P
Har låtit polaren sänka taket och installera 9 st 35 watts 230v downlights i hallen. Sänkningen av taket var ca 8 cm. Betongtak, metallreglar och gipsskivor för sänkning, dvs inget brännbart material i närheten. Han har gjort detta många gånger för hos olika bekanta och det har aldrig varit några problem. Han är väldigt skicklig. Dock är han ej behörig elektriker. Vad jag hört är det ett krav för att installera 230v downlights? Jag har en bostadsrätt. Vad händer då om jag ska sälja den vidare? Kommer det att krävas någon form av papper på arbetet? Det finns ju inte. Vad ska jag säga? I och för sig kan man ju bara montera ner det och måla om, om det skulle vara ett problem. Var knappast svårt att installera och lär ju vara än mindre svårt att avinstallera. Så vad säger ni? Tar tacksamt emot kommentarer från er som har erfarenhet av detta och kan.

Tack på förhand
Danniee

Tror knappast att eventuell köpare kommer att fråga om fakturor på alla eljobb *S*
Nåt säger mig att rätt många har mycket värre problem än ovan...

/Kent

En köpare kan inte kräva dig på papper (eller kan o kan, en köpare kan ju ha vilka önskemål som helst). Föreningen däremot kan troligen kräva att du kan visa att det är gjort av en behörig, fast det är väldigt osannolikt.

Är nog ingen som bryr sig så länge det inte blir något fel. Ifall en eventuell framtida köpare gör en elbesiktning och detta fel påpekas så kan köparen kräva att du åtgärdar de.

Finns också en icke-klistrad tråd som handlar om andra (värre!) fel som folk stött på :)

http://www.byggahus.se/forum/el/92082-vaersta-elkopplingen.html

P
Okej, tack för de lugnande svaren. Det uppskattas. Har inte haft bostadsrätt så länge så hoppas detta är det "värsta" problem jag stöter på. :rolleyes:

Intressanta trådar ni hänvisar till. Väldigt avskräckande. Fungerar ungefär som de där bilderna på vanställda svalg och tänder som britterna börjat med på cigarettförpackningarna.

Redigerat av moderator:
P
Förresten, tror ni det är tillräckligt med 9st 35 watts halogenlampor i hall och sovrum? Jag har en trea på 84 kvm och hallen är långsmal på ca 10 kvm och sovrum också på ca 10 kvm (kvadratiskt). 2.30 takhöjd.

Redigerat av moderator:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.