Försäljaren sa att de kört en 110 kw generator på 130kw
var bara en kylningsfråga, gått i 2 år
 
Faidros skrev:
Skatt skall erläggas för elkraft som inom landet framställs i ett
kraftverk med en installerad generatoreffekt av minst 1 500 kW.


Skatteverkets författningssamling
Det var inte skatten på produktion jag menade utan på förbrukning, 11 kap. Lag (2006:592).

11 kap. Energiskatt på elektrisk kraft

Skattepliktig elektrisk kraft

1 § Elektrisk kraft som förbrukas i Sverige är skattepliktig, om inte annat följer av 2 §.


2 § Elektrisk kraft är inte skattepliktig om den
1. framställts i Sverige i ett vindkraftverk av en producent som inte yrkesmässigt levererar elektrisk kraft,
2. i annat fall framställts i Sverige av en producent som förfogar över en installerad generatoreffekt av mindre än 100 kilowatt och som inte yrkesmässigt levererar elektrisk kraft,
3. till lägre effekt än 50 kilowatt utan ersättning levererats av en producent eller en leverantör till en förbrukare som inte står i intressegemenskap med producenten eller leverantören,
4. framställts och förbrukats på fartyg eller annat transportmedel,
5. förbrukats för framställning av elektrisk kraft, eller
6. framställts i ett reservkraftsaggregat. Lag (2005:960).


Skattebelopp

3 § Energiskatten utgör
1. 0,5 öre per kilowattimme för elektrisk kraft som förbrukas i industriell verksamhet i tillverkningsprocessen eller vid yrkesmässig växthusodling,
2. 17,8 öre per kilowattimme för annan elektrisk kraft än som avses under 1 och som förbrukas i kommuner som anges i 4 §, och
3. 27,0 öre per kilowattimme för elektrisk kraft som förbrukas i övriga fall.
För kalenderåret 2009 och efterföljande kalenderår ska de i första stycket angivna skattebeloppen räknas om på det sätt som i fråga om skatt på bränslen anges i 2 kap. 10 §. Belopp som anges i tiondels ören ska dock avrundas till hela tiondels ören. Lag (2007:1387).
 
grusglidaren skrev:
Försäljaren sa att de kört en 110 kw generator på 130kw
var bara en kylningsfråga, gått i 2 år
Inte bara att belasta på hur man vill, då påfrestningarna fortplantar sig i andra delar. Vibrationer och kavitationer etc är inte det roligaste direkt. Nu vet jag inte riktigt hur det är på "småskalevarianterna" (vi jobbar med vattenkraft i fullskala) så de kanske klarar det bättre, men jag skulle nog ändå inte rekomendera det...

EDIT: Kanske skulle klargöra att jag talade om påfrestningarna för turbinen och andra rörliga delar, inte generatorn vilket är utanför mitt område
 
Redigerat:
Det är nog sant man ska nog hålla sig inom märkeffekten
detta var där han missbedömt flödet i en tub
så de behöll generatorn för att se vad den tål
generatorn driv ju av remmar som aggerar lite svängningsdämmpande skulle jag tro

Kavitation blir väll bara på fallhöjder över 20m
Jag har även kollat på märkningen som varit på tal om det var Kw eller kVA
det står Kw på generatorn

Det står specat även vid 490volts drift vad det nu är
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.