Har haft planer på att sänka mitt tak i badrummet för att fälla in spottar, men har gett upp denna idé då taket kommer bli lägre än överdelen på mitt takfönster.
Taket är ett så kallat Kloasong-tak (Putsat på vassmatta) och min fråga är om det går att fälla in spottar i ett sådan tak utan att äventyra säkerheten. Har aldrig fällt in spottar i ett sådan tak tidigare.
Är det någon som gjort något liknande eller har några synpunkter ?
Bifogar en bild på hur jag tänkt.
"Vågar" jag sätta pottan ovanpå planken eller måste jag ha den vid putsen (Streckat i rött) ?
Mvh Joacim
Taket är ett så kallat Kloasong-tak (Putsat på vassmatta) och min fråga är om det går att fälla in spottar i ett sådan tak utan att äventyra säkerheten. Har aldrig fällt in spottar i ett sådan tak tidigare.
Är det någon som gjort något liknande eller har några synpunkter ?
Bifogar en bild på hur jag tänkt.
"Vågar" jag sätta pottan ovanpå planken eller måste jag ha den vid putsen (Streckat i rött) ?
Mvh Joacim
Man ska ju helst inte installera spottar i brännbart material. Och de måste väl både vassmattan och planken räknas som. Dessutom får inte tjockleken på taket överskrida ..cm (står i manualen för spotten). Kan nästan påstå att det är direkt olämpligt att sätta 50W spots där. Sätt 20W i apparatdosor.
Har nu köpt GU10-spots och ska enligt säljaren vara godkännd att montera i "normalt brännbart material".
Köpte till 20w ljuskällor som riktar värmen neråt. Det följde även med 50W ljuskällor men dom vågar jag inte använda även om det är godkännt.
Nu blir det att ta hål i taket och jag hoppas att inte putsen lossnar
Köpte till 20w ljuskällor som riktar värmen neråt. Det följde även med 50W ljuskällor men dom vågar jag inte använda även om det är godkännt.
Nu blir det att ta hål i taket och jag hoppas att inte putsen lossnar
finns det 50watt gu10?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Jag ska också sättar spottar i badrummet. Ringde Maxel och frågade om jag kunde skotta över pottorna med sågspån, då jag har det som isolering. Inga problem, enligt de jag talade med där. Men jag ska nog vira annan isolering runt pottorna ändå.
Har även ett planktak mot vinden som jag satt Huntonit mot. Sågade först ett hål inifrån genom Huntoniten, sedan ett större hål uppifrån för att få bort så mycket trä som möjligt.
Har även ett planktak mot vinden som jag satt Huntonit mot. Sågade först ett hål inifrån genom Huntoniten, sedan ett större hål uppifrån för att få bort så mycket trä som möjligt.
Klicka här för att svara