802.11n :)
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Dessutom så ger ju den sk 54Mbps bara 20Mbps i payload och jag har fiber 50Mbps symmetriskt; och det vore ju rent dumt att betala för om jag satte en flaskhalsen hos mig själv... ;-)
Hur får man 50 Mbps symmetriskt, och vad kostar det?

/Hasse
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, men så bodde du väl utan en granne i sikte också? Jag ser så många accesspunkter hemma att det inte går att undvika överlapp (man har ju bara tre band utan överlapp att leka med). När mina grannar dessutom har dålig samordning vad gäller frekvensplaneringen ;-) så får man vara glad när den inte växlar ner eller droppar ut i tid och otid.

Dessutom så ger ju den sk 54Mbps bara 20Mbps i payload och jag har fiber 50Mbps symmetriskt; och det vore ju rent dumt att betala för om jag satte en flaskhalsen hos mig själv... ;-)
Grannarna är det 5 km till :) sedan har man ju skärmande kalkstenväggar och plåttak dessutom, så det går knappt att surfa på farstukvisten ens. Tror inte ens FRAs lyssningsstation här kan snappa upp något :D.

När det förhoppningsvis blir fiber om något år blir helt klart det trådlösa en flaskhals, men det får man leva med tills dess det blir "n" i laptopparna. Sedan har jag trådbundet till de stationära som kör de tunga applikationerna, dvs ungarnas nedladdningar..
 
Finns redan "n" i laptopparna. Sonyn jag har har det och jag har inte pluggat i en nätverkskabel i den här hemma sedan jag skaffade en accesspunkt för "n".

Vad har du för 'lina' just nu?
 
GEABs 2 Mbit radiolänk (11 km). Ska kolla hur det är med mina nyare maskiner har man tur så är det kanske n.

Edit> Har en som är som är "pre-n"! Hur funkar det att blanda n och resten av alfabetet på samma router?
 
Redigerat:
Finns routrar som klarar det. Sen om din bärbara kan 5GHz så kan du skaffa en dual-band router och kan då köra b&g på 2.4GHz och n på 5Ghz. Jag behöll mina b&g routrar och köpte netgears 5GHz n router 2-pack som man kan köra som brygga också. Funkar kanon!
 
Det där ska jag kolla på. Snart dax för resa till USA och besök i dom riktigt stora godisaffärerna!:D
 
Ja där går man lätt vilse! Man brukar få köpa en ny resväska också! :D
 
b_hasse skrev:
Hur får man 50 Mbps symmetriskt, och vad kostar det?

/Hasse
Ja i mitt stadsnät (Gothnet) så är det bara att beställa. Från Bahnhof får jag 50Mbps symetriskt för 235:- i månaden. Och då ingår abonnemangsavg för IP-telefoni. Nackdelen är att de inte har världens bästa peering; det är inte ofta man faktiskt får 50Mbps när man skall längre bort; men det går sällan under 20-30Mbps i alla fall.
 
mycke_nu skrev:
Grannarna är det 5 km till :) sedan har man ju skärmande kalkstenväggar och plåttak dessutom, så det går knappt att surfa på farstukvisten ens. Tror inte ens FRAs lyssningsstation här kan snappa upp något :D.
Ja, fast du vet; de har mycket större antenner än du... ;-)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.