pefo
pefo: Men visst, fuskar man med skatten och blir påkommen så åker man ju dit. Tom hårdare än om man installerar el obehörigen! För då snackar vi riktiga brott alltså! :rolleyes:
12 svar · 3,3k läst
B
Bygga: [citat] Det är inte alltid så att burken är tilltagen efter vad man kan få in i sockeln, man bör se upp med bla cool beam och IRC lampor de blir betydligt varmare upptill än vad övriga blir. På en del burkar och även armaturer står det t ex max50W (max 35w Cool beam).
4 svar · 2,7k läst
P
Paulo1: Är inte jordfelsbrytaren av typ A, så löser den inte vid felström i steglösa maskiner tex fuktig steglös borrmaskin.
37 svar · 10,3k läst
·
D
dreamie: Tack för inlägget Bloink! Brytar-metoden verkar onekligen billigare, och kanske även mindre benägen till strul. Har skissat lite på upplägget och det skulle behövas 6 brytare för att täcka alla möjliga dörröppningar. Om dessa brytare passar i mina skenor får det nog bli så. Ingen som har något bra förslag på ljuslist? / P
2 svar · 8,0k läst
P
PST: Försök på begagnatmarknaden (tex Blocket)...
1 svar · 1,7k läst
snickarboden
snickarboden: Jag vill i alla fall gärna ha det om jag kör med pinnasvetsen. Säkringarna är för att skydda den fasta installationen, det lär vara omöjligt att även skydda all ansluten utrustning efter hur den är specad. Säkringar med AI som t ex skyddar mobilladdaren? Rörande anslutningskablar för fast ansluten utrustning så finns det regler för dem, det är rätt vanligt att man kan gå ner ett
14 svar · 17,3k läst
D
Anonymiserad 48587: [citat] Mitt badrum på 7 kvm som har en 700W slinga har under Jan-Mars dragit 455kWh, dvs ganska exakt 5kWh/dygn under dessa tre månader. Huset är mycket välisolerat och elslingan är enda värmekällan i badrummet om man bortser från handdukstorken på 70W som går 2 timmar per dygn (timer).
9 svar · 32,3k läst
Ranchn
Ranchn: Förklara gärna närmare... Vad är en synkronmotor och var hittar jag en sådan? // R [citat]
29 svar · 32,8k läst
W
Wilmer: Lasse inget fel att söka hjälp :) Det är väl därför alla hänger här för att lära sig nått. I tråden jag länkade till innan står precis hur man ska göra. Jag kan inte komma på ett enklare sätt att förklara det. och jag måste erkänna att första tanken som slog mig var just likheten med "skoluppgifts" inläggen förstår du inte likheten med de ring en elektriker direkt som
10 svar · 2,8k läst
E
Elinstallatören: jag har sett så många hemistallationer så om du bara visste.;*L* tex 400 v på ett vanlig uttag å cdspelaren `funkade ett tag.´ ...L* och en som gjorde samma fel å brände först dammsugaren å efter det att den `stasnnat´ koppla in sin dator..*L' på samma uttag. !!!!!!! fast installation av 0,75 mm å uttag m.m.m.m.m jag blir sällan förvånad om det är elfel på bränder........*L*
33 svar · 35,5k läst
P
pantern: Tack för alla svar! Har nu lyckats få igenom 5st2,5mm ledningar så att jord och nolla blir separata.:) Det var tidigare byglat nolla-jord internt i kontrollpanelen, sedan gick 5 ledningar vidare till själva aggregatet, så det känns som att det blir bättre nu... Vi kör den nog på gemmensamma JFB eftersom vi använder den så sällan, verkar det vara mycket läckströmmar får vi väl byta
44 svar · 26,8k läst
pellefant
pellefant: jag brukar sätta en "tvättmaskinsbrytare" före uttaget till tm och tt, det kan ju bli ett akut fel så man snabbt villkunna bryta strömmen utan att börja leta i elcentralen.
14 svar · 22,4k läst
Fotografen
Fotografen: [citat] Ta bort vägguttaget!! Eftersom kabeln bara har 4 ledare finns det bara tre faser och jord, ingen nolla till uttaget och det är då troligtvis "fulkopplat" med hoplagd nolla och jordplintar i uttaget eller dosan. Den här installationen blir aldrig riktigt "laglig" eftersom det ska vara en fast installation men om kabeln går "rakt" från ditt nya trefasuttag till aggregatet utan
12 svar · 21,6k läst
H
hempularen: Och nollans vara eller icke vara har som sagt ingenting med lastens typ att göra.
11 svar · 4,3k läst
·
electrocuted
electrocuted: [citat] OT: har en selva 15hkr och drog ett borr rakt igenom hela propellern/axeln och lät det sitta kvar för att få eländet att sluta slira, det var ingen brytpinne, en vulkad bussning inuti propellern som inte gick att byta..
14 svar · 2,1k läst
·
pefo
pefo: Osäker på hur det är i sidled men i ljusriktnngen dvs rakt framför lampan brukar minimiavståndet anges till 50cm till brännbart material.
2 svar · 2,4k läst
·
B
b_hasse: [citat] Teoretiskt kan det bli så, men för att det ska bli farligt måste du nog ha 2 andra läckströmmar, förutom den som går genom din kropp. Inget att bekymra sig för, tycker jag. Hur har du mätt och vilka värden har du fått, med och utan spis ? /Hasse
8 svar · 1,9k läst
B
BobbyEwing: Precis, tror risken att få ett överslag tillbaka i duschstrålen är oerhört liten med en så, relativt sett, låg spänning: Strålen är ju inte en sammanhängande enhet, utan en mängd vattendroppar, vars avstånd varierar med trycket och det medför ju att det krävs en tämligen hög spänning för att strömmen ska kunna ta sig fram. En annan sak är ju om barnen vattenbegjuter fläkten
23 svar · 29,7k läst
H
hempularen: Det är fullt tillåtet och även nog det vanligaste att spisar ansluts med periflex, 3 fas uttag. Ett sådant uttag skall alltid vara fullkopplat i väggen. Därmot så kan en inkopplad apparat (ex. en spishäll) välja att bara utnyttja delar av den. Behöver en spis ex. bara 3 faser och jord, men ingen nolla så behöver den inte finnas i anslutningsladden som kommer från appraten, etc. Nu
4 svar · 2,4k läst
Bloink
Bloink: En lampsladdströmbrytare får ej ingå i en fast installation. Men som Rrrrr säger är eljos och elkos strömbrytare för utvändigt montage minde är de för infällt montage. Själv hade jag nog kört med nexans trådlösa strömbrytare = osynligt.
2 svar · 2,3k läst
A
almighty: Finns det solcells lampor för inbyggnad i tex altan golv? Hittar bara vanliga typ denna http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=380177 Mvh Jörgen
0 svar · 2,0k läst
Rrrrr
Rrrrr: En dubbeldosa för uttaget och en vanlig dosa kloss mot för nätverksuttaget.
2 svar · 1,9k läst
Bloink
Bloink: Enligt standard: I mark med eller utan permanent ytbeläggning, dock ej körbana eller vägren inom område för allmän väg 0,45 m med kabelskydd och 0,65 m utan kabelskydd. Går även bra med Tex, EKLK 3G2,5 el. 5G2,5 i skyddsrör.
2 svar · 3,7k läst
Lindgrenski
Lindgrenski: Ytterligare en bra idé. Hade tanke på Byggmax byggtimmer 120x140 men 90x95 kan nog funka det också. Mycket lättare som du säger att fräsa ur i kanten på bägge, både för kabel och även för uttaget.
19 svar · 37,2k läst
E
elmont: Jag undrar bara vilken värmekabel som är avsedd för den användningen, jag har sökt hos tillverkarna men inte hittat nån med det användningsområdet. jag hittar tex. bara för golvvärme, snösmältning, frostskydd av vattenledningar mm. så jag tror att ingen kabel är godkänd för det ändamålet.
14 svar · 4,1k läst
K
kelso: [citat] ja, det är klart. men nu är det inte så :(
104 svar · 12,0k läst
B
Bluff: En sån här kanske?!? http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=422232 /Johan
1 svar · 1,8k läst
K
kelso: [citat] som sagt, i ladugårdar där och dyligt. Speciellt ATEX krävande miljöer.
2 svar · 1,7k läst
pefo
pefo: Kan bero på att man sätter in aggregat från olika leverantörer. Just din burk fick ett som till din lycka även klarade 240! :D
33 svar · 8,1k läst
Rrrrr
Rrrrr: Ska jag vara ärlig så har jag aldrig monterat ett 3v eljo senso uttag. Men de borde passa.. Jag vet inte vad det är för skillnad på eljo och elkos dubbeldosor, men yttermåtten tror jag är desamma.. dvs som två standarddosor tätt mot varandra.
8 svar · 2,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.