4 761 läst ·
17 svar
5k läst
17 svar
Jordfelsbrytare för badrum
Husägare
· Västmanland
· 127 inlägg
Förklara då varför jag kan få tag på Hagers JFB 4-pol 25A för under 300kr. Rutab tar 299kr för deras 4-pol 40A.pellefant skrev:jag brukar iaf använda "kända/stora" märken på jfb och normsäkringar. dom kostar lite mer men förhoppningsvis så funkar dom bättre/säkrare/längre. det finns någon anledning till att en liknande produkt är billigare, förutom att dom kanske har lägre kostnader för tex reklam mm...
jag köpte 4 st jfb med stickpropp för att testa dom, det var av ett "lågprismärke" endast två av dom fungerade, dom andra två löste direkt utan någon last inkopplad. av dom två som funkade var det bara den ena som låg inom godkänd tolerans för jfb avseende utlösningsström och utlösningstid. så när "svensson" själv pular på med elinstallationer hemma i huset så är det extra viktigt att han kan lita på tex jfbn, eftersom han förmodligen inte gör en installationskontroll av installationen, därför rekommenderar jag "bra" märken. fast även dom kan fela men inte speciellt vanligt.
Jag vet att man ska akta sig för Malmbergs. Undrar varför Bauhaus säljer Malmbergs och de tar 499kr för deras JFB 4-pol 40A. En Ferrari är ju inte automatiskt bättre än en Volvo bara för att den är dyrare.
Nej dyrare är inte alltid bättre och det gäller även el-materiel. Men en grundregel i prissättningens psykologi är att människor är väldigt priskänsliga och att det gäller att prissätta 'rätt' så att kundens upplevelse av kvalitén infrias. Sedan om priset är motiverat ur tillverkningskostnadssynpunkt eller inte är en annan historia. Sedan är ju argumentet från försäljaren (som kan vara en elektriker
) att 'de där billiga grejerna ska du inte använda utan de här som kostar lite mer men är mycket bättre' int helt ovanligt... Bättre för vem då? Elektrikerns plånbok? 
när jag började göra installationer körde jag med typ malmbergs grejor, men ibland så slutade grejorna funka och jag fick byta ut dom med besvär och kostnader.... iofs om jag hade sålt dom för samma pris som det "fina" elmaterialet så hade det kanske varit ide för att tjäna mer ifall grejen höll. sen så kan det ju vara bra för att ha nöjda kunder att man inte säljer billigt skit till dom.
Klicka här för att svara