N
NyfikenVit: Tack för alla synpunkter! Tipsen för att dämpa efterklangen verkar ju utmärkt. Om det funkar så tror jag problemet är löst för min del då jag redan hittat en del dörrklockor som jag designmässigt gillade och den enda felet var just för lång efterklang. Någon som vet om dämpningstricket funkar med JO-EL:s "ding-dong"-dörrklockor? Vidare är det toppen med hemsidor där man kan
6 svar · 9,5k läst
mycke_nu
mycke_nu: Jo, fel rubrik i hastigheten.:)
29 svar · 9,2k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Inte vet jag, men elmont skrev Färdiganmälan till nätägaren görs bara vid nya/ändrade "anläggningar" Vilket jag tolkade som att det även kunde krävas vid ändring. Och jag blev nyfiken vilka förändringar som kunde avses ... [citat] Till liten del påverkas iofs nätägaren ifall man byter uppvärmningssätt från elvärme till värmepump, och kanske lite andra grejer med... Men
15 svar · 3,4k läst
Mikael_L
Mikael_L: Jag kan nämna att EKK får inte läggas i mark. EKLK får läggas i mark om den ligger i rör. En riktig markkabel är bättre(typ EKKJ som pellefant skriver, men det finns en modernare typ med)., och knappast dyrare ifall du har tänkt gräva ner den.
6 svar · 2,5k läst
Linjemontoren
Linjemontoren: [citat] Bly i detta fallet fungerar som en skärm för kabeln kopplat till jord. Så den ska inte vara strömförande... *host*.. om allt är Ok :)
11 svar · 3,5k läst
·
electrocuted
electrocuted: jaja, jag ger mig.. jag har trots allt inte de pengarna, morsan ville ha en sån här installation i sin atelje så jag hjälpte henne med det och beställde vad som behövdes, tror dock inte hon hade räknat på detta själv då hon frågade mig om jag hade beställt tvinnad kabel till hela huset när avin för paketet på 5.000kr kom, men snyggt blev det så hon vart nöjd tilslut ändå.
38 svar · 11,8k läst
·
TLovskog
TLovskog: ELKO Living system ser ut att bara vara en smart förpackning av deras ELKO Link Home och IHC. Mitt IHC system var inte så mycket dyrare, speciellt inte om man slår ut det procentuellt på hela huspriset. Visserligen var det snart 10 år sedan. Under 10 år har mitt system aldrig havererat eller på något sätt krånglat. Hmm, förutom vid en direktträff på fastigheten. Då flippade en av
7 svar · 9,0k läst
·
E
elmont: Om du inte ska göra nått mera än sänka taket är det ingen större anledning att montera takdosor, det kan ju bli lite knöligt att ansluta dem mot röret som kommer ur taket. Ska du däremot utöka/ändra din installation kan man utnytja takdosor som kopplingsdosor och då kan det vara till fördel
5 svar · 2,8k läst
pefo
pefo: Pasar verkar vara ett brandat märke, dvs någon import från en stor tillverkare i exvis asien som man klistrat sitt eget märke på. Kvalitén kan variera mycket.
5 svar · 2,9k läst
phl
phl: Fast det är ju inte så lämpligt att sätta trafon precis ovanför en spot. Det är ett enkelt sätt att garanterat förkorta dess livslängd då värmen från spotten faktiskt går rakt upp och värmer upp trafon. Visst, bara 20W-spottar men de utvecklar likväl värme.
21 svar · 4,0k läst
H
hempularen: OK, jag insåg inte att du pratade om både häll och ugn, läste lite slarvigt.
7 svar · 1,5k läst
E
elmont: Avståndet på "skruvhålen" på "svenska" apparater är ca: 61 mm
13 svar · 6,4k läst
·
pefo
pefo: Tariffer är när man har differentierad prissättning, exvis dag/natt vardag/helg sommar/vinter osv. Vilket räkneverk av de två som går bestäms av styringången. Denna styrs av en stryrutrustning som nätägaren tillhandahåller. Pulsutgången kan användas för att registrera förbrukning i en extern mätenhet. En puls skickas varje förbrukad 0,1kWh på den mätaren ser det ut som.
2 svar · 2,6k läst
E
ECEL2: Det visade sig att mobilen jag använde för att testa ringa till hemmet var defekt. Det funkar precis som det ska! :)
5 svar · 2,0k läst
E
Elinstallatören: sen att detsätts en jordfelsbrytare på trefas gruppen för de står väl i fuktigt utrymme??
26 svar · 3,1k läst
A
avendere: [citat] Det här får jag väl f*n för, men en avklippt kabel är INTE bevis för att en elektriker inte varit där =) - Tro mig, jag har sett elektriker göra långt värre saker än så =) MVH: Marcus
7 svar · 2,2k läst
H
hempularen: Nu tycker jag att det här ämnet är uttömt, argumentationen är uttömd. Och smädelserna haglar. Tråden stängs.
51 svar · 9,5k läst
·
H
hempularen: Jag har precis skapat ett ämne om klamring och flyttat en del inlägg dit, samt raderat en del här. Jag hoppas att det som flyttades över är tillräkligt för att få ihop sammanhanget.
45 svar · 6,9k läst
·
H
hempularen: [citat] Då är "världsbilden" återställd. Tack.
12 svar · 3,2k läst
·
Lindgrenski
Lindgrenski: Nu hittade jag dem slutligen, http://www.marelcovinga.se/vinga/pdfgen/index.php?enummer=5280696.
4 svar · 2,6k läst
mycke_nu
mycke_nu: Han menade nog att det inte finns 230 V trefas här. Det är 400 V.
17 svar · 5,2k läst
mycke_nu
mycke_nu: Jänkarna brukar borra rejäla hål i reglarna och spikskydda med sådana här: [bild] Av någon anledning är dom bara 1.5" = 38 mm breda så dom passar inte jättebra på 45 mm reglar. Annars har jag ett paket stående om någon skulle vara intresserad!
69 svar · 31,0k läst
E
Elinstallatören: här kan man be kraftbolaget om hjälp de kan sätta in en som registrerar spänningen under ett dygn så det går å se om det är för lågt de har ju vissa åtaganden.............. så ring ditt kraftleverantör å fråga dem......
18 svar · 22,8k läst
mycke_nu
mycke_nu: Tänkte "Vaddå restspänning:confused:" ett par sekunder innan poletten ramlade ner :D. Jodå, skruvarna sitter som berget, det har jag kollat.
24 svar · 11,8k läst
·
mycke_nu
mycke_nu: 2.5 mm2 blir helt OK.
7 svar · 2,3k läst
Lindgrenski
Lindgrenski: Jag har dragit FK nu, men trots det höga priset så kan det helt klart vara intressant. Får se om det dröjer innan spotarna kommer upp, mycket möjligt att det blir några meter PLS 90 då. Jag behöver ändå inte mer än ett tiotal meter som mest, då med PAX-fläkten inkluderad. Tack för tipset.
5 svar · 2,0k läst
H
hempularen: Denna tråd har utvecklat sig till ytterligare en "behörighetstråd". Stängs härmed.
38 svar · 4,2k läst
·
J
JanneSjo: [citat] Jag förstår orsaken till ovanstående och det bör säkert undvikas av vettiga orsaker. En sak jag funderar på är hur detta påverkar IHC moduler som faktiskt har anslutning av både 230V och 24V - väldigt nära i en modul. Här måste man blanda 24V och 230V annars funkar det inte - finns det speciella regler kring detta? modulerna sitter ju i detta fall i en central ska tilläggas
35 svar · 5,4k läst
electrocuted
electrocuted: [citat] jag tror inte ens att det är möjligt! inte nens om hela kina skulle ha samma elbolag (det har dom väl säkert) så kommer det nog inte upp i 10miljarder mätare..
5 svar · 4,9k läst
snickarboden
snickarboden: Det är nog "darkroom" du tänker på *S* /Kent som inte heller kunde låta bli nu
8 svar · 3,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.