2 741 läst ·
26 svar
3k läst
26 svar
ok använda brittisk standard i sverige
Hehe.. jag har ingen aning om vad de har för standard i Polen. Eller andra länder för den delen.. Men tanken med EU var väl att de skulle vara lika bra standard i alla länder? Kanske bara var en politisk utopi?
i Polen murar dom glatt in oval "ekk" kabel i väggarna..
Antingen kommer vi att ha samma standard som UK eller också har vi olika....att UK skulle ändra sin standard är otänkbart....då tunneln under den engelska kanalen blev klar kunne man läsa i the Times; "Äntligen bryts isolationen av kontinenten"!!!
FLKR
FLKR
Moderator
· Stockholm
· 57 797 inlägg
Det är möjligt att man får använda material som är CE märkt oavsett hur den stämmer med svenska regler. MEN det betyder inte att man får använda samma metoder som i övriga EU länder. Dvs du får troligen köpa polsk kabel och importera den till Sverige, men om den inte uppfyller Svenska regler för isolation, mekanisk styrka osv, så får du inte förlägga den på samma sätt som man förlägger Svensk kabel, du får heller inte "importera" metoder, förläggningssätt osv. från europa. CE märkningen gäller material inte användningsområde.
Jag tvivlar på att man får installera UK uttag i Sverige. Jag vet inte vilken regel man skall hänga upp det på. Men om man läser elsäkerhetsverkets lista på produkter med försäljningsförbud så brukar där finnas prylar som har felaktiga mått på en vanlig stickkontakt. Måtten innebär inte en säkerhetsrisk, men att den inte stämmer med standarden är tillräckligt för ett försäljningsförbud. Den engelska pluggen skiljer ju en hel del i mått mot vår vanliga svenska.
Jag tvivlar på att man får installera UK uttag i Sverige. Jag vet inte vilken regel man skall hänga upp det på. Men om man läser elsäkerhetsverkets lista på produkter med försäljningsförbud så brukar där finnas prylar som har felaktiga mått på en vanlig stickkontakt. Måtten innebär inte en säkerhetsrisk, men att den inte stämmer med standarden är tillräckligt för ett försäljningsförbud. Den engelska pluggen skiljer ju en hel del i mått mot vår vanliga svenska.
Klicka här för att svara
