Hej!
Jag lånar ut el till min granne mot betalning.
Hittils har jag skitit i den lilla förbrukning han har haft men nu kopplar han in en avfuktare. med mitt goda minne. Hur mycket ska jag debitera?
Den är på 9KW och går dygnet runt.
Vad kostar en KWH? Hans hantverkare räknar med 2500kr per månad.
Går en sån alltid på fullt?

Om den verkligen går för fullt hela tiden (vilket den troligen inte gör) så ligger kostnaden på ca 9 kr i timmen. Hantverkarens uppskattning kan säkert stämma någorlunda.

En avfuktare på 9kW? Han måste ha jättestor grund och/eller väldigt fuktigt??

Vi brukar koppla in avfuktare under grund åt en byggfirma som monterar dom, drar lite ventilation osv. Den avfuktaren klarar sig alltid på 1-fas 10A (dvs max 2,3kW)

Men handlar det inte om en avfuktning av ett pågående bygge? Om det vore en "grundavfuktare" som skall gå under husets livstid så handlar det givetvis om mycket lägre förbrukning. Annars borde man kanske överväga att sätta in en pump istället.

Ah.. jag läste "avfuktare under grund" nånstans.. Men de måste ha varit i min fantasi bara :)

Avfuktning av nybygge. De har haft lite otur med regn under stomresningen.
De räknar med att köra en månad. vad är skäligt att begära?

Är det inte bara bättre att koppla in en energimätare och ta betalt för den faktiska kostnaden? Om du gör det slipper du ju osäkerhet och eventuell osämja för att du tar för mycket/litet betalt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.