Tyckte du sa att du hade lampor... så jag missförstod dig nog... ;)

Netkoll heter programmet, googla det...
Avgör sedan om du vill köpa det eller fråga elektriken.
Jag tror alt 2 blir något billligare...

Tack för alla tips! nu har jag fått tag i SEK421 och ser mycket riktigt en formel!! gu va skönt.

Måste som ni sa ta reda på litta saker från nätägaren vilket får bli morgondagens besvär.

Hemmakatten
Vi har EKKJ 4x2,5/2,5 lagt ca 225 meter. 5 gatustolpar med belysning skall det bli. Dessutom skall det från ena gatustolpen dras kabel till ett förråd där2 lampor skall lys. Ytterligare en kabel skall dras för belysning av ett par skulpturer. Enligt vår elektirker är detta tillräckligt. Är definitivt ingen elektriker själv, så mkt stora brasklappar om detta är okej för dig.

Hoppas du meddelar vad du kommer fram till nu när du är rustad.
Svaret 6mm2 blir gör om gör rätt! ;)

Helt otroligt att man orkar lägga ner så mycket kraft och uträknande på ett jobb som man ändå tänker leja bort till en firma .

Innan du räknat färdigt, borde du ta en funderare och bestämma vilka stolpar du skall ha .
Om det finns säkringar i varje stolpe får du böja om från början och räkna.

ryabacken skrev:
Neeej!!

Vi ska inte koppla in detta!! Jag är bara enveten teoretiker som brinner av att lära mig nya saker och vägrar låta saker gå mig förbi ovetandes. Sen har jag feta rabatter så det blir jag som köper om det blir aktuellt.

En liten fundering, Om din doktor skulle säga -"Vi måste tyvärr ta bort ditt öra" Skulle du inte fråga din doktor varför då?
Exakt.. Jag skulle fråga min DOKTOR.. inte på ett forum :)

Men det blir mycket fränare att fråga på ett forum för det engagerar så ofattbart många människor! Tänk vad mycket som har kommit fram i denna tråd utom just vad frågon handlade om. Vem vet, jag kanske vet hur man odlar potatis på bästa sätt innan denna tråden dör ut. :)

ryabacken skrev:
Men det blir mycket fränare att fråga på ett forum för det engagerar så ofattbart många människor! Tänk vad mycket som har kommit fram i denna tråd utom just vad frågon handlade om. Vem vet, jag kanske vet hur man odlar potatis på bästa sätt innan denna tråden dör ut. :)
ryabacken skrev:
Vi bara skalade av kabeln och tog bort lite trådar där vi ville att det skulle lysa så behövdes inga lampor, smart va! Tyvärr brinner de av efter en stund så det blir ett jkla lappande med eltejpen. Men gissa om det blir stämmningsfullt!
Vill bara klargöra för er nytillkomna att inläggen här ofta innehåller en del ironi. Kanske bör tilläggas till detta att man bör ta mycket av det som skrivs med en nypa salt... ;)

Så brukar det vara i detta forum, dom första 5-10 svaren där får man svar, resten är bara ironi mm...

Jag tycker det är himla synd att det drar iväg. Först blir man arg, sen irriterad sist ger man upp. Jag kommer själv leverera svaret på min fråga i detta ämnet.

Dock med god ledning av de svar som kommit upp i tråden!

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.