Hej,
Om jag till en takdosa kopplat en apparatdosa(strömställare) som sedan avslutas med ett uttag, allt sammankopplas med 16mm flex. Min fråga är då följande spelar det någon roll om tändtråden dras i samma rör som matningen, eller bör den dras i separat slang?? I värsta fall får jag väl vänta med att sätta upp panelen tills jag lyckas få en elektriker på plats, eller också drar jag en extra slang direkt, så jag kommer vidare med bygget.

Den brukar dras i samma rör. Dvs om jag förstår dig rätt så är det matning från takdosan som dels matar brytaren, dels matar uttaget? Alla trådarna går att hänföra till samma grupp i centralen?

hempularen,
Just precis så är det tänkt, då får det räcka med en slang upp till takdosan.
Tack för ett snabbt svar;-)

En liten tanke till:

Om du behöver dra många trådar från uttaget tillbaka upp mot takdosan, ex. vid trappkoppling så finns det risk att du överstiger max antalet trådar för 16mm rör (5st). I så fall kan man behöva dra ett extra rör, eller gå upp till 20mm.

Hej,
Strömställaren är tänkt att styra min belysning på verandan, eftersom jag inom en överskådlig framtid bara kommer att ha en dörr till verandan så behöver jag ingen trappkoppling(som vanligt är osvuret bäst), men tack för tanken!

hempularen skrev:
Max antalet trådar för 16mm rör (5st). I så fall kan man behöva dra ett extra rör, eller gå upp till 20mm.
Är det 5 st 2.5 mm² eller 5 st 1.5 mm² som avses?

Sidofråga: I vilka dimensioner fanns gamla plåtrör och vilka regler gäller idag för antal ledare, repspektive dimension, i sådana rör?

De föreskrifter som gäller ur elsäkerhetsmässig synpunkt är de regler som avser anhopning av kablar avseende belastingsförmåga map förläggningssätt samt krav på skydd mot mekanisk påverkan och elchock.

Rekommenderat antal ledare i en kanalisation baseras på bedömningen av hur många kablar som praktiskt går att dra i utan att riskera skador på på kablarna då kablarna inte är inspekterbara när de väl ligger där. Dessutom kan det vara bra om kablarna vid underhåll går att få ur.

Jag ser inget som helst problem med att lägga i en eller tom två extra ledare i ett rör om det kniper när det gäller en kortare sträcka och det går någorlunda enkelt att dra i kablarna.

Flex-slang är riktigt jobbigt att dra kabel i så är det mer än någon enstaka meter så skulle jag dra med VP-rör istället. Du kan alltid använda flex-slang i början och i slutet om det skulle behövas.

I det här fallet blir det då 5 st 1.5 mm² och sträckan är ungefär 3,5 meter, så det bör väl fungera med 16mm flex.

Om det inte är trapp, hur får du det till 5 trådar?

Eller skall det vara en kronbrytare (dvs 2 lampor med separat tändning)?

Jag skulle aldrig försöka dra 5st 1.5mm2 i flex på den sträckan, men jag har inte dragit särskilt mycket el så lita inte på mig :)

injonil, jag tror att du skulle behöva gå en flexkurs. I rätt förlagd slang är det LÄTTARE att få in både dragfjäder och ledningar. Men om man inte gör rätt kan det bli problem, men det blir det även om man inte gör rätt vid rörförläggning

injonil skrev:
Jag skulle aldrig försöka dra 5st 1.5mm2 i flex på den sträckan, men jag har inte dragit särskilt mycket el så lita inte på mig :)
Nä, det kan du inte ha gjort! ;) Inte ens 15m är några problem om inte pryon har klamrat slangen! :rolleyes:

hempularen,
Givetvis har du rätt, jag hakade på Maxwells_Demon's inlägg, och i hastigheten blev det visst fem trådar..
Men i ärlighetens namn blir det knappast mer än fyra, och det skall tydligen inte vara något som helst problem. Därmed kan vi nog anse diskussionen som avslutad.
Tack för svaren, nu är det dags att spika lite pärlspont;-)

Är inga problem att få in 7st 1,5mm2 i en 16s slang. (kan krävas lite vilja och smörjmedel ibland dock :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.