Medlem
· kronobergs län
· 17 inlägg
Försäljaren sa att de kört en 110 kw generator på 130kw
var bara en kylningsfråga, gått i 2 år
var bara en kylningsfråga, gått i 2 år
Det var inte skatten på produktion jag menade utan på förbrukning, 11 kap. Lag (2006:592).Faidros skrev:
11 kap. Energiskatt på elektrisk kraft
Skattepliktig elektrisk kraft
1 § Elektrisk kraft som förbrukas i Sverige är skattepliktig, om inte annat följer av 2 §.
2 § Elektrisk kraft är inte skattepliktig om den
1. framställts i Sverige i ett vindkraftverk av en producent som inte yrkesmässigt levererar elektrisk kraft,
2. i annat fall framställts i Sverige av en producent som förfogar över en installerad generatoreffekt av mindre än 100 kilowatt och som inte yrkesmässigt levererar elektrisk kraft,
3. till lägre effekt än 50 kilowatt utan ersättning levererats av en producent eller en leverantör till en förbrukare som inte står i intressegemenskap med producenten eller leverantören,
4. framställts och förbrukats på fartyg eller annat transportmedel,
5. förbrukats för framställning av elektrisk kraft, eller
6. framställts i ett reservkraftsaggregat. Lag (2005:960).
Skattebelopp
3 § Energiskatten utgör
1. 0,5 öre per kilowattimme för elektrisk kraft som förbrukas i industriell verksamhet i tillverkningsprocessen eller vid yrkesmässig växthusodling,
2. 17,8 öre per kilowattimme för annan elektrisk kraft än som avses under 1 och som förbrukas i kommuner som anges i 4 §, och
3. 27,0 öre per kilowattimme för elektrisk kraft som förbrukas i övriga fall.
För kalenderåret 2009 och efterföljande kalenderår ska de i första stycket angivna skattebeloppen räknas om på det sätt som i fråga om skatt på bränslen anges i 2 kap. 10 §. Belopp som anges i tiondels ören ska dock avrundas till hela tiondels ören. Lag (2007:1387).
Inte bara att belasta på hur man vill, då påfrestningarna fortplantar sig i andra delar. Vibrationer och kavitationer etc är inte det roligaste direkt. Nu vet jag inte riktigt hur det är på "småskalevarianterna" (vi jobbar med vattenkraft i fullskala) så de kanske klarar det bättre, men jag skulle nog ändå inte rekomendera det...grusglidaren skrev:
EDIT: Kanske skulle klargöra att jag talade om påfrestningarna för turbinen och andra rörliga delar, inte generatorn vilket är utanför mitt område
Redigerat:
Medlem
· kronobergs län
· 17 inlägg
Det är nog sant man ska nog hålla sig inom märkeffekten
detta var där han missbedömt flödet i en tub
så de behöll generatorn för att se vad den tål
generatorn driv ju av remmar som aggerar lite svängningsdämmpande skulle jag tro
Kavitation blir väll bara på fallhöjder över 20m
Jag har även kollat på märkningen som varit på tal om det var Kw eller kVA
det står Kw på generatorn
Det står specat även vid 490volts drift vad det nu är
detta var där han missbedömt flödet i en tub
så de behöll generatorn för att se vad den tål
generatorn driv ju av remmar som aggerar lite svängningsdämmpande skulle jag tro
Kavitation blir väll bara på fallhöjder över 20m
Jag har även kollat på märkningen som varit på tal om det var Kw eller kVA
det står Kw på generatorn
Det står specat även vid 490volts drift vad det nu är
Klicka här för att svara