3 882 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Byte av el hemma
Har ett hus byggt på 60-talet. Ojordat i alla rum, även ojordade uttag i ena änden av köket. Ej petskyddade uttag överallt. Jag vill byta ut elen och komplettera med jord. Och i och med detta så har jag några frågor:
Huset ser ut enligt följande: rördragningen är gjord med plaströr. Alla dosorna är i metall. Idag är de olika grupperna avsäkrade med 6A och 10A blandat. En central av äldre modell med gamla smältsäkringar. Har idag problem på en grupp som väldigt lätt blir överbelastad.
Om jag sätter i 1,5mm FK i mina rör, kan jag då köra 10A säkring på det? Eller måste jag upp på 2,5mm?
Eftersom elen är dragen för 40 år sedan så följer färgerna inte dagens standard. Vad använder man för färger idag?
Gul/grön = jord
Blå = nolla
brun = fas
Orange = ?
vit = ?
Svart = ?
Mvh Jens
Huset ser ut enligt följande: rördragningen är gjord med plaströr. Alla dosorna är i metall. Idag är de olika grupperna avsäkrade med 6A och 10A blandat. En central av äldre modell med gamla smältsäkringar. Har idag problem på en grupp som väldigt lätt blir överbelastad.
Om jag sätter i 1,5mm FK i mina rör, kan jag då köra 10A säkring på det? Eller måste jag upp på 2,5mm?
Eftersom elen är dragen för 40 år sedan så följer färgerna inte dagens standard. Vad använder man för färger idag?
Gul/grön = jord
Blå = nolla
brun = fas
Orange = ?
vit = ?
Svart = ?
Mvh Jens
Drar du i ny fk 1,5 mm² kan du säkra alla grupper med 10 ampere ( du kan säkert säkra alla grupper med 10 ampere även i dag).
svart och vit ( + brun) brukar man använda som fas vid trefas, eller "tändtrådar" orange och andra färger använder man som "tändtrådar" eller andra funktioner. Till spisen drar du 5 x 2,5mm². Dom enda färgerna som är "heliga" är blå och gul/grön.
svart och vit ( + brun) brukar man använda som fas vid trefas, eller "tändtrådar" orange och andra färger använder man som "tändtrådar" eller andra funktioner. Till spisen drar du 5 x 2,5mm². Dom enda färgerna som är "heliga" är blå och gul/grön.
Tack för ditt svar! Precis den information jag behöver!elmont skrev:Drar du i ny fk 1,5 mm² kan du säkra alla grupper med 10 ampere ( du kan säkert säkra alla grupper med 10 ampere även i dag).
/Jens
Klicka här för att svara