Bjurran
Bjurran: Vill bara kommentera att det låter underbart att ha såpass högt till taket... 3,3 meter... Har inte mätt vad jag har, men det är väl en meter lägre eller nåt...
3 svar · 4,6k läst
H
hempularen: Då har även denna tråd utvecklats till en fråga om vad man behöver behörighet för att utföra. Jag stänger tråden. Oskis, du kommer med ett tvärskert uttalande om att "Naturligtvis får man lägga rör". Frågan har varit uppe i massor av trådar. Och slutsaten är att Nej man får inte dra rör som är avsedda för elinstallation om man inte har behörighet osv (osv, efterssom det är
17 svar · 27,5k läst
·
JanneJanne123
JanneJanne123: kanon, då var det som jag trodde! Tack för hjälpen!
2 svar · 1,9k läst
snaggletooth
snaggletooth: Står ju att sockeln är MR16(GU5,3)
2 svar · 1,7k läst
E
elmont: Sladdställ är en anslutningssladd som är färdigkopplad med stickpropp, för vanliga uttag eller tex. lamputtag, det kan även vara en anslutningssladd för tex spis. Det är inte en förlängningskabel.
1 svar · 1,3k läst
E
elmont: Oftast hamnar den i taket i en "potta" för spottlights eller om man inte behöver "pottor" uppe på undertaket
1 svar · 1,6k läst
mycke_nu
mycke_nu: Det blev en lite rörig tråd, i vart fall har jag lite problem att följa den.. :) Rekommendationen är väl dock att lägga femledare i alla utvidgningar, även av befintliga 4-ledarsystem. Alternativet (som jag tyckte mig skymta ovan) att ta faserna genom en JFB och nollan utanför lär inte fungera, för då löser naturligtvis JFBn vid belastning mellan fas och nolla. Tvärtom blir som redan
13 svar · 7,0k läst
Bjurran
Bjurran: Vet inte riktigt hur jag ska tolka måtten som nämns i denna tråden. Är det så att det bara är måtten på gipsskivan (är det 12 mm?) som skiljer för den tänkta installationen? De flesta elaffärer säljer distansringar att sätta imellan, så då är det inte mer problem än att du samtidigt måste köpa längre skruv än vad som sitter orginal i dosan. Skruva ut dem så långt det går
5 svar · 3,5k läst
F
Fotsvett: Mellan byggnader bör man gräva ner även under altanen eftersom man kanske i framtiden kommer att riva upp altanen igen, och då får man göre med kraftkabeln. Ska man i sin tur ta ström från huset ut till altenen för ex markspottar i altanen eller för att sätta ett uttag längre bort så klammras detta enkelt med slang på reglarna till altanen, skulle altanen rivas i framtiden så går
4 svar · 3,8k läst
B
bogiz: [citat] Jag skulle flytta ut ett mätarskåp åt en kund till fortum. Förut så stog fortum för hela instalation kostnaden för deras del men nu när mätaren är fjärravläst så var dom inte lika intreserade av det.
16 svar · 8,7k läst
·
pefo
pefo: Just i fallet med matning av undercentraler har jag sett detta på flera ställen och har inte sett någonstans att det inte skulle vara tillåtet. Så länge alla säkerhetskravav typen utlösningsvillkor etc är uppfyllda. Man får också anta att om undercentralen skall byggas ut så kontrolleras matningen av densamma...
5 svar · 3,1k läst
snuttjulle
snuttjulle: Problemet med att fylla skarvutrymmet är att det inte heller kommer ut vatten. Kabeln är med stor sannolikhet inte fett fyld och funkar då som ett vattenrör och fyller skarven inifrån. Sitter skarven på en vägg är det fiskögon och sedan bara en huv ovanpå som är öppen neråt så att vatten kan rinna ur men inget tillskott uppifrån.
4 svar · 3,3k läst
E
EmMi: Nej det var det jag misstänkte, säljs inte Malbergs på Ö&B? I alla fall apparatdosorna tror jag. Vi vill inte ha nåt skräp, då bli man ju vansinnig...om man sätter in det i hela huset... Då får det hellre kosta lite mer.
3 svar · 1,6k läst
F
Fotsvett: en del spänningprovare tjuter och blinkar rött om man träffar en tråd med fas på enbart genom att trycka dit ena testpennan på en tråd och hålla den andra testpennan säkert i andra handen så man inte kliar sig i huvudet eller liknande med den spetsen, de svider till. Phasen pennan funkar också, fast den ska man ju aldrig lita på, den är bra så länge den lyser för då vet man att
14 svar · 36,8k läst
E
EmMi: [citat] Ja, precis, det är bra, men vi sätter LED-ljus bakom tv:n, är lite rädd för reflektioner...men det kanske fungerar.
8 svar · 3,2k läst
F
falukorv: Megga lindningarna, samma som på en 3-fas, om den har en kondensator så kan det vara en 3-fas som körs med 1-fas matnining, men det är ju en 3 fas motor så felsök likadant.
2 svar · 9,7k läst
H
haeh: Har nu ringt Telia och de hittade ingen gammal anslutning på den adressen, så då räknas det som nyinstallation. Så det blev till att beställa en offert... Väntar nu med spänning i fyra veckor på vad den hamnar på. - Håkan
8 svar · 4,5k läst
pefo
pefo: en 'riktig' undercentral förväntas ju säkra av sina grupper från den så då har du ju samma scenario som om den matades från låt säga huvudledningen och dess huvudsäkringar. frågan är väl hur man ser på det om man matar en undercentral från nånting som betraktas som en gruppledning. men så länge den inte splittas före undercentralen så borde det vara OK men jag är inte helt
50 svar · 78,8k läst
·
Bloink
Bloink: Det går att sätta en trippel-knapp med impulsfjädrar som du sedan kopplar tre dosdimmrar til, så du kan dimmra tre olika belysningar. Nackdel: Du behöver ha plats till 3 dosdimmrar.
8 svar · 8,9k läst
P
PST: Oops sorry, fick nog in fel sifra nånstans där......
16 svar · 7,6k läst
·
P
PST: Byta befintliga uttag och stömbrytare får du göra, men inte lägga till nya eller dra kabel mellan dem....det är inte fråga om vad som räknas som ny-installation, utan vad som är fast installation.
5 svar · 1,7k läst
pefo
pefo: Säkra upp är nog inte problemet då dom uppenbarligen anmält det till leverantöred då TS klagar på att fasta avgiften höjts. Däremot är det helt galet att göra så då det borde gått att balansera om lasten. Lite som att köpa ett öskar när det är hål i båten! ;)
3 svar · 2,9k läst
E
EmMi: Nä, nu är det enkla linjen som gäller om vi ska kunna flytta in nån gång ;-), så då får det bli någon trevli väggarmatur istället. I plast (hum) som inget barn krossar....
4 svar · 2,3k läst
M
mikael72: Nu har han kopplat in den andra 105 trafon och "ljus var det här" Jösses vilken skillnad.Dock har han inte satt den inom max-avståndet 2m utan kanske drygt 3. Nu vill vi dock bara ha klart allt och sedan ta hit vår vanliga el-kille till hösten som skall installera jordfelsbrytare och då se ifall något ytterligare behöver göras. Dimmern fungerar nu som den ska.
39 svar · 6,9k läst
·
pefo
pefo: Nä, motivet bör ju inte vara att elektrikern är lat! :D
37 svar · 53,4k läst
·
mycke_nu
mycke_nu: Jag skulle gjort så här: Tag bort hela originalsladden och byt ut den mot en motsvarande med pågjuten svensk stickpropp. Att ha en vanlig icke helgjuten stickpropp i de miljöer som ett elektriskt handverktyg kan komma att användas i är inget som tilltalar mej personligen. Skulle mot förmodan det bli tjafs om garantin så är det bara att montera tillbaka originalsladden.
8 svar · 5,4k läst
Rrrrr
Rrrrr: Detta är olika på olika husleverantörer och olika elfirmor. Det är mao nåt som du får diskutera med dom.
1 svar · 3,9k läst
P
Peter_K: Finns 3st, En per gruppcentral. Gammalt hus som är tillbyggt på 60-talet, därav de många elcentralerna.
4 svar · 3,7k läst
J
Johannabacken: Skenet är ju så fult att man lika gärna kan låta det vara släkt. Finns det halogenspottar med inbyggd sensor? menar och undrar Johannabacken (gammal tråd och på huvudbyggnaden fick det bli kabel på fasaden)
6 svar · 2,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.