Hej!
Jag har köpt en 3 fas spis 400 v och har det även på den gamla spisen och på den sitter en perilex kontakt med 5 stift i, på den nya spisen finns endast 4 stift (det mittersta och 3 runt om) Nu undrar jag om det funkar att plugga i kontakten i vägguttaget ?

Den nya spisen behöver ingen nolla och då har man uteslutit det stiftet. Bara att plugga in.

tack så mycket!

Hej igen!
Nu har jag fått ett annat problem. Min gamla spis är 3 fas, 400 v och det sitter 3 proppar med 10 A säkringar i skåpet. P å den nya spisen produktblad står det 400v spänning och 3 X 16 A...ska jag byta ut säkringarna till 16 ampere?

Uttaget bör kollas upp av en elektriker. Även om det sitter 5st stift på den gamla kontakten så är det inte säkert att alla används. Det kan även vara så att den nya spisen behöver 2 faser och nolla, om du inte är säker på att det är en 3-fas-spis förstås. För att byta ut säkringarna till 16A så krävs det att kabeln är tillräckligt grov (2,5mm2), så det bästa är om en elektriker tittar på allt.

Kan det vara felkopplat i uttaget, för att två av zonerna blir inte lika fort varma som de andra två ?

Kolla säkringarna.

Du kan inte på eget bevåg byta säkringar till 16A. Först måste det kontrolleras att du har 2,5kvmm trådar. Säkrar du bara upp och trådarna skulle visa sig vara på 1,5kvmm (det normala vid 10A säkringar) så brinner huset.

Om spisen behöver nolla och det inte finns inkopplat i uttaget så går nog spisen sönder ganska snabbt. Men det borde den ha gjort redan om det är felet.

men spisen saknade ju noll-stiftet i stickproppen!" jag har också en spis med en helgjuten perilex-stickpropp utan noll-stiftet, (det sitter uppe till vänster om man tittar på vägguttaget med "piggen" uppåt) och den går ju på 400volt, kopplad mellan faserna, och innehåller ingen elektronik, därför behöver den ingen nolla.
så om din spis inte har noll-stiftet så kvittar det ju om det finns nolla framdragen till kontakten ändå..
men de tre faserna ska ju vara dragna fram till kontakten så klart.
om du har 10A säkr så får ju kablarna kollas först, de måste vara 2.5mm2 om det ska va 16a. men troligtvis är de bara 1.5mm2, men jag har ju inte hört talas om nån 3-fas spis (för hemmabruk) som behöver mer än 10A/fas.. jag har också bara dragit 10A till perilexuttaget.

13A säkring är tydligen ok för 1,5mm2 numer om det skulle krisa

troligen ok men det är ingen generell garanti på det

Det klenaste man får dra till ett trefas spisuttag är 2.5 mm2 och 4 mm2 för enfas.

• Gilla
RapidSledge
  • Laddar…
Jag har sett ett perilexuttag till en diskmaskin i en offentlig byggnad. Det föregås av en arbetsbrytare, avsäkrat med 10A diazed och det står tydligt 1.5mm2 på gruppförteckningen. Så antingen gör elektriker fel ibland för att beställaren är snål, eller så har reglerna varit annorlunda förr i tiden.

Enligt electrolux service så är anledningen till att två av kokzonerna funkar dåligt är att det är 10 A säkringar ist för 16 A. Får ringa elektriker som får säkra upp till 16 A. Men borde inte säkringarna löst ut i första hand än att zonernna inte funkar?

• Gilla
RapidSledge
  • Laddar…
Höjdar service det där. Du har rätt säkringen skulle gå om spisen försöker dra mer än 10A (jaja plus lite till).
För mig låter det som att perilexen inte är stiftad enligt samma standard och inte fullt bestyckad så som de måste vara men många inte är då de är dittsatta av elektiker eller hempulare som inte vill ha fast anslutning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.