Mikael_L
Trä (gran och fur) har en tryckhållfasthet runt 40MPa, längs fiberriktningen (en perfekt bit!). Dvs ca 400 kg/cm2

Så en 45x120 klarar då mer än 21 ton i tryckkraft. I verklighetens lastfall minskar man denna tillåtna kraft med diverse faktorer, för att kompensera för ojämnt och icke perfekt material och säkerhetsmarginaler. Jag vet inte riktigt var vi hamnar på konstrukterens ritbord, men en 4 ton kanske?? :confused:

Så är realiteten är det knäckning man måste skydda sig mot,... genom tillräckligt "hög" virkesprofil tvärs väggen och genom kortlingar /skivor /utanpåliggande 45x45, etc längs väggen.

Redigerat:
Mikael_L
Vill du slippa tänka på plasten så kan du sätta utanpåliggande el. Men många tycker det är urfult !

Jag kommer nog sätta utanpåliggande i garaget. Jag kan bygga färdigt och skjuta upp beslutet om hur elen ska dras och dimensioneras. Min elkille är en kompis som bor mycket långt bort, bra att lugnt kunna vänta in ett för honom lämpligt tillfälle. Lätt att förändra om man vill ha något nytt uttag.

Höjden på uttagen tror jag inte att du har några begränsningar i, då du kommer ha jordfelsbrytare.

Du ska sätta uttagen där dom passar den verksamhet du tänker bedriva i garaget. Tänk på flera uttag vid arbetsbänk(ar), även utlopp för ljusarmatur.
Allmänna uttag där dom inte blir ivägen /skymda.
Uttag för motorvärmare.
Man kan även fundera på uttag i taket, kan vara himla praktiskt att ha ibland. Sätt ett uttag + en krok i taket. En lämplig bit förlängningskabel (0,3 - 1 meter eller mer, beroende på takhöjd) Använd riktig gummikabel och kolla den gärna 1 gång varje år så den inte har skador eller sprucket gummi.

Tänk också på skydd.
Uttagen bör väl inte vara lägre ner än nödvändigt, lättare att skada lågt ligagnde uttag.
Vattensprut, sprut från vinkelslipar, svarvar osv ... Använd IP44 eller bättre om det finns risk för stänkande saker, eller ännu bättre sätt uttagen lite längre bort om det går bra.
Ska du ha snickeri? med massor av trädamm? Då kanske du behöver explosionssäker utrustning.

Ang. uttag i taket. Jag har satt in en motordriven takskjutport och tänker montera ett tvåvägs uttag för denna i taket. Det andra uttaget blir perfekt när man ska polera bilen! :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.