H
hempularen: Efter lite övervägande måste jag ingripa som moderator. Denna tråden ligger utanför det ämnesområde som forumet handlar om. Forumet är till för konsumenter. Dvs frågorna här skall ha en bäring på sådant som jag som husbyggare eller husägare kan vara intresserad av inom elområdet. Denna tråden är mer en fackfråga mellan elfirmor. Tråden stängs. Hempularen Moderator
7 svar · 3,6k läst
·
S
Snozzi: Har tittar runt på diverse sök träffar från google efter robotslang och maskinslang och hittat en del träffar och även kollat på ELFAs flexslang. Efter att kollat priserna lite så har jag konstaterat att det får nog bli att ställa in fräsen på ett större djup och fräsa in vanlig 16 mm flexslang då priset är så pass mycket bättre på vanlig flexslang än de andra alternativen.
7 svar · 9,2k läst
A
andreasale: Tack för svaret! De lutar nog åt att flytta ut proppskåpet ur badrummet.. Mvh Andreas
2 svar · 6,8k läst
M
mrfrenzy: Jag köpte en snygg lampa på Clas Ohlsson för 199:- IP44 kallades "badrumslampa". Monterade den i ett källarutrymme, givetvis var den gjord för att ett rör ska komma ut från väggen rakt in i lampan. Löste det genom att fräsa ett spår i väggenför en EKLK från mitten av lampan till övre kanten, då kunde jag också använda tätningsgummit som är vid kabelgenomföringen.
4 svar · 4,2k läst
Jesca_j
Jesca_j: Anslutningsavgiften är densamma men det blir ju dyrare om man behöver gräva längre, för kabeln lämnas ju i tomtgräns och sedan får man gräva ner den själv fram till säkringsskåpet och det kostar mer att gräva 20meter än 1meter...(Om man inte gräver själv förstås).
5 svar · 1,9k läst
E
Eyeball: finns ett rör som heter T5, dom är smalare än vanliga rör. ska du ha en armatur som går att dimmra och är tyst så blir det med ett så kallat HF-don för just dimmer. dom tänder röret direkt oxå, tar inte tid som det gör för glimtändare. dock är ju nackdelen att dessa kostar en del... men smakar det så kostar det. kolla på www.fagerhult.com
1 svar · 2,2k läst
E
ejwbegysv: Har inga överskåp i köket... tyvärr.. Kör 6mm, för att få på dörrarna efter att listerna åker på.
4 svar · 4,3k läst
S
Svenpe: Tack, bra ide! Blir en betydligt smidigare lösning än 4x1.5mm2. Kändes som att göra jordledaren till fasledare via "tejp kamouflering" var en ganska dålig lösning ;>)
2 svar · 2,9k läst
E
el_richard: Skruva upp reglar, ring elektrikerna. Han gör säkert jobbet på totalt 3-4 timmar Plus bilkostnad, + matriel.
6 svar · 3,6k läst
D
dalle: Tror inte det är "god praxis"... men jag gjorde så iallafall! Pillade upp patronen, böt ut kabeln mot EKK-light samt drog den igenom VP till kopplingsdosan. Lät faktiskt en elektriker koppla in den sen och "vitt" dessutom!!! Snyggt blev det, bara ett hål i väggen tätat med silikon. Men idag hade det nog blivit anslutningsdosa, känns enklare när/om torken går sönder. Dessutom tror jag
6 svar · 2,4k läst
K
Kasch: Det är en gammal variant från Sfinx. Enligt uppgift från leverantören ska alla senare leveranser ha en korrekt kabel. Jag byter ut den för säkerhets skull.
13 svar · 4,9k läst
E
elmont: Bara kabel i kabelgenomförningarna.
13 svar · 2,9k läst
haddirajan
haddirajan: Nu är det dags att tänka på utsidan och elektrikern "erbjuder" sig att dra fram spottar för 900:-/st inkl. material. 230V eller 12V väljer jag själv. Men hur funkar det, hur många kan man sätta och samtidigt styra med med samma dimmer från ett ställe inne i huset, även om spottarna sitter på både hus och garage? Om jag ska köpa materialet själv och be en "vän" göra jobbet, vad
0 svar · 2,3k läst
H
hempularen: Om det inte är en huvudsäkring så måste nästan en tråd vara av eller nästan av någonstans i en dosa eller centralen. Kan också vara så att du haft en liten brand i en dosa (har jag råkat ut för, med delvis liknande symptom). Då bör du få ut en elektriker snarast.
9 svar · 6,3k läst
Z
zplinter: Jag håller på och renoverar min hall i lägenheten och tänkte då passa på att sänka taket och fälla in 4st downlights (230V Och då undrar jag om man kan koppla in downlightsen i det befintliga lamputtaget som sitter i taket och då använda sig utav en vanlig lampkontakt? eller bör man göra på nåt helt annat sätt? Ska/måste man använda värmebeständig kabel och ska den dras i vp
0 svar · 3,1k läst
H
herbakro: till sensorerna behövs buskopplare också kostar ca 500:- alltså 1200 per strömbrytare
17 svar · 11,1k läst
pellefant
pellefant: fort men fel här åxå. den mindre runda är väl på 20-70VA?
12 svar · 4,4k läst
pellefant
pellefant: en del aggregat rekommenderar vanlig gummikabel. det blir inte speciellt varmt ner vid golvet och i kopplingsutrymmet på aggregatet.
5 svar · 3,8k läst
DjAlbert
DjAlbert: Så länge uttaget sitter i en apparatdosa , så är det IP44 om tätningsdamasken monteras , den vita plastringen som följer med uttaget.
2 svar · 3,8k läst
pellefant
pellefant: å då ersätter f-bolaget den mögliga gipsin......men inge mera. ytskiktet får man själv bekosta...
25 svar · 9,7k läst
F
Floppman: Detta är vanligt på gamla hus som en gång haft eller fortfarande har luftledning in i nocken på huset. Då för att säkra ner till tex 25A istället för att ha tex 80A direkt in till mätartavlan. Byggs inte så längre då alla serviskablar säkras av i antingen stolpe eller kabelskåp. Serviskabeln är nätbolagets.
6 svar · 6,6k läst
P
Pierre1981: Tror inte det ska vara något problem så länge du använder material som tåler varmen. Kabel http://www.elbutik.se/product.html?product_id=216157&search_page= Vet dock inte vilket kopplingsmaterial du ska använda. Vet inte om Wago eller Torix tåler dom temperaturerna som uppstår. Hittar ingen info om det heller.
4 svar · 4,5k läst
H
hazzemanz: Vad gäller egentligen när man drar invändigt till utvändigt? Om jag tolkar problemställningen rätt så är det kabeln som kommer inifrån, till den utvändiga kopplingdosan som behöver vara av typ EKK (om den ej ska gå i markförläggning). Men om kabeln ansluts direkt till kopplingsdosan på baksidan (dvs ingen del av kabeln är "utvändig") vad gäller då? Är det tillåtet med VP rör
13 svar · 11,3k läst
H
hempularen: Jag tycker att den här tråden var tveksamt skruvad från början och den blir inte bättre. Dags att stänga.
14 svar · 20,0k läst
·
snickarboden
snickarboden: Det är ju rätt bra om den som drar rören inte drar dem diagonalt precis där man skall ta upp hål för köksfläkt eller ventilation. /Kent
5 svar · 7,6k läst
pefo
pefo: Kollas enklast i monteringsanvisningen för hällen. Har du inte köpt den ännu brukar det ofta gå att kolla på tillverkarens hemsida. Några generella råd går inte att ge då det varierar från häll till häll.
1 svar · 4,3k läst
K
klabbe: Ledsen att det tog lite tid, men nu är problemet avhjälpt. Det var en skadad nolledare i ett uttag. Ps. Tack alla för visat intresse.
22 svar · 5,3k läst
pellefant
pellefant: dolt fel? kanske förra ägaren kan bidra med en del, eller hela, elektrikerkostnaden?
2 svar · 3,0k läst
pellefant
pellefant: hur klarar den inte ip-kraven, det framgår inte. eftersom karen ska anslutas fast men när man klipper stickproppen så faller CE-märkningen och då måste tillverkaren skriva ett intyg att karet iaf uppfyller ce.
3 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.