Jag skulle byta ett trasigt väguttag hos min dotter och svärson. Då upptäckte jag att det inte var jordat, iofs. är det en bit ifrån spis, diskbänk och sånt men ändå. Då blev jag nyfiken och kontrollerade resten av köket. Det visar sig att bara uttaget till spisen (1) och det ena väguttag (2) är jordat. Ståldiskbänken (4) är inte jordat!

Det är en äldre lägenhet, men det finns automatsäkringar och jfb. Frågan är om det är ok med ojordat ståldiskbänk?

Det har varit OK med ojordade uttag i kök, och tillochmed blandat jordade och ojordade. I nyinstallation idag är det förbjudet, och som du insett är det idiotiskt att ha ojordade uttag i närheten av ett jordat uttag eller en diskbänk. Du behöver alltså inte ändra något, men det vettigaste vore att byta ut dom ojordade uttagen mot jordade.

Diskbänken behöver man inte jorda i en gammal installation, den är ju troligtvis dessutom jordade genom vattenledningsrören.

Diskbänken är inte jordat, ej heller genom rören. Jag kontrollerade med multimeter.

De var väl jättelänge sedan de blev lag på jordade uttag i kök? Någon historieintresserad här som har koll på när denna lag kom?

Nej har ingen koll, det var före min tid iaf, men i min kåk byttes all el 1975 och alla uttag i köket är jordade.

Vet iaf att det sedan 1994 är lag på jordade uttag överallt i en villa (vid nybygge alltså)

Jag vill minnas att jag läst att man blandade så sent som på sjuttiotalet. Än i dag är det ju dock tillåtet att ha Klass2-lampor i fönster med vattenradiator under. Tänkvärt?

De är ju för att de är dubbel-isolerade och "kan inte" bli spänningsförande.

En ojordad diskbänk är väl bättre än en jordad?

Mät med en megger så blir resultatet nog ett helt annat

Kurtivan skrev:
En ojordad diskbänk är väl bättre än en jordad?
Så tänkte jag också. Råkar jag hålla något som på grund av ett fel blivit strömförande vill jag ju inte ha en kyss om jag tar tag i diskbänken. Livsfarligt! Vad gäller egentligen?

Som många har sagt många gånger förr.

Det är bäst med antingen helt jordat rum ELLER helt isolerat rum.. Inte blandat!

Eftersom de mesta annat i ett kök är jordat så är det bättre att ha diskbänken jordad!

Kanske dubbelisolerade diskbänkar??

Protte

Förr i tiden, fram till typ -70 talet ngn gång så tolkade man tydligen bestämmelserna om "blandat" så att så länge avståndet från ojordat till jordat föremål var tillräkligt långt så var det ok. Tillräkligt långt var ungefär så långt man når. Dvs jag skall inte kunna hålla i den ojordade matbordslampan samtidigt som jag tar i brödrosten på köksbänken.

Men det var alltså förr i tiden.

Rrrrr skrev:
De är ju för att de är dubbel-isolerade och "kan inte" bli spänningsförande.
Ponera följande, du är kortvuxen och lite svettig en varm sommardag och lutar dig mot elementen samtidigt som du skruvar ur lampan som gått sönder. Bzzzt! Ett exempel till! Lysrörsarmaturer över diskbänk är i regel IP20 och ska inte våttorkas med belysningen igång.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.