Tänkte kolla här hur man ska lösa följande; Jag har ett spegelskåp med belysning av modell T5 lysrör 8w sen har jag 4x35w downlights i badrummet.
Ja vill kunna dimmra belysningen i taket men vad jag förstår kan man inte dimmra spegelskåpet som har ett lysrör. Måste jag skaffa en separat strömbrytare till spegelskåpet eller hur ska ja lösa de?

Tack på förhand!

Det är ialla fall den enklaset lösningen.

Har haft samma fundering själv i vissa rum. Någon som vet ifall det går att få tag på en kron-touch-dimmer eller liknande men med möjligheten att ställa en av dem till att enbart ha till/från på en av brytarna och dimmer på en? Skulle göra många installationer betydligt snyggare än jag sett idag där folk tvingats motera utanpåliggande historier då de inte hittat någon vettig brytare för detta.

jupp det finns

Har för mig att Ensto /Busch jäger har en dimmer där vredet till dimmer även går att trycka på för att tända /släcka en ytterligare lampa.

Annars är ju dosdimmer himla bra.. typ dimax el likn.

Har ungefär samma frågeställning fast i mitt fall är downlights 5x20W 12v med trafo samt spegelskåp med en E27 sockel. Där måste ju kopplingen fungera oavsett om det är lågenergi eller glödtråd alt framtida renovering till lysrör.

Vad jag förstår är det sällan en sådan trafo (med i ett paket från nordlux) gillar att bli parallelkopplad med något annat men hur långt tillbaka jag separera det hela?

Parallelkoppling före dimmer till downlights och en parallel on/off för spegelskåp? Separat kablage redan från elskåp? Matning från samma eller olika grupper?

// Mats

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.