Tänkte ha en säkerhestbrytare till mitt bubbelkar och ännu en till bastun. Vad är det för skillnad på en 3+1 pol (tex 3166261 på elbutik) resp en 4 polig. Vilken bör jag använda mig av?

Med en 3+1 polig brytare menas att det är 3st ordinarie brytare plus en extra för tex indekering... så med andra ord så duger en sån utmärkt till bastun... är det ett 230v bubbel bad så räcker det med en 2-polig brytare för den.

Ok, tackar!

Bubblet ska ha eg två faser har jag för mig, men jag drar fram alla tre så är jag helgarderad.

Se till så att brytaren också bryter nollan samtidigt, därmed bryter du bort jordfelet som gör att jordfelsbrytaren utlöser.

Paulo1 skrev:
Se till så att brytaren också bryter nollan samtidigt, därmed bryter du bort jordfelet som gör att jordfelsbrytaren utlöser.
Du FÅR EJ bryta nollan med en 3+1 säkerhetsbrytare! SKA man (behövs EJ) bryta nollan på en 3faslast så måste du ha en speciell brytare avsedd för att bryta nollan (Då den bryter så bryts nollan sist, och då man slår på sluts nollan först)

Jag pratade med elsäkerhetsverket så sent som 2dagar sen angående detta så tror inte jag minns fel :)

men är inte 3+1 benämningen på en strömbrytare med 3 vippor? en fas in och tre tändtrådar ut.. sån har jag i garaget och har för mig att det stod 3+1 på förpackningen.

Det stod nog 3x1 på din förpackning 3+1 är tex. till för att bryta faserna och ev manöver och används på div. "maskiner" där man vill vara säker på att nån annan del i anläggningen startar om man har slaget av en säkerhetsbrytare.

Jag skulle vilja gömma dessa brytare bakom en lucka i taket eller väggen, är det ok? Ev märkning på luckan?

dalle skrev:
Jag skulle vilja gömma dessa brytare bakom en lucka i taket eller väggen, är det ok? Ev märkning på luckan?
Ja, lite skyltar är inte fel och är det säkerhetsbrytare det är fråga om så ska man skylta och tydligt dessutom.

Måste brytaren sitta i badrummet eller är det ok att sätta brytaren i en garderob på andra sidan badrumsväggen?

Vad jag har hört så ska det vara ok, man kan t ex sätta den bredvid centralen. Det går att låsa brytarna med hänglås för att förhindra att någon slår på den av misstag. Min tanke var att sätta brytaren i ett angränsande rum bakom en lucka.

Ok, det låter ju som vi är inne på samma spår då.
Huvudsaken måste ju vara att husägaren vet var brytaren är placerad så han kan informera elektrikern vid behov.
Jag har också hört att det är ok att placera brytaren bredvid centralen men lurade på om det fanns nån regel typ "brytare placeras antingen vid centralen eller i det rum där förbrukare som ska brytas är placerad".
Det är så många regler kring el så man blir snurrig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.