Grannarna är det 5 km tilllars_stefan_axelsson skrev:Ja, men så bodde du väl utan en granne i sikte också? Jag ser så många accesspunkter hemma att det inte går att undvika överlapp (man har ju bara tre band utan överlapp att leka med). När mina grannar dessutom har dålig samordning vad gäller frekvensplaneringen ;-) så får man vara glad när den inte växlar ner eller droppar ut i tid och otid.
Dessutom så ger ju den sk 54Mbps bara 20Mbps i payload och jag har fiber 50Mbps symmetriskt; och det vore ju rent dumt att betala för om jag satte en flaskhalsen hos mig själv... ;-)
När det förhoppningsvis blir fiber om något år blir helt klart det trådlösa en flaskhals, men det får man leva med tills dess det blir "n" i laptopparna. Sedan har jag trådbundet till de stationära som kör de tunga applikationerna, dvs ungarnas nedladdningar..
GEABs 2 Mbit radiolänk (11 km). Ska kolla hur det är med mina nyare maskiner har man tur så är det kanske n.
Edit> Har en som är som är "pre-n"! Hur funkar det att blanda n och resten av alfabetet på samma router?
Edit> Har en som är som är "pre-n"! Hur funkar det att blanda n och resten av alfabetet på samma router?
Redigerat:
Finns routrar som klarar det. Sen om din bärbara kan 5GHz så kan du skaffa en dual-band router och kan då köra b&g på 2.4GHz och n på 5Ghz. Jag behöll mina b&g routrar och köpte netgears 5GHz n router 2-pack som man kan köra som brygga också. Funkar kanon!
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 194 inlägg
Ja i mitt stadsnät (Gothnet) så är det bara att beställa. Från Bahnhof får jag 50Mbps symetriskt för 235:- i månaden. Och då ingår abonnemangsavg för IP-telefoni. Nackdelen är att de inte har världens bästa peering; det är inte ofta man faktiskt får 50Mbps när man skall längre bort; men det går sällan under 20-30Mbps i alla fall.b_hasse skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 194 inlägg
Klicka här för att svara