2 733 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Skymningsrelä som bryter två ledare
Blir nog att koppla via hjälprelä isåfall. Men varför behöver du 2-polig brytning?
Jag styr utebelysningen genom ett impulsrelä. Mellan relät och lampan tänkte jag ha ett skymningsrelä för att slippa att barnen slår på belysningen på dagtid. Om jag har ett skymningsrelä bara mellan impulsrelät och lampan så kommer impulsrälet att kunna ändra läge trots att det är ljust. Vilket då innebär att belysningen slås på direkt när det blir mörkt. Alltså behöver jag ha ett skymningsrelä både före och efter impulsrelät. Jag skulle kunna använda två skymningsreläer men att få dem att bryta samtidigt blir svårt i längden.
Men som du skrev så kan jag ju styra ett arbetsströmsrelä med skymningsrelät som sitten mellan impulsrelät och lampan.
Bättre förslag?
ojniemin
Men som du skrev så kan jag ju styra ett arbetsströmsrelä med skymningsrelät som sitten mellan impulsrelät och lampan.
Bättre förslag?
ojniemin
Kommer inte på raken på någon bättre lösning än skymningsrelä+hjälprelä, alla skymningsreläer jag sett har varit enpoliga och de flesta med växling.
ett norskt skymningsrelä bör vara 2-poligt!
En växlande kontakt funkar ju också, gemensam anslutning till fas, brytande anslutning till tryckknappen, slutande anslutning till lampan.
Ska väl gå alldeles utmärkt att sätta ett skymnings innan knappen och relät..
Trycker man på knappen när det är ljust så finns där ingen spänning, när det mörkt så behöver man trycka på knappen innan spänningen når fram till impulsrelät.
Funkar i mitt huvud i alla fall..fast det e ju fredagkväll
Trycker man på knappen när det är ljust så finns där ingen spänning, när det mörkt så behöver man trycka på knappen innan spänningen når fram till impulsrelät.
Funkar i mitt huvud i alla fall..fast det e ju fredagkväll
ja, om det är avsett för norska marknaden så bör det bryta 2-poligt, då de kör med 2 faser till alla 230V förbrukare på en del ställen i norge, det är förvisso på väg bort men eftersom det finns kvar än så bör det även finnas materiel för dessa system... och norskarna kör för övrigt fortfarande med 2-poliga säkringar även där de infört 230/400v system av gammal vana.elmont skrev:
theben är den bästa, enklast att ställa in.
Hager verkade lite bökigare att ställa in utan bruksanvisning.
Hager verkade lite bökigare att ställa in utan bruksanvisning.
Klicka här för att svara