Om det nu hör hemma här;

vilket elbolag och vilken typ av bindning är att rekommendera. Själv nappade jag på ett erbjudande från Norsk Hydro i somras, det skulle starta upp i oktober men när inget hände ringde jag. Då visade det sig att jag hade lämnat fel ID-nummer på anläggningen, av misstag/okunskap tog jag byggströmsID och då blev bytet avvisat av min elleverantör. Inte hörde Norsk Hydro av sig heller, så nu står jag här med tillsvidarepris som väl inte är det lägsta direkt.

Nån som har koll på läget och kan ge ett bra tips om vad man bör tänka på.

Kjell G

Sitter i samma båt som dig. Mitt elavtal går ut 30 november efter 3 årigt avtal med Telge energi. Hade bestämt mig för att köpa vindkraft andelar från företaget O2 så att man kunde ta del av självkostnads priset som för tillfället är 13öre. Pratade med dem för ca ett halvt år sedan, allt var frid och fröjd det var bara att återkomma slutet av avtalstiden. När jag ringde idag fick jag beskedet om att det är bara att ställa sig i kö....ev. hösten 2008 skulle det finnas nya andelar att investera i.

Så för tillfället så kommer jag att ligga på rörligt tills det dyker upp något vettigt.

Jadu kan säga att du med än gång kan byta till rörligt elrpis just nu.

Det viktigaste är inte vilken leverantör du har utan att ha rätt avtal.

Rörligt elpris: elbörsens Spotpris +några ören betalning sker i efter skott.

Tillsvidarepris: baseras på att elbolagen gissar i förskott spot-elpriset vilket historiskt sett ser ut som så att priset är 70-100% dyrare än rörligt elpris.

Fast elpris brukar vara bäst att binda på sommaren.

Tänk även på att det finns bolag som inte har fast adminastrationsavgiften eller bjuder på den ca 250-350sek/år

¨Så skicka ett mejl NU!!! och byt till rörligt sedan kan du spåna i några veckor på hur du skall göra.

MVH Patrik

Säger också byt till rörligt nu. Har du väldigt tur kan leverantören söka dig till 1 dec. Troligast kan ingen söka dig förren 1 januari. Du skulle ha kontaktat ett elbolag för två dagar sedan. Förövrigt så ligger Vattenfall bra till på sitt 3-åriga avtal. Vattenfall har inte några fasta avgifter heller om ni ogillar sådana.

Har själv rörligt hos NordicEL och kommer fortsätta med det. Klarar ekonomin topparna under vintern så är det det billigaste i längden. (historiskt sett)

Majgårdarna
Jag tror el priset kommer öka mycket framöver.

Terminerna som bestämmer el priset nästa år har ökat rejält.
Dom nya utsläppsreglerna verkar ställa till det.

Här är en bild som visar spot priset på el
spot_SEK.gif

Historiskt sett så har långa avtal till fast pris varit mest förmånligt. Det behöver inte betyda att det blir så i framtiden, men det är ett tecken på att konkurrensen överhuvud taget inte fungerar i elbranschen.

Tipsen jag fick när jag resonerade med diverse bolag för någon månad sedan var:

Precis som med räntor ger det rörliga priset det lägsta priset över tiden. Tyvärr hjälper det inte alltid, när räkningen kommer vill man gärna kunna betala den, även om elen skulle vara gratis om två år.

"Alla" förväntar sig att priset kommer gå upp vid/strax efter årsskiftet pga jidder med utsläppsrätterna.

Mer än ett bolag trodde att uppgången vid årsskiftet skulle hålla i sig max 1-1,5 år för att sedan gå ner igen.

Jag safade och tog vattenfalls fasta 3-årsavtal. Känns visset att binda på 3 år men å andra sidan behöver jag inte fundera på att elpriset går upp.

Majgårdarna
Andreas_Hansson skrev:
ett tips är www.kundkraft.se Jag band 1 år.38 öre plus överföring mm
Det måste varit ett tag sedan för priserna ligger inte kvar.....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.