2 904 läst ·
33 svar
3k läst
33 svar
Kraftverk
Sida 1 av 3
Medlem
· kronobergs län
· 17 inlägg
Hej jag ska bygga ett vattenkraftverk i en gammal kvarn
märkeffekten på generatorn är 37 kw
max tillverkad effekt 21 kw alt 32 kw beroende på turbinval
kablen som är nergrävd till den byggnaden är 5*6mm2
kommer den hålla för denna effekt eller får jag merkostnad på detta område?
Och vad behövs för huvudsäkringar till detta?
går det räkna p=u*i
32000/400=80A på 3 faser
alltså 30A säkrat
märkeffekten på generatorn är 37 kw
max tillverkad effekt 21 kw alt 32 kw beroende på turbinval
kablen som är nergrävd till den byggnaden är 5*6mm2
kommer den hålla för denna effekt eller får jag merkostnad på detta område?
Och vad behövs för huvudsäkringar till detta?
går det räkna p=u*i
32000/400=80A på 3 faser
alltså 30A säkrat
32000/400/roten ur 3 = 46A
Medlem
· kronobergs län
· 17 inlägg
Alltså rätt regäla säkringar då men vad kräver det för storlek på kabelen
klarar den belastningen?
klarar den belastningen?
Medlem
· kronobergs län
· 17 inlägg
Tack för det pefo! Kanske en anledning till att nöja sig med den lilla turbinen
/Grusglidaren
/Grusglidaren
Förr borde det ha varit 658, dvs 380x roten ur 3.Räv3n skrev:
Förmodligen har den som konstruerat tumreglerna utgått från att roten ur 3 är exakt 1,73 vilket är fel.
Förresten förstår jag inte varför sådana här tumregler skall ha så många gällande siffror (speciellt om de inte stämmer). Eftersom 400V bara är ett ungefärligt värde på en spänning som kan variera inom ett rätt stort intervall och en tumregel per definition skall vara lätt att komma ihåg så är det meningslöst att dela med något annat än den runda siffran 700.
Redigerat:
Medlem
· kronobergs län
· 17 inlägg
Ni verkar ha rätt bra koll så en fråga till!
en elmätare av 70 tals typ (sådan som snurrar)
Tar den hänsyn till spännings fall i ledningarna eller mäter den bara amperen
och känner den av skillnaden korekt mellan att koppla 1fas nolla alt 2-3fas?
Känns som om man blir lurad längst ut på linan
en elmätare av 70 tals typ (sådan som snurrar)
Tar den hänsyn till spännings fall i ledningarna eller mäter den bara amperen
och känner den av skillnaden korekt mellan att koppla 1fas nolla alt 2-3fas?
Känns som om man blir lurad längst ut på linan
Sen är det inte aktiv effekt P (W), det är den skenbara effekten S (VA) som gäller för strömberäkning, vilket de flesta generatorer brukar vara märkta med. Men det var kanske kVA-värdet du läste av men skrev kW?
Medlem
· kronobergs län
· 17 inlägg
har inte fått hem generatorn ännu, men enligt prospektet så står det installerad effekt 37kw
och enligt försäljaren så är generatorn på 37 kw
Vad innebär det om den är märkt 37 KVA
och enligt försäljaren så är generatorn på 37 kw
Vad innebär det om den är märkt 37 KVA