El
Fotsvett: De ä sant, har inte själv varit och tittat på maskinen än ska dit å glo i veckan. Då borde de ju gå å ställa in på omriktaren att den ska ner till visst varvtal innan den kan starta upp igen. Men ska först se om de ä en ny el gammal omriktare och om de finns papper till den :) alltid bra att kolla läget lite först innan man ska ut å titta så kanske man kan luska ut problemet på
mycke_nu: [citat] Det lär vara problem att tillverka glödlampor för högre spänning än ca 300 V, fast man kan ju seriekoppla.. Mest troligt är kanske att det är ett amerikanskt inflytande och att prylarna är gjorda för tvåfas 230V.
pefo: Bara för att spottarna ligger i serie på samma slinga innebär det inte att de blir seriekopplade. Vet inte vilken nivå dina elkunskaper är på men tänk två ledare som går till första lampan. Dessa två går sedan vidare till nästa och spotten så att säga tappar bara av det den behöver. Du skulle ju ha en elsnubbe som kommer och kopplar eller? Kolla med honom hur han vill ha det innan
Mikael_L: och minst ett uttag på varje möblerbar väggyta mellan dörrar.
Hyttmyra: läste någonstans om att de kunde komma kondens från plåttak, stämmer de?, i sådana fall är de ju jäkligt dumt att sätta panel direkt utan att ha någon skydd under plåttaket
pellefant: jag brukar borra med lite lutning inåt ifall vatten eller kondens kommer in i röret, då rinner det ut och inte in i huset samt ta upp dräneringshålet i botten på uttaget, vatten kommer alltid in men har svårare att komma ut...
Rrrrr: Vissa kontaktorer kan du byta ut spolen bara.. så då kostar de (nästan) ingenting.. alltså man kan ta ut 230V spolen och sätta in en 12/24V
lexus: [citat] Det är min gamla Canon Powershot A80 som jag använt i makroläge och med blixt. I och med att jag håller kameran någon meter ifrån motivet och zoomar in så blir det inte utfrätt när blixten bränner av. Sedan har jag förminskat och skärpt upp bilderna i Photoshop.
snowsoul: hehe ,, vilken diskussion. Elektrikern är en släkting till mig,,han har jobbat många år,,,mestadels i Norge. Han var rätt säker på hur han skulle koppla men ville inte då bruksanvisningen var dålig ,,,så här i efterhand så kopplades ugnen precis som han sa att den skulle kopplas. men va faan ä 200kr då man gör om hela köket....... /S
pellefant: [citat] oftast är det tröga säkringar, men SNABBA säkringar tål mer ström kontinuerligt när det inte rör sej om någon strömspik som tex en elmotor....
Lindgrenski: Nej de behöver inte monteras i apparatdosor. De är dessutom så smala att de nog inte ens kan monteras i apparatdosor, och om de passar så finns det risk att kanten på apparatdosan kommer synas då ringen inte är speciellt bred.
Rrrrr: Beror på hur många spottar du har. 35W lågvolt lyser ungefär som 50W 230V. Jag skulle rekommendera att du sätter "riktiga" spottar om du har utrymme för allt luftrum som krävs runt om. Då kan du sätta 35W och sen byta till 50W ifall de skulle behövas, och så bör du ha dimmer på halogenspotlights.
Raskens: Då ljusna det :) Tack för hjälpen Mvh Tomas
el_richard: finns en liknande grej för USB-PORTEN till data. Vart hittar jag denna? Glömt vart jag såg denna..
Lindgrenski: [citat] Du behöver sällan/aldrig burkar när det är 12v 10-20w om det inte är isolering tätt inpå.
Kinslayer: [citat] Ska kika på jobbet nästa vecka! (om det finns några kvar, har gått över till Hager), återkommer!
mycke_nu: Man får väl anta att skyddsjorden måste med eftersom det skall vidare in i köket.
Steddie: Jättemånga bra idéer! http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=15087117 blir det nog :-) Tack så mycket!
mycke_nu: Om du har porslinsproppar kan du sätta i en trög säkring, och då håller den garanterat medan du gör pommes frites. Dvärgbrytare (moderna automatsäkringar) finns med olika "trög" karaktäristik och får du problem när micron slås på (i själva startögonblicket, alltså) kan det hjälpa att byta till C eller D karaktäristik.
Swetrot: Det händer hela tiden att Elsäkerhetsverket testar produkter och det blir försäljningsförbud för dem. Och det är inte bara små skumraskfirmor det handlar om. På deras hemsida kan man bland de företag som fått produkter försäljningsstoppade i år finna: IKEA (2st) Biltema Arecta/Elektroscandia Harald Nyborg Malmbergs elektriska D-Link Jysk Dollarstore Elektrobalans/Elkedjan Jula Lidl
PST: Lågtrycksnatrium är det bäsat som finns om man tittar på lumen/watt (och har varit det länge) men alla gillar inte att de bara har två skarpa gula spektrallinjer, dvs ingen färgåtergivning alls... kan bli lite jobbigt i längden, så om det är upp eller nedköp är en bedömningsfråga, men förhoppningsvis byter vägverket i första hand ut kvicksilverlampor mot högtrycksnatrium, att
PST: Att ha uttagen längs golven är inte självklart bäst, vissa uttag tex bredvid fönster är bättre att ha i nivån med fönsterbrädan.(Lampor i fönster) Att ha en del uttag i samma höjd som strömbrytarna är också praktiskt (dammsugare, strykjärn, hårfön etc). Bakom ett skrivbord är det praktiskt att ha uttag högre än bordsskivan (iallafall om man har tex en dator ovanpå bordet etc
Loner: Nä det är ett enkelbilsgarage, jag vill kunna öppna dörrarna på vid gavel.... Men n'är man vill meka kan man ju käöra in bilen mitt igaraget, och ha en rad på var sida somt en ovanför, eller är det overkill och det ärcker med 2 rader på 5m bredden? /L
Bloink: Nej, där satt skruvplintar på den från fabrik. Har även sett portar där man ansluter den externa knappen med en vanlig tele-kontakt (RJ11). Har du stift på din ? I så fall är det kanske möjligt att köpa en lös plint som passar dina stift. Kolla tex art.nr 48-460-51 på www.elfa.se. Mvh
elmont: Det är lite olika men man brukar isolera fullt i "facken" mellan golvåsarna. Att få en elritning med måttsatta dolda ledningar kan du nog glömma, ingen lägger ledningarna på det viset. Kostnaden för arbetet skulle bli så hög att det lätt skulle betala dina spottar. En elritning är mer en funktionsritning med VISSA uttag/brytare/armaturer måttsatta.
elmont: Jag är inte övertygad om att alla vet hur en dräneringsslang är tänkt att fungera, tanken är att vattnet ska rinna in genom hålen och sedan ledas vidare innuti slangen. Efter ett tag brukar alla partiklar som följer med vattnet sätta sig i hålen som är på "nersidan" av slangen om den då inte leder till tex. ett dike kommer det under långa tider stå vatten i "slangbotten".