4 182 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Tändtråd i separat rör?
Hehe, jo jag har upptäckt att det inte altid är så lätt! Jag ska jobba lite på tekniken!elmont skrev:
man får inte utöka antalet ledare i gamla plåtrör, bara byta ut dom befintliga mot nya likvärdiga, eventuellt komplettera med en pe-ledare, men tex inga fler tändtrådar...Maxwells_Demon skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 256 inlägg
Nu blev jag lite intresserad. Varför inte? Var står det att läsa om det här? Och vad menar du med "eventuellt"? Om det är lagkrav/standard så måste man väl antingen få eller inte få?pellefant skrev:
Ursäkta om jag svarar och pellefant får mer än gärna korrigera mig om jag (mot min egen förmodan) har fel...
Det är oftast tillåtet att göra en befintlig äldre anläggning säkrare med t ex jfb eller jordledare men inte tillåtet att utöka enligt en äldre standard.
/Kent
Det är oftast tillåtet att göra en befintlig äldre anläggning säkrare med t ex jfb eller jordledare men inte tillåtet att utöka enligt en äldre standard.
/Kent
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 256 inlägg
Ja, OK, det faller på "generalklausulen". Jag var (inser jag nu) mer ute efter om det skulle vara några speciella *problem* med att dra med (exv.) en nolla för ett uttag när man nu ändå drar om.
Eftersom samtliga elektriker som varit i mitt hus uppenbarligen skitit i det här, så sällar jag mig väl till deras skara då. ;-)
(Jag har botaniserat lite i sökta trådar, och det verkar som om det finns visst tolkningsutrymme vad gäller praxis, även om elsäkerhetsverkets FAQ är lite strängare skriven. Frågan är väl vad som egentligen ligger i "utökning", eller "väsentligt ändrad användning" Någon skriver om omdragning i hundratals lägenheter där man gått från en-fas utan jord till trefas med jord).
Eftersom samtliga elektriker som varit i mitt hus uppenbarligen skitit i det här, så sällar jag mig väl till deras skara då. ;-)
(Jag har botaniserat lite i sökta trådar, och det verkar som om det finns visst tolkningsutrymme vad gäller praxis, även om elsäkerhetsverkets FAQ är lite strängare skriven. Frågan är väl vad som egentligen ligger i "utökning", eller "väsentligt ändrad användning" Någon skriver om omdragning i hundratals lägenheter där man gått från en-fas utan jord till trefas med jord).
Redigerat:
Klicka här för att svara