Hej.
Köket är under renovering och husets sista gamla eldragningar får nu stryka på foten.

Följande skall installeras:
Spishäll. Kan kopplas 1- 2 eller 3-fas. Med eller utan nolla. 6,2kW
Diskmaskin. Vad drar en diskmaskin?
Kyl/frysskåp.
Inb. ugn. 1,1kW
Inb. mikro. 750W
Elradiator. 1000W
Takbelysning + 2-3 uttag.

Jag har tänkt dra ner 2st. 5g1,5 (alt2,5). En för spisen(3-fas) och en för övrig utrustning.

Behöver jag dra en 5g2,5m2 till spisen och ska jag säkra med 3x16A?

Kan jag gruppera enl följande från den andra matningen:
Fas 1: Kyl/Frys och diskmaskin
Fas 2: Ugn och mikro
Fas 3: Radiator + belysning + uttag

synpunkter, någon?

1. Tycker du drar 5G2,5 som du dosar upp till en tvåfas för häll och en enfas för ugn.
2. 5G1,5 dosas upp till kyl+frys, diskmaskin, mikro
3. & 4. 2st 3G1,5 varav en för värme och en för belysning+vägguttag

Eventuellt drar du kyl+frys separat med PSA för att undvika onödiga driftstopp.

Nu vet jag inte vad det är för häll och ugn, så det utalar jag mig inte om.
Du bör inte lägga kyl/frys och diskmaskin på samma grupp, lägg dom på två seperata.
Lägg vägguttag/belysning på en egen grupp, du har bara 1300w över när radiatorn går för fullt, kan ställa till problem om du ska ha vattenkokare, kaffekokare, mm igång samtidigt.
När jag drar matningar i kök, lägger jag även micron på en egen grupp.

Tack för rappt gensvar.

apprentice: Förstår jag dig rätt om du menar att jag bör dra ytterligare matning till värme och till belysning+ uttag?

Ska tilläggas att Hällen är sitter separat på en annan vägg än ugnen, tycker ni ändå att jag ska ta två av faserna från 2,5m2- kabeln till spisen och en till ugnen? Säkrar med 3x16A eller?

Om jag skippar radiatorn, finns det då något sätt detta kan lösas med de förutsättningar jag beskrivit?

Till hällen drar du 3x16A, 5x 2,5 mm2, då är du framtidssäkrad. Sedan om du säkrar 10A är en annan sak.
Inb ugn och micro kan samsas på samma säkring men en inb ugn på BARA 1,1kW låter lite.
Värme på egen säkring
Belysning är så lite så det kan vara tillsammans med div uttag.

Dra enfasmatningar till enfaslasterna, inga uppdelningar, skapar bara oreda.

Protte

har kollat igenom produktbladet för hällen och det verkar ok att köra på antingen 2 eller 3 faser med 1,5mm2 kabel. Kör man däremot 230V 1-fas så ska det va 2,5mm2.

Kanske kan använda 2 faser till spisen och den tredje till ugnen då?

dum fråga: är det storleken på kabeln som avgör storlek på säkring? 1,5mm2 = 10A och 2.5mm2=16A?

Håller med prototypen, det e bra att tänka framåt! Och det är säkringens storlek som avgör vad du måste ha för kabel och inte tvätom :-) 1,5mm2 = 10A och 2.5mm2=16A

jaeger77 skrev:
har kollat igenom produktbladet för hällen och det verkar ok att köra på antingen 2 eller 3 faser med 1,5mm2 kabel. Kör man däremot 230V 1-fas så ska det va 2,5mm2.
Det låter märkligt att man skulle kunna göra den på 1 fas 16A. 2,5 kvmm begränsar säkringen till 16A. 16A * 230V ger en max effekt på 3680w, dvs ungefär hälften av hällens märkeffekt. Det borde blir problem.

I ditt läge tycker jag att du skall köra hällen på 3fas med nolla (20 mm rör 5 st 2,5kvmm ledningar). Då kan du sätta ett periflexuttag vid hällen. Ett sådant 3fas uttag måste alltid vara fullbestyckat, dvs du måste dra fram 3 faser till det OCH nolla. Då kan du lika gärna utnyttja alla 3 faserna också.

Efterssom ugnen (som har misstänkt låg effekt) skulle sitta på annan plats så drar du en egen 1 fas grupp till den, men kör även den som 2,5 kvmm så att du kan byta upp dig till en fungerande ugn senare.

Sedan beror det lite på hur struligt det är att få fram rör från centralen, om det går utan att riva hela huset så bör du undvika att dra 3fas grupper som sedan delas upp i köket, dra separata 1fas grupper i egna rör till diskmaskin, kyl frys etc. Med gruppering som i förslagen ovan.

Håller med om matematiken för hällen, så det blir 3 faser som föreslagits. Däremot kan jag inte dra skilda enfasmatningar till allt tyvärr rådande förutsättningar (utrymmestillgång), så det blir en trefasmatning som får dosas upp.

Jag har tänkt dra all el under bänkskåpen (i sockeln om man säger). Kan man dra rör direkt på golvet under skåpen, eller måste det sitta på vägg?

Vad är det idag för regler om att dra EKK? Man är väl inte tvungen att dra EKK i rör? (Fast jag vet att man ändå bör göra det)

Utanpåliggande drar man mest EKK i rör för att slippa klamra var 15cm och ja, köket räknas som en fast installation så du kan lägga rören i sockeln till bänkskåpen där de får plats. Infällt så finns det möjligheter enligt EU-regler att dra kabeln fritt, men det är mycket att sätta sig in i, bla spikskydd vid alla reglar, dragavlastningar i alla dosor osv.

Redigerat:
Ok mycket riktigt är ugnen på på 2,5kW. My mistake. Men den är ju enfas och det sitter en apparatsladd monterad från tillverkaren (whirlpool) som är en 3g1,5!!. Måste det inte vara 2,5mm2 när det är över 10A?

Har nu dragit en trefasmatning 5g1,5 att dela upp på kyl, disk, mikro och fläkt

En trefasmatning 5g2,5 som jag tänkte ha enbart till spisen, men nu när ugnen är på 2,5kW så kanske jag kan köra hällen på två faser och ugnen på den tredje

..och en tredje matning, enfas till belysning och radiator.

synpunkter? (monstertack för all input hittils)

Man får faktiskt köra mer än 10A på 1.5 mm om det är en apparatsladd. Den blir ju inte inbyggd på samma sätt som en fk så därmed får den bättre kylning

Antar att du ska ha några uttag oxå. Om du tänkte lägga det tillsammans med värme så har du bara 1300W kvar till belysning/uttag....sära på dom om du kan, värmen på en egen. Annars är det smart att dela trefasmatningen till häll/ugn så du får 2 faser till hällen och en till ugnen

Ok men ugnen ska fortfarande säkras till 16A eller? Och jag måste fortfarande köra 2,5mm2 ända fram till apparatsladden eller kan jag gå över till 1,5? Jag frågar för att ugnen och hälle sitter på olika väggar och det skulle underlätta men annars får jag köra 2,5..

Jag har sagt det tidigare, låt spisen få en egen trefasgrupp, det blir mer pulver i spisen om du matar den med trefas. Ugnen får en egen enfas säkrad 16 A och 2,5 fram till uttaget, anslutningskabeln får vara 1,5.

Har man börjat med 2,5 i centralen FÅR MAN INTE minska till 1,5 utan en säkring för den nya arean.

Skippa det där med uppdelning av trefas, varför göra det? Det är ju en renovering, bara lägga in rör så det räcker??

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.