jag har också tänkt på att man kanske skulle byta den lilla centralen mot modernare med inbyggd JFB. Kostnaden blir ju högre och man gör det väl inte själv heller.

mozart skrev:
Jag har också tänkt på att man kanske skulle byta den lilla centralen mot modernare med inbyggd JFB. Kostnaden blir ju högre och man gör det väl inte själv heller.
En duktig elektriker borde kunna fixa det där på en timme. Materialet kan man köpa för under en tusenlapp om man köper det billigaste.
Om du tar dit en elektriker bara för att sätta upp den färdigkapslade jordfelsbrytaren så vill han nog ha betalt för en timme i alla fall.

Tack för hjälpen :). Jag tror det får bli en ny central. Skillnaden i kostnad är marginell.
En annan kort fråga: man måste väl inte ha uttag med lock i badrummet? Eller beror det på hur nära dusch m m de hamnar?

Beror på avstånd till duschen

Uttag i badrum skall vara minst IP21, dvs lock behövs inte men de ska vara petskyddade om de placeras lågt. MEN de får inte placeras i område 0-2 utan först i område 3 dvs minst 60 cm från badkarskant eller 120cm från dushhuvud (något förenklat).

Lock gör inte att de får placeras närmare.

Ja, då blir det utan lock för min del. Tack för hjälpen :)

jag skulle inte rekommendera den jfb, välj då hellre en hager eller garo..

pellefant skrev:
jag skulle inte rekommendera den jfb, välj då hellre en hager eller garo..
Varför funkar inte den? Hur förhåller sig Rutabs JFB rent kvalitetsmässigt?

jag brukar iaf använda "kända/stora" märken på jfb och normsäkringar. dom kostar lite mer men förhoppningsvis så funkar dom bättre/säkrare/längre. det finns någon anledning till att en liknande produkt är billigare, förutom att dom kanske har lägre kostnader för tex reklam mm...

jag köpte 4 st jfb med stickpropp för att testa dom, det var av ett "lågprismärke" endast två av dom fungerade, dom andra två löste direkt utan någon last inkopplad. av dom två som funkade var det bara den ena som låg inom godkänd tolerans för jfb avseende utlösningsström och utlösningstid. så när "svensson" själv pular på med elinstallationer hemma i huset så är det extra viktigt att han kan lita på tex jfbn, eftersom han förmodligen inte gör en installationskontroll av installationen, därför rekommenderar jag "bra" märken. fast även dom kan fela men inte speciellt vanligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.