lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Ja, det är klart att de kan vara fula, så jag har inget emot att man tapetserar själva doslocken, bara man inte tar bort dem och tapetserar över hålet. I mitt hus gav jag på ett ställe till slut upp och borrade hål för att kunna se var röret gick (min pappa, som varit elektriker gick också bet). Vi hittade det till slut (en dörr måste ha blivit flyttad, så det satt inte där
10 svar · 3,2k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] :D :D :D
15 svar · 3,4k läst
·
E
elmont: RHH (som klarar 180 grader) kostar runt 15 -20:-/m och RK 90° 5-10:-/m
16 svar · 4,0k läst
pefo
pefo: Jag skulle heller inte oroa mej. Det viktiga är att burken är tillräckligt stor, dvs burkens yta är tillräckligt stor, för att kunna avleda den värme som spotten genererar. Och som sagt en 20W ger inte så mycket värme.
2 svar · 1,4k läst
Pen
Pen: Jag tror inte att hobbyisten behöver koppla ur sina apparater när han flyttar, men däremot är han (precis som i alla andra sammanhang) fortsatt ansvarig för det han har gjort. Jämför också i skattehänseende där hobbyisen kan sälja i viss utsträckning utan att det anses som kommersiell verksamhet. Pen
20 svar · 6,2k läst
Rrrrr
Rrrrr: Ja de kan man säkert.. Men är det inte bättre att fråga någon på Älvsbyhus? :)
1 svar · 1,3k läst
H
hempularen: Har rensat bort en del reklam ur tråden (falsk konsument). Tack Thomas för uppmärksamheten.
20 svar · 4,8k läst
M
mrfrenzy: Jag har sett väldigt många lantbruksfastigheter där hela centralen sitter monterad på ytteväggen, ofta 3 eller fler plåtskåp med diazedsäkringar, dom lär inte vara speciellt köldkänsliga ;) Men även här får man ju ta hänsyn till förändrad karakteristik vid kyla. Dom plåtskåpen jag tänker på är även låsbara med hänglås, frågan är om det är snyggt med ett sådant på
23 svar · 3,6k läst
J
jonas.n: elbutik.se brukar vara snabba att svara på e-post, om du skulle fråga om deras åsikt
3 svar · 2,2k läst
Saxpy
Saxpy: Så det råkade bara vara fel fas som inte fanns där då alltså? Jaha, då är det ju lugnt. Tack för svaret.
2 svar · 1,3k läst
L
looke: Ja, jag hade tänkt mig ett lite större verk. Det som skrevs där var ju ett litet verk. I det sammanhannget tycker väl jag i och för sig att Bättre lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge. Tänk så många som dog innan man lyckades utföra en blindtarmsoperation med patienten fortfarande i livet, osv. Det finns massor av vindkraftverk som står och snurrar i Danmark,
3 svar · 2,8k läst
R
robertdigital: Eftersom den innehåller 2 separata dimmers trodde jag att man kunde ansluta en elektronisk till den ena och en konventionell till den andra, är det inte så med andra ord? Denna fungerar ju på det viset i alla fall: http://www.eldirekt.se/?artnr=1901618
4 svar · 1,4k läst
pefo
pefo: Köp ett nytt uttag av bättre kvalite. Mickla inte med uttaget då det kan resultera i att funktionen försämmras och det blir glappkontakt och varmgång och i värsta fall brand som följd. Alternativt kan det gå att sätta en sk förhöjningsring för dosan mellan väggen och glasskivan som tar hand om trycket när man sätter i en kontakt.
1 svar · 2,5k läst
pefo
pefo: Antingen klamras kabeln på väggen hela vägen eller dragavlastas i/vid dosan och styrenheten om den ska hänga fritt.
3 svar · 3,3k läst
·
D
Draven-: eftersom den ger samma effekt på alla lägen (max) så låter det som styrningen till zonen är kass. Hade termostaten gått så hade du fått köra 12:an eller inte fått effekt alls. Husqvarna/Elux har haft en hel del elektronikstrul med sina produkter från tidigare halva 2000-talet så...
4 svar · 7,5k läst
bax
bax: OT: Kineserna gör, som de flesta, det vi betalar för. Vi betalar för skitgrejer, och då får vi också det. Betalar vi för kvalitet så tillverkar dom också det. Om 25 år kommer dom att äga världen. Inte alla nätbolag monterar mätare med inbyggda kontaktorer. I många fritidshusområden slår en del stugägare av huvudbrytaren när dom åker hem igen. Om då mätaren sitter efter
24 svar · 3,5k läst
E
el_richard: papper och penna, elektrikern drar kablar, du ritar pluppar.
5 svar · 11,2k läst
pefo
pefo: Visst kan man det om det bara rör sig om ett par dm och det går slang eller rör fram till ett sk rörutlopp, dvs röret mynnar ut genom vägg eller tak. I övrigt gäller gäller att kulo inte får förläggas dolt.
1 svar · 2,1k läst
E
EmMi: Tack, anade nästan det, å då är det svårt att bara förbereda... (för att man eventuellt ska möblera om....)
2 svar · 1,5k läst
mycke_nu
mycke_nu: Utomlands, England?, har jag sett vägguttag med brytare men då bryter man strömmen till uttaget, inte till en separat lampa.
4 svar · 1,8k läst
Rrrrr
Rrrrr: Jo är den förkopplad för norge så blir de lite knas.. eftersom dom i norge har 230V huvudspänning istället för 400 som i sverige. Men låter ändå konstigt att det är lika mycket effekt på 1an som på 6an. Var jag du skulle jag ringa dom som sålt spisen och säga att den ej fungerar, så kommer dom förhoppningsvis och kontrollerar/byter ut den.
12 svar · 4,2k läst
E
elmont: Typ http://www.schneider-electric.se/produkter/products.asp?id=100849&BrandID=2&GroupString=
14 svar · 2,8k läst
Rrrrr
Rrrrr: Jo "snålvariant" kör jag till 99% (använder bara "vanlig" koppling då jag ska sätta in kors, vilket har hänt 2ggr på de 10år jag jobbat som installationselektriker.) Största fördelen, förutom att man behöver mindre ledare, är att man får både fas och tändtråd tillgänglig på båda ställena! edit: "Snålvarianten" kallas här uppe för "Norsk spar-koppling"! Om den verkligen
33 svar · 9,1k läst
·
H
hempularen: OK. NU tycker jag att TS har fått sitt svar, dessutom har vi fått en bra genomgång av reglrna runt antal trådar på en klämma. Tråden stängs.
23 svar · 34,9k läst
·
M
Mellanbarn: [citat] Måste och måste, det är något som regleras i avtalet med nätägaren. Men det stämmer att det förekommer effektgränser för hur stora motorer som får direktstartas.
17 svar · 26,1k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Hmmm, använder man rätt spackel är det bra att kakla på. Inte vanligt sandspackel, men mineraliskt bundet spackel är tillräckligt starkt.
8 svar · 5,9k läst
·
M
Marive: ja., iaf skickar thn energi som är min nätägare informationen till plusenergi 1 ggr /månad vilket krävde många samtal till plusenergi för att få dom att förstå men det är en annan historia...
1 svar · 2,1k läst
D
d-sajn: Jag har använt mig av Voltus i Tyskland och det fungerar utan problem. Ibland är det kanske lite svårt att veta vad allt heter på tyska. www.voltus.de
6 svar · 4,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.