2 739 läst ·
26 svar
3k läst
26 svar
ok använda brittisk standard i sverige
Sida 1 av 2
Som rubriken lyder. Är det ok att använda brittiskt elmaterial i sverige. mest tänkt på skarvdosor och kontakter (då av mig detta genialiska system gillas verkligen, med separat brytare för varje brunn och möjlighet att säkra av i varje kontakt).
Vore trevligt om någon som är bevandrad i "reglerna" kan svara på om detta förehavande är ok eller inte.
Vore trevligt om någon som är bevandrad i "reglerna" kan svara på om detta förehavande är ok eller inte.
föreskrifterna lagstdgar att du skall ha en anläggning som är säker för människor, djur och materiel, dvs ingen ska kunna skada sig på din installation, varken människor, djur eller egendom. Ett sätt för att uppfylla kraven är att följa svensk standard. Det står dig fritt att inte följa svensk standard, men då är det helt och hållet ditt ansvar det materiel och de metoder som du väljer som inte går under svensk standard. Missförstå mig rätt, det är ju naturligtvis alltid installatören som har ansvar för installationen, men om han har följt svensk standard med avseende på materiel och utförande så har han stöd i det, jämfört med om han kör efter brittisk standard då får han motivera materiel och metoder själv. I händelse av en olycka och en utredning så skulle nog jag vilja att min anläggning följer svensk standard, i tillämpliga delar.
Har dock svårt att tänka mig att någon skulle vilja ha dessa uttag hemma, blir knepigt att hitta stickproppar och sladdställ som passar då 
Och vilken svensk elinstallatör kan den engelska standarden. Och hur blir det med överskådligheten när knappast nån vet hur det ska va, för även om bägge är med i EU betyder det inte att man kan använda ett annat lands standard.
Den som påstår det är nog lite felinformerad även om ett arbete pågår för att harmonisera våra olika förordningar så är dom fortfarande rätt olika.
Den som påstår det är nog lite felinformerad även om ett arbete pågår för att harmonisera våra olika förordningar så är dom fortfarande rätt olika.
ja det gör amerikanarna med, men vad britterna däremot inte klarar av är att ta sig ur stenåldern!!mats_o skrev:
dom har ju fortfarande kvar sina sunkiga "ring mains" en slinga som vägguttagen sitter utefter där båda ändarna är kopplade till centralen och säkrade med en ganska överfet säkring..
och ska vi parata berörbarhet på stickproppar så är england FARLIGARE än USA!!! dom har nämligen platta brunnar precis som USA, men däremot har dom 230V.. medan USA har hälften..
Moderna engelska stickproppar har stiften isolerade en bit, så jag tror inte att man kan beröra något spänningsförande, men det finns väl massor med gamla stickproppar ute...electrocuted skrev:
Stiften i USA är så tunna att det nog blir svårt att isolera dem så att de blir säkra.
/Hasse
Vem som kan utföra en korrekt engelsk standard och om det är passande att använda den är en helt annan femma än vad man får. Vad jag menar är att det är fullt lagligt att använda en utländsk standard (EU) men som sagt är det en helt annan fråga om man BÖR göra det.elmont skrev:
Jag tex har själv varit med och dragit såkallad rörlös installation(= eklk dras utan rör i innerväggarna) och det har jag för mig kommer från Grekland (eller når sånt), Och det handlade om 100Lgh inne i centrala Örebro som NCC byggde. Det känns inte rätt men är fullt lagligt.
Det är våran besiktningsman/konstuktör som berättade det för mig, så såvida inte han är ut och cyklar så vill jag nog inte påstå att jag är felinformerad.elmont skrev:
Lös kabel i vägg är ingen nyhet, och eklk är inget krav, dock gäller särskillda krav på förläggningen och metoden är knappast grekisk utan förekommer på flera ställen runt jorden. Metoden har rätt många nackdelar (både tekniskt och ekonomiskt) så det är ytterst tveksamt om den kommer att användas i nån större omfattning i vårt land.
Ett annat EU-lands standard kan bara användas om den inte avviker från den standard som gäller i det land som arbetet ska utföras i.
Ett annat EU-lands standard kan bara användas om den inte avviker från den standard som gäller i det land som arbetet ska utföras i.
Det jag hade för avsikt var att få reda på om det är ok att använda skarvuttag och stickproppar. ej den fasta delen. jag har ett helt gäng av dessa och varje brunn har separat tändning och varje kontakt har egen inbyggd utbytbar säkring. det är detta jag tycker så mycket om. så det är alltså shucko hane in i vägguttag (shucko) sen till grendosa enligt brittisk standard och sist brittiska kontakter på förbrukarna.