Jo förvisso men problemet är inte spikarna utan att samtliga pannor kommer att styra ut maxeffekt under en längre period för att få tillbaka tempen i husen dit den ska vara och det knäcker nätet.
På tele/datasidan kallas det överbokning när man säljer mer ut till kund än vad man har i nätet då alla inte kommer att köra fullt samtidigt. Utgår från att man dimensionerar elnät på samma sätt för att få en rimlig kostnadsbild

Jag frågade en gång nätbasen hos en elleverantör i Blekinge/Småland, han hävdade att alla förbrukare över 3 kW skulle föranmälas, dvs om någon byter från t ex oljepanna till en kombipanna med elpatron på 6 kW ska detta föranmälas. Kan väl säga att detta har hänt utan att anmälan blivit gjord. Men jag kan förstå att dom vill ha lite reda på vilka förbrukare det finns på nätet, det går ju inte bara att se på vilka h-säkringar som är anmälda.

Vad händer om en hempulare skickar in en sådan där när han/hon kopplat in den nya elpatronen? Kommer de med sirener? :-)

Jag har då aldrig skickat in någon sådan anmälan. Brukar bara skicka in då man ändrar mätarsäkring (brukar man ju iofs göra vid byte av värmekälla). Är då ingen som har kommit och strypt mig än! Ska jag skicka in en anmälan varje gång man kopplar in en maskin över 3kW i en verkstad också kanske? Blir en himla massa papper :)

1: Hempulare får ej koppla in patronen;)
2: På anmälan skall behörighetsnummer etc anges för att anmälan skall bli godkänd.

Håller med Rrrrr, det gäller nog många att man bara skickar vid säkringsändring (och mätarflytt etc).

ännu en anledning till att släppa hempulet fritt, då kommer fler att anmäla sina elpatroner så dom får bättre koll på "sina" nät..

om man hoppar över rutan för behörighetsnummer då?? kommer dom med sirener ändå??

Kanske smygande med insatsstyrkan....

inst.-mäst. skrev:
2: På anmälan skall behörighetsnummer etc anges för att anmälan skall bli godkänd.
Utmärkt, mindre pappersarbete för hempulare, alltså! :)

electrocuted skrev:
ännu en anledning till att släppa hempulet fritt, då kommer fler att anmäla sina elpatroner så dom får bättre koll på "sina" nät..

om man hoppar över rutan för behörighetsnummer då?? kommer dom med sirener ändå??
Jag tycker du skall prova samt rapportera tillbaka hit vad resultatet blev! ;-) ;-)

Men jag har svårt att tro det. Det enda du behöver säga är ju att Rrrrr kopplat in den men inte skickat in anmälan ;-) ;-) (alt, någon annan och kvittot är borta) och du vill ju bara att det skall vara rätt. Vad skall de göra, strunta i anmälan (som är såååå viktig för att de skall kunna dimensionera sitt nät)? Då får de väl göra det i så fall.

Det går alldeles utmärkt att ringa till nätägaren att säga att man bytt uppvärmingssätt. Det finns ju tex luftvärmepumpar som installaras med stickpropp, och man kan ha en kombipanna som alltid gått på olja men man byter till el för att oljan blev så dyr osv. Dom blir bara glada.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.