1 262 läst ·
11 svar
1k läst
11 svar
Ersätta gammalt mätarskåp med kopplingsdosa?
Hej,
Jag har bytt från enfas till trefas i lägenheten. Kvar är ett gammalt fult klumpigt mätarskå i trä. Det är fortfarande ström kvar till säkringshållaren (säkringen är borta). Ledningen fram till säkringen är ingjuten i väggen och går inte att komma åt utan att riva ner väggar.
Jag vill bli av med skåpet. Kan man ta bort skåpen och ersätta det med en utanpåliggande kopplingsdosa? Det tar lite mindre plats...
Jag har bytt från enfas till trefas i lägenheten. Kvar är ett gammalt fult klumpigt mätarskå i trä. Det är fortfarande ström kvar till säkringshållaren (säkringen är borta). Ledningen fram till säkringen är ingjuten i väggen och går inte att komma åt utan att riva ner väggar.
Jag vill bli av med skåpet. Kan man ta bort skåpen och ersätta det med en utanpåliggande kopplingsdosa? Det tar lite mindre plats...
matningen är kopplad på el-stammen, som i sin tur inte går att komma åt utan att bryta upp en gipsvägg. När man gjorde om lägenheten för ett par år sedan så satten man upp en gipsvägg där stammen går och man lämnade en liten liten lucka som är alldeles för liten för att komma åt sladdarna...
Ok, svårt att säga något eftersom jag inte sett hur det ser ut, men jag skulle ju ha tagit bort/kopplat bort enfasmatningen då jag gjorde om till trefas. Kan ju vara lite lurigt att få bort grejerna och sätta en dosa nu utan att bryta strömmen i hela fastigheten.
det är lite olika... alla har inte bytt till trefas än... håller med dig, det är lite si och så med hur en del saker görs i den här fastigheten. jo, jag har fortfarande ström till skåpet, gratis el helt enkelt
. Jag ber någon elektriken byta till en kopplingsdosa tillsvidare, så att jag kan fortsätta min renovering... tack för alla svar.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Så länge kan du ju koppla in byggfläkten i det gamla mätarskåpet 
Klicka här för att svara