Säkrar du 10A har 2300W å leka med vilket är lite i underkant då ugnen är på 2500W. Dock så går den sällan på full effekt och en 10A klarar lite högre effektuttag under begränsade perioder. Med 16A är du ju säkert hemma så det är väl det bästa.
Alternativ 3 är väl en 13A och 1,5mm2, om förutsättningarna finns
Men som sagt...jag skulle köra på 2,5mm2 och 16A, man vet ju inte vad som händer i framtiden
Alternativ 3 är väl en 13A och 1,5mm2, om förutsättningarna finns
Men som sagt...jag skulle köra på 2,5mm2 och 16A, man vet ju inte vad som händer i framtiden
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Brukar du starta inb ugnen samtidigt som du mikrar?
Protte
Ska du fortfarande dra trefas och sedan dela upp det??
Protte
Ska du fortfarande dra trefas och sedan dela upp det??
Det händer väl emellanåt.. med 16A är det väl inga problem? Och ja, det blir en 5g1,5 som jag delar på till 3 stprototypen skrev:
3g1,5. Dåligt med utrymme där jag kan dra ner matningarna, gamla stående kärnvirkesplank med sextumsspik som ska perforeras.. Hade elektriker här för 3 år sen som drog ner 3 faser till toan som han sen delade till tvätt, tork och radiator så jag trodde detta var en vedertagen metod..
Har pulat vidare med köket idag och det blir egen 16A matning till ugnen och 2 16A faser till hällen. Blir även en 10A separatmatning till radiatorn. Blir sedan en 10A till belysning, spisfläkt samt 2 uttag.
Följden av detta blir att kylen och mikron (1300W) går på samma fas. Ska väl gå bra?
Följden av detta blir att kylen och mikron (1300W) går på samma fas. Ska väl gå bra?
Vi har vår micro, som är en kombiugn, dvs. både micro och ugn, på ett eget uttag. Från början var säkringen 10A, men när jag körde grill och micro samtidigt så gick säkringen. Elektrikern bytte till en 13A säkring och det fungerar.
Nu har du ju "bara" en micro, men tänk om du om nåt år byter den till något häftigare, då blir det nog tight. Och kylskåpet, det skulle jag inte vilja ha på annat än en egen säkring.
Nu har du ju "bara" en micro, men tänk om du om nåt år byter den till något häftigare, då blir det nog tight. Och kylskåpet, det skulle jag inte vilja ha på annat än en egen säkring.
Det blir inget "häftigare" i det hålet under överskådlig framtid.Hemmakatten skrev:Vi har vår micro, som är en kombiugn, dvs. både micro och ugn, på ett eget uttag. Från början var säkringen 10A, men när jag körde grill och micro samtidigt så gick säkringen. Elektrikern bytte till en 13A säkring och det fungerar.
Vet att kylen helst ska gå på egen fas, men det är ju mest för att minimera risken för att maten blir förstörd om det skulle bli kortis nån annanstans i anläggningen. Förbrukningsmässigt är det ju inga problem att lägga den ihop med mikron.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden