Håller på att bygga om i källaren....blir till att dra elen efter man reglat upp taket mm....något jag bör tänka på när jag drar...har tänkt dra i vp-rör...enligt min skiss...tips/råd?!...

Sen, hur mkt bygger en vanlig väggdosa(enkelgips)??Samt hur mkt bygger en takdosa?(i djup altså)...

Vad ska man ha för spottar som inte behöver stort inbyggnadsdjup...kan inte sänka taket pga takhöjden så jag måste
ha spottar som är godkända för montering rätt nära brännbart(uppåt)....finns det?
tack på förhand
/
M

• källarprojekt2nuu.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ingen som har ngt att tilllägga?

Förstår jag det rätt, behöver man "bara" 23mm till närmast brännbara uppåt med dessa spottar??...Vad kostar dom/st?..och hur många tros man behöva...korridoren på bilden är 5m lång....och bredden på väggen högst upp är ~3m.......??
Hur löser man det med transformator till dessa....finns det sånna man kan dölja i ex en takdosa?...och hur många spottar
tar en sådan?...
Sen hur löser man det med kabeldragning till spottar...måste man ha en dosa vid varje spott eller drar man bara lösa kablar??...för det ska ju gå från spott til spott??....
/
M

trojlee skrev:
Förstår jag det rätt, behöver man "bara" 23mm till närmast brännbara uppåt med dessa spottar??...Vad kostar dom/st?..och hur många tros man behöva...korridoren på bilden är 5m lång....och bredden på väggen högst upp är ~3m.......??
Hur löser man det med transformator till dessa....finns det sånna man kan dölja i ex en takdosa?...och hur många spottar
tar en sådan?...
Sen hur löser man det med kabeldragning till spottar...måste man ha en dosa vid varje spott eller drar man bara lösa kablar??...för det ska ju gå från spott til spott??....
/
M
Nja, 23mm är det totala inbyggnadsdjupet. Armaturen bygger 18mm i sig, sen behöver den ca. 5 mm att kunna vinklas. Har inte provat att installera denna spot själv, så det bästa är att höra med tillverkaren exakt vad som gäller.

kan man koppla 12v spottar i serie?...har läst på en del trafos att dom bara tillåter 2m-kabel från trafon om man ska koppla den til ex 4spottar....???!!!....brir ju knas då..vill gärna koppla i serie och ha typ en trafo i varje ände....
/
M

det såg ju högst intressant ut:)....men finns det någon sådan som man kan sätta i en takdosa?(rund)....skulle ha varit bättre så man inte bygger in den i undertaket......(lättare att byta om den går sönder).....???
/
M

trojlee skrev:
det såg ju högst intressant ut:)....men finns det någon sådan som man kan sätta i en takdosa?(rund)....skulle ha varit bättre så man inte bygger in den i undertaket......(lättare att byta om den går sönder).....???
/
M

Inte vad jag har sett iallafall.

Det finns "skyddsgaller" eller vad man ska kalla det till dessa trafos. Blir snyggare om man behöver sätta dom synligt.

hur tycker ni att jag ska dra då med trafos och allt.....vill nog ändå ha runda trafos.....
/
M

Med 20w spottar (vilket troligen är det kraftigaste du kan ha om du inte vill fälla in skyddsburkar i taket), så behöver du betydligt fler spottar än vad du ritat in. Jag vågar inte råda om hur många fler, men gissningsvis en per kvm eller så.

De extra 5mm luftgap som den länkade spoten behöver är inte "bara" för att kunna vinklas utan även för att undvika brand.

Jag gissade nästan på det....:D.....det är ju iofs "bara" 210 i takhöjd men får nog sätta minst dubbelt så många som jag har ritat.......
/
M

trojlee skrev:
hur tycker ni att jag ska dra då med trafos och allt.....vill nog ändå ha runda trafos.....
/
M
Måste trafosarna få plats i en dosa då? Kan man inte köpa "vanliga" rektangulära och möla upp dem genom ett spot-hål? Om den skulle gå sönder så plockar man bara bort spotten och fiskar ur trafon.

Tror att du behöver viss höjd ovanför hålet om det skall gå att få in och ut en traf genom hålet.

hempularen skrev:
Tror att du behöver viss höjd ovanför hålet om det skall gå att få in och ut en traf genom hålet.

Jo det förstås. Fast det finns ju ganska små, rektangulära trafos också. Är det förresten tillåtet att göra så, dvs. bara "slänga upp" en trafo genom ett spot-hål och låta den ligga löst?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.