Hej,

Köpte en bostadsrätt för ett par månader sedan, alla eluttag (utom de i köket) är ojordade. Samtidigt är det så att jag pysslar en del med musikproduktion och då blev detta genast ett problem eftersom mn nya studio är ojordad... vilket ger ett horribelt brum när jag kopplar in viss utrustning. Att det är jordproblem har jag testat genom att dra en sladd från ett jordat uttag i köket, då blev det inget brum alls.

Så min enkla fråga är, för att kunna planera min budget, vad kostar det ungefär att dra in jord i ett rum? Jag har egentligen ingen aning om hur mycket jobb detta innebär och därmed ingen susning om vad det skulle kosta. Tror det finns 2 eller möjligtvis 3 vägguttag i studiorummet. Jag antar här att det bara innebär att man behöver dra in en jordsladd (eller vad det nu heter på fackspråk! :)) samt byta uttaget till jordade uttag. Rätt? Fel? Jag vet som sagt inte.

Tacksam för svar!

mvh
Magnus

Är inte elektriker, bara konsument av sådana...

Att låta en elektriker jorda alla uttagen i ett rum kan kosta lite eller kosta mycket. Saker som påverkar är t.ex hur lätt det är att dra ledningen från elcentralen. För jordledningen måste komma hela vägen därifrån tillsammans med de andra ledningarna.

Det bästa är att ta dit en elektriker som får lämna ett pris när han ser hur resten ser ut. Jag skulle inte tro att det blir sååå blodigt dyrt. Tänk på att alla uttag i rummet inkl taklampa ska jordas. Men det har en elektriker koll på.

Hitta bara inte på någon fuljord mot något element eller så under tiden du väntar på elektrikern. Kan bli farligt.

nej, jag har en viss respekt för sånt så det blir inga experiment... :) Hmm. Elcentralen tror jag ligger alldeles nedanför lägenheten. Jaja, det hade bara varit intr att veta på ett ungefär, så jag vet om jag kan betala för detta till våren eller om jag skall leva med 16 meter förlängsningkabel genom halva lägenheten (eller snarare; om min fru skall få stå ut med förlängningskabeln!).

Hmmm... att dra in en jordad skarvkabel i ett rum för att få jordade uttag är ingen bra lösning och kan vara farlig. Dessutom är det inte tillåtet. Faran består i att om du har en felaktig apparat som du ansluter till ett ojordat uttag i rummet, där felet innebär att en utsatt (beröringsbar) del blir strömförande, så kan du eller någon annan drabbas av elchock om de tar i någon av dina jordade apparater och den felaktiga apparaten samtidigt. (phu! lång mening)

Prova att ansluta alla apparater som har skyddsjord i din studio till samma ett och samma jordade skarvuttag som sitter i ett uttag i rummet. Prova även att vända kontakterna ifall att det är orsaken. Hjälper inte detta tycker jag att du ska åtgätda uttagen så fort som möjligt.

OK, så det är också farligt?! Inte för att jag har koll på hur men... det konstiga med mitt problem är att detta uppstår enbart när jag kopplar in gitarren via någon någon pryl (ljudkortet eller externa gitarreffekter typ Line 6:s Pod etc). Det är bara då som oljud uppstår. Sånt här ju så tråkigt att dras med...

• Gilla
Solar53
  • Laddar…
RilleRock
MagnusC skrev:
OK, så det är också farligt?! Inte för att jag har koll på hur men... det konstiga med mitt problem är att detta uppstår enbart när jag kopplar in gitarren via någon någon pryl (ljudkortet eller externa gitarreffekter typ Line 6:s Pod etc). Det är bara då som oljud uppstår. Sånt här ju så tråkigt att dras med...
Kör med EMG ;)

Problemet ligger inte i din elinstallation utan det är svagheter i din utrustning som orsakar dina besvär. Jag har själv sysslat lite med ljud och haft liknande bekymmer och då oftast med jordade förstärkare där man hos tillverkaren anslutet skyddsjorden till mittpunkten på trafon i nätdelen. Försök att ansluta allt på samma fas/säkring och "vänd" på stickproppen så kanske det blir bättre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.