PEN-ledare får ej gå via stickproppsanslutning eller brytanordning.

Varför skulle man välja en kontakt med PEN-ledare till en sådan inkoppling? Inte för att jag förespråkar kontakt utan för att jag tycker det var ett märkligt antagande.

snaggletooth skrev:
Ska du sätta upp ett intag för reservkraft krävs en massa andra åtgärder bl.a. en anmälan till din nätägare, ett föreskriftsenligt jordtag för att bara nämna några saker.
Är du säker på att det behövs anmälan till nätägaren? Har aldrig hört något sådant från våran nätägare iaf. Vad har dom med de att göra? Man kör ju inte ut reservkraften på deras nät.

Men man kopplar in kraftverkets "nolla" mot "nätets "nolla" och det kan om det vill sig illa "påverka" nätets nolla. Hos oss kräver dom anmälan och att kraftverket har eget jordtag. Efter anmälan kommer dom och mäter jordressistansen och kontrollerar att inga problem kan uppstå

Rrrrr skrev:
Är du säker på att det behövs anmälan till nätägaren? Har aldrig hört något sådant från våran nätägare iaf. Vad har dom med de att göra? Man kör ju inte ut reservkraften på deras nät.
Har svårt att tänka mig att någon nätägare INTE skulle ha dessa krav. Står bl.a. som krav i handboken Reservkraftaggregat - Tekniska anvisningar för anslutning av reservkraftaggregat i kundanläggningar utgiven av Svensk Energi / Sveriges elleverantörer

Kolla även:

http://www.vattenfall.se/www/vf_se/...15695priv/815911elan/839600fxrx/P02135746.pdf

http://extranet.eon.se/upload/eon_e...llatorer/foranmalan/Foranmalan_2007_05_29.pdf

Kan ju tänkas att dom från arbetsmiljösynpunkt ska känna till var i nätet kraftkällor kan förekomma.

ja just detta med arbetsmiljön för linjearbetare är ju en diskutabel sak, när fler och fler inkompetenta flanar skaffar billiga kina-aggregat och då också vill göra inkopplingen billig och tillverkar sig en 3-fas skarvsladd med 2 stickproppar, sen matar dom in ström till anläggningen genom ett vägguttag, det är bara det att en vacker dag glömmer nån att dra ur huvudsäkringarna innan dom drar igång elverket medan det hänger en stackare i en 10Kv stolpe..

jag brukar åka runt på småvägar där det brukar bli problem med ledningarna för att se hur det ser ut, ibland ligger det en lina och sprakar mot marken..
en gång åkte jag förbi en bonde när han var i full gång att koppla in sin 2-hane kabel då jag visste att han gör detta, då var han ute så jag stannade och upplyste honom om att det nog inte skulle vara kul för han att ha ihjäl en linjearbetare, jag trodde han skulle svara att han visste om det osv.. men döm om min förvåning när han sa att han trodde det satt "backventiler" på ledningarna!!!! men han stängde av huvudbrytaren varje gång ändå sa han.. puuuh att det inte har hänt nåt tänkte jag..
iofs så orkar väl inte ett litet elverk driva upp nån vidare spänning i nätet men det finns väl säkert de som sitter med arméns 150kva aggregat och fulkopplar..

Rrrrr skrev:
Ja det är ett måste, just för att de ska komma och kolla att man inte kör ut på nätet bakvägen. 400V kanske man överlever men en trafo 0,4/10kV funkar även bakvägen...

Hej alla!

Jag måste vara trög eller nåt för jag hänger inte med.

Då jag drar ur kontakten och pluggar in elverket kommer det ju att ha lika lite att göra med nätet som om jag kopplade ihop elverket och dom andra grjejerna ute på gräsmattan.

Eller???

Nånstans vid inlägg #11 spårade tråden ur, använder du stickproppsanslutning är det ju en annan sak. Stickproppsanslutning räknas ju som frånskiljning också. Men som sagts tidigare: är PEN-ledare inblandad får du inte göra så, annars är det ok. Men frågan är om du inte måste ha ett jordtag ändå? Är dock inte säker på just det.

För att elverkets jord ska få samma potens som marken måste det ha ett jordtag. Och vissa elverk har väl mittpunktsjordning, att ansluta ett sådant till en elinstallation kan ju inte vara så bra. Har man en central med PEN ledare blir det katastrof.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.