11 362 läst ·
20 svar
11k läst
20 svar
Fläkt med två-polig strömställare
Jo, det är som sagt en säkerhetsbrytare, för att garantera en spänningslös apparat.
Men jag vill göra en liten utvidgning. ...eller en stor tror jag det blir...
Det vän av ordning kan undra över är varför tvättmaskinen och mangeln i hyreshuset har sådana här säkerhetsbrytare men inte spisen, kylskåpet eller TVn.
Den avgörande skillnaden är att all denna utrustning är inkopplad med en kontakt (stickpropp) av ngt slag, genom att helt enkelt dra ut den så är ju apparaten garanterat spänningslös.
1. Fast ansluten utrustning måste ha säkerhetsbrytare, stickproppsansluten behöver inte.
Varför snackar vi om tvåpolig (allpolig kan man kalla det, särskilt vid trefas) brytning, om man bryter fasen är det ju spänningslöst. Svar nej, inte alltid iaf. Det kan uppstå fel i elsystemet som innebär spänning på nollan, alltså allpolig brytning krävs för säkerheten.
2. Säkerhetsbrytaren måste vara allpolig.
Är det bara för service? Nej, du måste kunna göra apparater strömlösa av andra anledningar också, t.ex utbyte av apparaten, men även om det uppstått brand i apparaten osv.
Men vid service och utbyte tillkommer det ytterligare en aspekt, kan jag lita på brytningen. Därför är "riktiga" säkerhetsbrytare försedda med indikering av brytarens status, och ibland även försedda med möjlighet att låsa den i brutet läge.
3. Säkerhetsbrytare skall vara försedda med indikering.
punkt tre kan jag tänka mig att man frångår i vissa tillfällen i hemmiljö, men jag vet inte vad reglerna egentligen säger om det.
Ta nu inte det jag skrivit för lag, jag är inte behörig elektriker. Så jag kan ha tramsat till nånting, men jag tror att det i huvuddrag fungerar så här.
Men jag vill göra en liten utvidgning. ...eller en stor tror jag det blir...
Det vän av ordning kan undra över är varför tvättmaskinen och mangeln i hyreshuset har sådana här säkerhetsbrytare men inte spisen, kylskåpet eller TVn.
Den avgörande skillnaden är att all denna utrustning är inkopplad med en kontakt (stickpropp) av ngt slag, genom att helt enkelt dra ut den så är ju apparaten garanterat spänningslös.
1. Fast ansluten utrustning måste ha säkerhetsbrytare, stickproppsansluten behöver inte.
Varför snackar vi om tvåpolig (allpolig kan man kalla det, särskilt vid trefas) brytning, om man bryter fasen är det ju spänningslöst. Svar nej, inte alltid iaf. Det kan uppstå fel i elsystemet som innebär spänning på nollan, alltså allpolig brytning krävs för säkerheten.
2. Säkerhetsbrytaren måste vara allpolig.
Är det bara för service? Nej, du måste kunna göra apparater strömlösa av andra anledningar också, t.ex utbyte av apparaten, men även om det uppstått brand i apparaten osv.
Men vid service och utbyte tillkommer det ytterligare en aspekt, kan jag lita på brytningen. Därför är "riktiga" säkerhetsbrytare försedda med indikering av brytarens status, och ibland även försedda med möjlighet att låsa den i brutet läge.
3. Säkerhetsbrytare skall vara försedda med indikering.
punkt tre kan jag tänka mig att man frångår i vissa tillfällen i hemmiljö, men jag vet inte vad reglerna egentligen säger om det.
Ta nu inte det jag skrivit för lag, jag är inte behörig elektriker. Så jag kan ha tramsat till nånting, men jag tror att det i huvuddrag fungerar så här.
Jo det är vad jag (och Hågge också?) tror. Som på min bifogade bild.Algen skrev:
Men jag skulle som sagt vilja få det verifierat av ngn med rätt kompetens.
Tror du får köpa dubbla strömbrytare ändå, om du ska ha fungerande fuktfunktion utöver möjligheten att slå på manuellt.
För att ett vägguttag inte är en ansluten apparat, och vägguttaget kan brytas med husets huvudströmbrytare. Men mitt förra inlägg kanske räcker.Som avslutning är jag lite nyfiken på varför den tvåpoliga strömbrytaren behövs. Som säkerhet för att kunna bryta strömmen helt har jag förstått. Nu får ni ursäkta min okunnighet (igen) men vad är logiken i att man behöver kunna bryta strömmen helt till en fläkt via en strömbrytare men inte till ett vägguttag t ex?
En annan intressant tanke kring tvåpolig säkerhetsbrytare på en PAX-fläkt. PAX säljer själva en tvåpolig brytare som skär ut ett uttag till i själva fläkten och monterar där. Då faller ju lite idéen med att ha en säkerhetsbrytare om man vill mecka med/i fläkten =/ Hur har de tänkt här?
Jag tänkte likadant. Den känns meningslös. SKa jag meka med fläkten så skruvar jag ur propenphl skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Då blir det mörkt inne på muggen också så då måste du skruva tillbaka proppen så du ser något också.
Det är det som är meningen med arbetsbrytare, man ska inte behöva ställa till det så mycket för att göra underhåll på en (mekanisk) apparat. Det ska inte vara besvärligt att arbeta säkert. Det finns säkert anvisningar i maskindirektivet.
Säkerhetsbrytaren är inte bara för elsäkerheten, fingrarna i propellern är också en fara. En pax kapar nog inte fingrarna men en gränsdragning är svår så alla fläktar ska ha brytare punkt
Protte
Det är det som är meningen med arbetsbrytare, man ska inte behöva ställa till det så mycket för att göra underhåll på en (mekanisk) apparat. Det ska inte vara besvärligt att arbeta säkert. Det finns säkert anvisningar i maskindirektivet.
Säkerhetsbrytaren är inte bara för elsäkerheten, fingrarna i propellern är också en fara. En pax kapar nog inte fingrarna men en gränsdragning är svår så alla fläktar ska ha brytare punkt
Protte
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
