Hej jag ska bygga ett vattenkraftverk i en gammal kvarn
märkeffekten på generatorn är 37 kw
max tillverkad effekt 21 kw alt 32 kw beroende på turbinval
kablen som är nergrävd till den byggnaden är 5*6mm2
kommer den hålla för denna effekt eller får jag merkostnad på detta område?

Och vad behövs för huvudsäkringar till detta?
går det räkna p=u*i
32000/400=80A på 3 faser
alltså 30A säkrat
 
32000/400/roten ur 3 = 46A
 
Har för mig att det går att dela med 692 oxå..

32000/692=46,25A
 
Går ju alltid att förkorta om det är konstanter. Men 693 blir mer exakt. ;) Alltså 400*roten ur 3.
 
Alltså rätt regäla säkringar då men vad kräver det för storlek på kabelen
klarar den belastningen?
 
Kabeln, som den är förlagd, klarar ca 40A vid max belastning trefas. Sedan finns det andra aspekter som längd, max kortslutningsström, max kortslutningstid på generatorn, utlösningstid osv att ta hänsyn till.
 
Tack för det pefo! Kanske en anledning till att nöja sig med den lilla turbinen
/Grusglidaren
 
pefo skrev:
Går ju alltid att förkorta om det är konstanter. Men 693 blir mer exakt. ;) Alltså 400*roten ur 3.
De nya siffrorna har inte satt sig ännu.. Men då var jag inte helt fel ute ;)
657 körde man med förr :D
 
Räv3n skrev:
De nya siffrorna har inte satt sig ännu.. Men då var jag inte helt fel ute ;)
657 körde man med förr :D
Förr borde det ha varit 658, dvs 380x roten ur 3.

Förmodligen har den som konstruerat tumreglerna utgått från att roten ur 3 är exakt 1,73 vilket är fel.

Förresten förstår jag inte varför sådana här tumregler skall ha så många gällande siffror (speciellt om de inte stämmer). Eftersom 400V bara är ett ungefärligt värde på en spänning som kan variera inom ett rätt stort intervall och en tumregel per definition skall vara lätt att komma ihåg så är det meningslöst att dela med något annat än den runda siffran 700.
 
Redigerat:
Ni verkar ha rätt bra koll så en fråga till!
en elmätare av 70 tals typ (sådan som snurrar)
Tar den hänsyn till spännings fall i ledningarna eller mäter den bara amperen
och känner den av skillnaden korekt mellan att koppla 1fas nolla alt 2-3fas?

Känns som om man blir lurad längst ut på linan
 
Sen är det inte aktiv effekt P (W), det är den skenbara effekten S (VA) som gäller för strömberäkning, vilket de flesta generatorer brukar vara märkta med. Men det var kanske kVA-värdet du läste av men skrev kW?
 
har inte fått hem generatorn ännu, men enligt prospektet så står det installerad effekt 37kw
och enligt försäljaren så är generatorn på 37 kw

Vad innebär det om den är märkt 37 KVA
 
http://sv.wikipedia.org/wiki/Aktiv_effekt

Kanske inte helt solklart och inte helt lätt att förklara men kanske länken gör dig förhoppningsvis lite klokare, alt kan du söka på faskompensering på forumet
 
Ska du sälja till nätbolaget eller var ska du göra av producerad effekt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.