Ska köpa lysrörsarmaturer till mitt garage nu, vilka rekomenderas/är prisvärda?
/
M

Jag körde med Protons (Exaktor i Värnamo) 24-serie. IP44 och inga krusiduller. Väldigt bra ljussspridning. 2401 (E 72 233 16) i mitt fall.

Köpte billiga biltema 2x36W till mitt pannrum IP44 eller vad det var. Fungerar prima fortfarande. Råkade däremot smälta lite när "någon" skulle löda lite rör i närheten.

Smarta är de iaf med en bricka man skruvar upp i taket sen hänger man bara dit resten förutsatt att brickorna sitter på rätt avstånd.

någon som provat julas ip44 variant?Lätt att hänga upp?
/
M

hur många ska du ha?

Har provat Clas Ohlsons variant. Den är så lik Julas och Biltemas att jag misstänker det är samma sort. Lätt att montera och hängs upp i krokar, eller skruvas direkt men då blir det nog inte IP65. En nackdel är att de bygger rätt bra på höjden. De har heller inte vad jag kan se någon faskompenserande kondensator - om det är en nackdel egentligen vet jag inte, kanske någon annan här vet? Kondingen kan väl knappast vara inbyggd i reaktorn?

Noterade att elsäkerhetsverket har beordrat indragning av en annan snarlik modell, men CO försäkrade att det inte var den de sålde.

Den armaturen jag monterat hittills blinkar väldigt vid påslag, men det tror jag mest beror på glimtändarna som nog inte har högsta kvalitet.

Plasten är lättkrossad, så kolla i affären att hela armaturen är hel, särskilt kring krokarna som snäpper fast kåpan.

CO har möjligen nyss bytt modell för det står "ny" i katalogen, men de ser likadana ut som tidigare.

svartöra skrev:
H...
Den armaturen jag monterat hittills blinkar väldigt vid påslag, men det tror jag mest beror på glimtändarna som nog inte har högsta kvalitet....
Därför byter man ut dessa och sätter elektroniska istället. Bara fördelar. Snabb och mjuk tändning. Röret håller dubbelt länge och man kan tända och släcka hur ofta man vill.

177573.png

ska ha 5st armaturer "bara" med dubbla 36w rör tänkte jag....
/
M

Hmm.. jag behöver runt 20 st.... hmm...

Johan Gunverth skrev:
Därför byter man ut dessa och sätter elektroniska istället. Bara fördelar. Snabb och mjuk tändning. Röret håller dubbelt länge och man kan tända och släcka hur ofta man vill.
Två elektroniska kostar ju mer än armaturen! :D Okej, inte rikigt, men nästan...

Jag håller med Johan Gunverth. Köp Exaktors armatur.. Bara dum-snålt att spara nån hundring genom att inhandla SKRÄP.

Är det överhuvudtaget lagligt att sälja armatur med drossel utan kondensator? Nätägarna är väl inte så glad över sånt?

köp kvalitet från början...

Snåla in på spriten så kan man köpa kvalite som håller betydligt längre än vad en fylla gör :-)

Köpte för över 10 år sen lysrörsarmaturer modell billig. De DYRA som far min (via elektriker köpta) senare installerat är gråa och fula i plasten som det ska lysa igenom. Detta trots att en del av mina billiga suttit direkt innanför ett fönster och därmed solljus.

Dyrt är inte lika med lång livslängd alla gånger.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.