Hejhopp
Tänkte kolla med er hur man ska installera värmepannan som ska in om någon dag.
Är kanske lite speciellt nu pga. timmerhus (massivt). Ska borra hål för dosan och vill veta om det ska vara på 1200 mm ÖG?
Sedan tänkte jag vilken arbetsbrytare man ska ha, tänkte en modell som är infälld som man kan gå ut med gummikabel från ner till pannan.
Hade varit kul med lite bilder.
Denna panna är det för övrigt...
http://www.nibe.se/Produkter/Elpannor/Produktsortiment/EVC-240/
MVH

Installation av elpanna ska anmälas till nätägaren vilket bara kan göras av en elfirma/behörig elektriker. Säkerhetsbrytaren bör ju klara minst 25A då pannan kan kopplas för 13,5kW. Annars kontakta din elektriker hur ni ska gå vidare.

jag ser inget behov i att anmäla till nätägaren, mer än att kanske behöva gå upp till 25A huvudsäkringar om du inte redan har det.nätägaren har ju egentligen inte med att göra vad du kopplar på för belastningar, sålänge du inte överskrider huvudsäkringens storlek, och betalar för strömmen, så får du göra vad du vill med den. (din ström)

electrocuted skrev:
jag ser inget behov i att anmäla till nätägaren, mer än att kanske behöva gå upp till 25A huvudsäkringar om du inte redan har det.nätägaren har ju egentligen inte med att göra vad du kopplar på för belastningar, sålänge du inte överskrider huvudsäkringens storlek, och betalar för strömmen, så får du göra vad du vill med den. (din ström)
http://extranet.eon.se/upload/eon_e...llatorer/foranmalan/Foranmalan_2007_05_29.pdf

Jo, man måste anmäla till nätägaren, gäller även t.ex. luft-luft pump.

Du måste ju anmäla en ny anläggning, vad du än har för uppvärmingssätt.

Jag har aldrig någonsin kryssat i den rutan, jag är för ung för att ha någonsin installerat en elvärmepanna i en nyinstallation :)

Jag fattar det som att det inte är ett nybygge...

Vare sig det är nybygge eller inte ska det väl anmälas om man ändrar uppvärmningsätt?

det behövs för att veta om nätet blir underdimensionerat... Till slut så håller det inte...

el_richard skrev:
det behövs för att veta om nätet blir underdimensionerat... Till slut så håller det inte...
ja men det får dom ju reda på via din huvudsäkring! beställer du 50A huvudsäkring och du haft 16A innan så fattar dom ju att det behöver byggas om lite på nätet, men varför ska dom lägga ig i vad du ska med strömmen till? du får väl köra ner spett i marken och leda ner 50A om du känner för det, bara du betalar, då är det ju din ström!
och jag har aldrig hört talas om en elektriker som gör en färdiganmälan efter L/L VP-installation, ska jag ringa och anmäla att jag har köpt en vedkap på 5.5kW eller? för den drar ju mångdubbelt mer än min värmepump.
tror däremot att man inte får starta motorer över 5.5kW utan YD-start, det gäller väl hos alla nätägare, vilket jag kan förstå då det blir en dipp i nätet, speciellt på landsbygden.

Nä, men på vintern så är ju värmen på i dom flesta hushåll, DÅ belastas nätet som värst.

Speciellt efter strömavbrott, då alla el-pannor ska igång samtidigt, vissa med fördröjning...

Där är skillnad på FAKTA och egna spekulationer.

jo visst spekulerar jag glatt här, och jag vet ju att nätägarna gärna vill ha reda på allt möjligt, men frågan är varför, när det enda de har nytta av är att veta din maximala förbrukning (huvudsäkring) för att kunna dimensionera nätet därefter, sen är det väl upp till dig vilka tider på dygnet eller på vilket sätt du vill nyttja strömmen.. det kanske behövs 20A huvudsäkringar för att ha elektriska stolen hemma, men varför ska vattenfall veta att man har en sån.. (inte jag då... :D)

Sammanlagring kallas det för i el-leverantörs ord.

Om 100 lägenheter skall ha el-spis så behöver man inte räkna på.
100 x 9000 watt = 900 000 watt
Då finns det formler att räkna efter, tror den står i www.elko.se boken.

Halva kiruna är utan strömm i 2 dagar. Sedan ska alla få tillbaka strömmen, då blir det en riktigt hög förbrukning på en gång. Därför vill nät-leverantören veta vad det finns för värme källor i nätet.

På samma sätt som det i delar av stockholm har fjärrvärme, då krävs det inte lika mycket backup efter ett strömavbrott.

electrocuted skrev:
ja men det får dom ju reda på via din huvudsäkring! beställer du 50A huvudsäkring och du haft 16A innan så fattar dom ju att det behöver byggas om lite på nätet, men varför ska dom lägga ig i vad du ska med strömmen till? du får väl köra ner spett i marken och leda ner 50A om du känner för det, bara du betalar, då är det ju din ström!
och jag har aldrig hört talas om en elektriker som gör en färdiganmälan efter L/L VP-installation, ska jag ringa och anmäla att jag har köpt en vedkap på 5.5kW eller? för den drar ju mångdubbelt mer än min värmepump.
tror däremot att man inte får starta motorer över 5.5kW utan YD-start, det gäller väl hos alla nätägare, vilket jag kan förstå då det blir en dipp i nätet, speciellt på landsbygden.
Att du har 25A säkring betyder inte att nätägaren räknar med att du belastar med 25A under längre tider. Inte så kul om en helt kvarter med oanmälda elpannor, värmepumpar, direktel o.s.v. drar igång samtidigt vid en köldknäpp. Så det finns en anledning att nätägaren SKA ha reda på sånt. Att alla i ett annat kvarter skulle kapa ved exakt samtidigt + att alla vedkapsmotorer belastas hårt hela tiden är högst osannolikt.

el_richard skrev:
Halva kiruna är utan strömm i 2 dagar. Sedan ska alla få tillbaka strömmen, då blir det en riktigt hög förbrukning på en gång. Därför vill nät-leverantören veta vad det finns för värme källor i nätet.
Just därför som de är inbyggd slumpmässig fördröjning i "alla" elpannor/värmepumpar osv.. för att nätet ska klara av uppstarten efter ett strömavbrott. Dessutom om hela Kiruna fick strömavbrott i 2 dagar så tror jag att elbolaget skulle sätta igång en liten del i taget med nån timmes mellanrum :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.