Jag funderar på att byta ut alla standardglimtändare mot elektroniska dito. Brandsäkerhet och livslängd på rören är ju posistiva effekter. Kostar ju en del, dock.

Några tips på väl fungerade tändare från er installatörer? De skall sitta i vanliga 58W armaturer från Exaktor.

E 79 020 73
E 79 020 03
Kanske lyxa till det med snabba E 79 020 04 i tvättstuga och garderob?

Jag har kört med Auras elektroniska tändare med mycket gott resultat, vet inte hur många hundra som jag har monterat utan några som helst problem.
Hade problem en gång att rören inte tände, det berodde dock på att philips hade fått in orenheter i sin process när dom gjorde rören, således inte tändarens fel!

Min erfarenhet är att elektroniska glimmtändare är S..t
vet inte hur många armaturer jag bytt bara för att den elektroniska glimmtändaren är trasig. och det är ingen större prisskillnad på att köpa en
en ny armatur vs nytt tänddon. så jag skulle köra på gammla hederliga tändare

forum skrev:
Min erfarenhet är att elektroniska glimmtändare är S..t
vet inte hur många armaturer jag bytt bara för att den elektroniska glimmtändaren är trasig. och det är ingen större prisskillnad på att köpa en
en ny armatur vs nytt tänddon. så jag skulle köra på gammla hederliga tändare
Byter du armatur för att tändaren är kass?

Auras tändare har tio års garanti, bara att skicka tillbaka om dom är kass!

Har för mig att det är 10års garanti iallafall, det är taget direkt ur minnet bara, går ju att kolla på deras hemsida!

Ok! Tack för svaren. Skall kolla Aura med Selga.

sverre skrev:
Byter du armatur för att tändaren är kass?

Auras tändare har tio års garanti, bara att skicka tillbaka om dom är kass!

Har för mig att det är 10års garanti iallafall, det är taget direkt ur minnet bara, går ju att kolla på deras hemsida!

Vad jag förstår så pratar vi om elektronisk tändning dvs tändaren är inbyggd i drosseln.. och går då tänd delen sönder så lär man ju byta hela drosseln.
och som jag skrev tidigare så är nya drosslar ganska dyra.

Det står faktisk i första inlägget att han tänkte byta standardglimmtändare till elektroniska

forum skrev:
Vad jag förstår så pratar vi om elektronisk tändning dvs tändaren är inbyggd i drosseln.. och går då tänd delen sönder så lär man ju byta hela drosseln.
Hej och välkommen till forumet, forum! :D

Det var, precis som elmont skriver, frågan ersättning till de lösa standardtändarna.

forum skrev:
Då pratar vi HF-don och det är en helt annan sak, finns ingen tändare på dom donen!
Ingen drossel heller!

Jag har nu införskaffat Philips säkerhetständare (E 7902186), som även är snabb- och mjuktändare. Eftersom jag hade 24st gamla glimmare i drift, kändes det som en bra investering. Rören håller längre och risken för kortslutning (brand) är elimininerad. Försäkringsbolaget tyckte väl också att det var en bra idé, men några rabatter var det inte tal om för mig som privatperson.
Skillnaden mot de gamla glimtändarna är att röret tänder mjukt och fint inom 2 sekunder. Inget blink alls.

177573.png

http://www.selga.se/selga/Katalog/html/177570.htm

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.